Vil ha norske forsidejenter

Herreblader oppnår de beste salgstallene når profilerte norske jenter pryder forsidene.

– Pamela Anderson og Carmen Electra kan bare gå og legge seg. Det viser seg gang på gang at norske jenter som Triana Iglesias og Aylar Lie selger mange flere utgaver enn de utenlandske damene, sier Stig Jakobsen til Dagbladet.

Les også: FHM i USA legges ned

Jakobsen er forlagssjef i Bonnier Media, som blant annet gir ut FHM. Han forteller til avisen at julinummeret av FHM med ovennevnte Iglesias på coveret slo alle tidligere rekorder. Det skal ifølge Dagbladet tilsvare godt over 60 000 solgte magasiner. I en normal måned selger Bonnier gjennomsnittlig 52 000 eksemplarer av FHM.

– I oppstarten ble vi anbefalt å bruke utenlandske modeller på førstesida. Det var et råd vi ignorerte. Nå viser det seg at norske FHM selger flest blader per innbygger når vi sammenligner oss med FHM-utgivelser i 31 land, sier Jakobsen til Dagbladet.

Sjefredaktør Knut Christian Moeng i FHM-konkurrenten Mann deler Jakobsens syn, men understreker samtidig at suksessen selvfølgelig også kommer an på hvem som er avfotografert på forsiden.

– Finner vi et godt navn, så selger norske jenter flere blader enn utenlandske, sier Moeng til Dagbladet.

Les også: – Schibsted er arrogant

I mai måned prydet Sandra Lyng Haugen førstesiden av Mann og i augustnummeret er Guro Fostervold forsidepike.

– Sandra-forsiden ga veldig gode tall. Det ble en forside med smell i, både på grunn av Sandra, men også fordi fotograferingen og stylingen var helt riktig, forteller Moeng til Dagbladet.

Flere saker om medier og reklame finner du på Kampanje.

På forsiden nå