Amerikanske pilotledere ut mot Norwegian-sikkerhet

Lederen for verdens største pilotforening mener Norwegians forretningsmodell går på sikkerheten løs. - Det er ingen holdepunkter i kritikken, svarer Norwegian.

<p><b>KRITISKE:</b> Lee Moak, formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA (midten) og Nico Voorbach (t.v.), president i European Cockpit Association (ECA), hilser på statssekretær John-Ragnar Aarset (t.h.) i Samferdselsdepartementet tirsda</p>

KRITISKE: Lee Moak, formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA (midten) og Nico Voorbach (t.v.), president i European Cockpit Association (ECA), hilser på statssekretær John-Ragnar Aarset (t.h.) i Samferdselsdepartementet tirsda

Lee Moak er formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, som representerer over 50.000 piloter i USA og Canada. Han har reist til Norge ens ærend for å advare mot Norwegians utflagging og internasjonale vekst.

- Norwegian forsøker å konkurrere på arbeidsvilkår og sikkerhet. Det er stikk i strid med intensjonen da flybransjen ble deregulert i Europa og USA. Flyselskaper skal konkurrere på ruter, produkter og pris. Men aldri på arbeidsvilkår og sikkerhet. Det gjør Norwegian på en ufin måte, sier han til VG.

- Uklart om tilsyn

Den skarpe uttalelsen kommer like etter at han og andre flygeledere fra Europa og Norge, har delt sine bekymringer med Samferdselsdepartementet.

De frykter at konsekvensen av at mange Norwegian-piloter ikke er fast ansatt, at selskapet vil flagge ut sin langdistansesatsing til Irland og vurderer å bruke billig asiatisk arbeidskraft på rutene sine til USA, vil bli dårligere sikkerhet for de reisende.

- Det er uklart hvem som vil sertifisere flyene og pilotene og hvem som har ansvaret for å drive vedvarende tilsyn. Det beste er om Norwegian forblir et norsk selskap i Norge og lar norske luftfartsmyndigheter drive tilsyn med hele flyflåten, sier Moak.

- Pilotene presses

Han støttes av visepresidenten i den europeiske pilotforeningen ECA, Jon Horne.

<p><b>TIL KAMP:</b> Visepresidenten i den europeiske pilotforeningen ECA, Jon Horne (t.v.) og Lee Moak er i Norge sammen med over to dusin andre pilotledere, som alle kritiserer Norwegians forretningsmodell.</p>

TIL KAMP: Visepresidenten i den europeiske pilotforeningen ECA, Jon Horne (t.v.) og Lee Moak er i Norge sammen med over to dusin andre pilotledere, som alle kritiserer Norwegians forretningsmodell.

- Med ansatte i Bangkok, ansatt under Singapores arbeidslover, er det nesten umulig å føre tilsyn med hvilken grad pilotene gjør uavhengige sikkerhetsvurderinger uten at det legges press på deres ansettelsesforhold, sier han.

Han mener kontraktene som mange Norwegian-pilotene har, undergraver deres insentiv til å si fra om sikkerhetskritiske forhold.

- Hvis din mulighet til å jobbe er betinget av at noen ringer deg inn den aktuelle dagen, setter det piloter i en veldig vanskelig situasjon hvis de må rapportere om noe som ikke er i selskapets kommersielle interesse, sier han.

Avviser påstandene

Norwegian avviser kritikken kontant.

- Langdistanseflyene våre er registrert i Irland, men driftstillatelsen i dag er norsk. Forklaringen på det er at vi er nødt til å operere i et EU-land for å få glede av trafikkrettigheter innenfor EU, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

- Pilotlederne som besøker Norge hevder at fragmenteringen av selskapet går ut over sikkerheten?

- Det er ingen holdepunkter i dette, og ingenting er uklart rundt vår sikkerhet. Vårt langdistanseselskap vil på sikt være et 100 prosent irsk selskap med tilsyn av irske luftfartsmyndigheter, som er blant verdens beste. Våre piloter flyr på europeiske sertifikater, de har lang fartstid og er vel kvalifiserte, sier hun.

LES OGSÅ:Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap

For kort frist

Den amerikanske og europeiske topptunge delegasjonen har ønsket å møte Bjørn Kjos mens de er i Norge. Men det vil ikke Kjos.

I et svarbrev til Lee Moak skriver Kjos at forespørselen kom for sent. Brevet fra Moak var datert 30. januar.

Kjos synes for øvrig det er ufint av de besøkende å invitere til pressekonferanse med Kjos som gjest, før han hadde svart på forespørselen, ifølge brevet.

Jack Netskar, leder for Norsk flygerforbund, er skuffet over at Kjos takker nei til invitasjonen.

- Det ville vært hensiktsmessig å treffe oss og dele sine argumenter. Dersom de tåler dagens lys er det vel mulig å finne en løsning, sier han til VG.

Mange søkere i USA

Norwegian er i ferd med å etablere to baser i USA, i New York og i Fort Lauderdale i Florida. De de nylig lyste ut 300 stillinger i USA, fikk de hele 5500 søkere.

- Er ikke det et tegn på at arbeidstakere ønsker Norwegian velkommen til USA, Lee Moak?

- Det vet jeg ikke, men historien om Norwegian forandres hele tiden. I dag er det dette, en annen dag er det noe annet.

- Er ikke det tilfellet med alle flyselskaper?

- Ikke nødvendigvis. Vi mener et selskap som driver i Norge under en av verdens beste arbeidslovgivninger og skaper arbeidsplasser i middelklasse-Norge, ikke bør flykte fra dette til fordel for land med dårligere ansattvern.

- Ville ikke det begrense Norwegians vekst, hvis de skulle betale norsk lønnsnivå til samtlige ansatte i hele verden?

- Vi tror at et flyselskaps suksess ikke er avhengig av lønnsnivået til pilotene eller kabinpersonalet.

Statssekretær i samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H), er imidlertid ikke negativ til at Norwegian flagger ut.

- Jeg har forståelse for at Norwegian gjør det, for det gir dem tilgang til et større marked enn de hadde hatt om hele basen deres lå i Norge. Vi har mye industri i Norge som etablerer seg i andre land, og vi har en generell holdning til at hvis du er sterk ute, gir det en styrke hjemme, sier han.

På forsiden nå