Vinner gigantkontrakt fra Solvik-Olsens veiselskap

Både de ansatte og aksjonærene i AF Gruppen kan slippe jubelen løs etter at entreprenørgiganten har vunnet en kjempekontrakt på 3,2 milliarder kroner. Avtalen er selskapets største noensinne.


<p><b>GIGANTSEIER:</b> AF Gruppen gikk seirende ut da statens veiselskap Nye Veier skulle dele ut sin første store totalentreprise. Illustrasjonsbilde.</p>

GIGANTSEIER: AF Gruppen gikk seirende ut da statens veiselskap Nye Veier skulle dele ut sin første store totalentreprise. Illustrasjonsbilde.

Nye Veier AS, veiselskapet som ble startet av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, har tildelt den første totalentreprisen siden oppstarten 1. januar i år.

Selskapet har fått ansvaret for utviklingen av en rekke veistrekninger og -utbygginger i Norge, og kontrakten som nå er tildelt omfatter strekningen mellom Arendal og Tvedestrand på E18.

Kontrakten AF Gruppen nå har sikret seg er verdt 3,2 milliarder kroner eksklusivt moms, ifølge selskapet, noe som gjør den til én av de største veikontraktene i Norge noensinne.

– Det er en gledens dag for oss. Dette er den største enkeltkontrakten i AF Gruppens historie. Det er åpenbart at dette er et meget stort og viktig prosjekt for oss, og er et prosjekt vi virkelig har hatt lyst på, sier konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen til E24.

Han forteller at AF Gruppen «garantert» vil komme til å rekruttere flere i forbindelse med prosjektet.

I en børsmelding skriver selskapet at kontrakten passer godt til deres kapasitet og kompetanse, og de skriver at de ser frem til å jobbe med Nye Veier og deres nye måte å tilnærme seg veibygging på.

AF Gruppen-sjefen er også klar på at kontrakten vil dryppe på flere aktører.

– Det vil gi betydelige ringvirkninger for lokalt næringsliv de neste par årene. Vi har allerede partnere som samarbeider med lokale aktører, sier han.

Kontraktsnyheten sendte aksjen til AF Gruppen opp fem prosent torsdag til 162,50 kroner, men siden roet den seg noe ned og ligger i skrivende stund på 160 kroner, opp 3,23 prosent for dagen.

Over to mil på to år

Kontrakten som AF Gruppen har vunnet omfatter prosjektering og bygging av 23 kilometer med komplett ny motorvei på strekningen Tvedestrand-Arendal på Sørlandet. Arbeidet inkluderer alle fag og inneholder 4 doble bergtunneler, 30 konstruksjoner og masseflytting av 10 millioner kubikkmeter.

Etter en planleggings- og prosjekteringsperiode starter arbeidene vinteren 2017, og etter bare to år skal veien så ferdig høsten 2019.

– Det er den barskeste fremdriften vi nå står overfor i et prosjekt, sier han og legger til:

– Vi har brukt tiden i tildelingsfasen på planlegging og prosjektering. Forhåpentligvis er vi veldig godt forberedt, men det er nå jobben starter.

– Dette er den første kontrakten fra Nye Veier. Hvilke forskjeller er det å få en stor kontrakt kontra mange små?

– Det byr på andre type utfordringer, men samtidig har vi visst at dette skjer; Statens vegvesen og Jernbaneverket tildeler stadig større kontrakter, noe AF Gruppen har rigget seg for. Vi har en fantastisk anleggsdivisjon som har jobbet knallhardt for å posisjonere seg til slik kontrakter.

– Norske entreprenører er store nok

– Det er historisk at Nye Veier signerer sin første totalentreprisekontrakt. Vi er glad for at det har vært stor interesse og skarp konkurranse blant kompetente og seriøse aktører om prosjektet, sier Ingrid Dahl Hovland, som er administrerende direktør i Nye Veier AS.

– Vi har hatt en svært grundig anskaffelsesprosess, og fått en bekreftelse på at Nye Veiers gjennomføringsmodell ender opp med kostnadseffektive og gode løsninger. Tildelingen viser også at norske entreprenører er store nok til å både delta i og vinne slike konkurranser, legger hun til.

AF Gruppen opplyser at de har alliert seg med Kruse Smith Entreprenør for å samarbeide om brobyggingen, Otera Infra for elektroarbeidene og Norconsult for selve prosjekteringen.

Nye Veier hevder de sparer store summer ved å bygge ut større strekninger av gangen, og de mener markedet er modent for kontrakter av denne størrelsen:

– Ved å bygge ut hele strekningen på 23 km får vi tatt ut stordriftsfordeler gjennom blant annet mer effektiv massehåndtering, noe som gir lavere kostnader og lavere bompengeutgifter for trafikantene, sier Dahl Hovland.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå