Opprør rundt svenske Foodora – anklages for lønnsdumping

Mens i Norge vokser Foodora fremdeles med flere nye sykkelbud hver uke, ifølge daglig leder.          


<p><b>VOKSER KRAFTIG:</b> Foodora ble etablert i Norge for et års tid siden og har per i dag rundt 270 sykkelbud som jobber for seg. Flere skal det trolig bli.</p>

VOKSER KRAFTIG: Foodora ble etablert i Norge for et års tid siden og har per i dag rundt 270 sykkelbud som jobber for seg. Flere skal det trolig bli.

Foodora, selskapet bak de rosa sykkelbudene, har vokst i en voldsom fart i Oslo, mens i Sverige har matleveringstjenesten etablert seg både i Stockholm og i Göteborg.

På ett år har tjenesten knyttet til seg rundt 200 restauranter i den svenske hovedstaden, og engasjert 350 sykkelbud.

Flere skal det visstnok bli, ifølge Stockholmdirekt.

I stillingsannonsen på nettsidene sine, skriver Foodora:

«Vi tilbyr fleksible arbeidstider, bra lønn og en mulighet til å trene under arbeidstiden.»

«Bra lønn» er det imidlertid ikke, skal man tro avisen.

De har tatt en spørrerunde blant sykkelbudene, og fått svar: Timelønnen er på 70 kroner pluss 20 kroner per leveranse. I helger utgår timelønnen – da er det 75 kroner per leveranse som gjelder.

Fagforeningen Transport kaller det lønnsdumping.

– To kroner i timen for å kjøre mat høres aldeles for lavt ut. I de avtalene som vi har for bud ligger en inngangslønn på drøyt 130 kroner i timen, sier ombudsmann Lars Karlsson i Transportarbetareförbundet til Stockholmdirekt.

I Göteborg er situasjonen den samme, ifølge Göteborgdirekt. Hverken der eller i Stockholm er sykkelbudene omfattet av tariffavtale.

Daglig leder i Foodora i Göteborg vil ikke kommentere opplysningene overfor avisen.

Vokser i Norge

Daglig leder Carl Tengberg i Foodora Norge ønsket ikke å kommentere det som har kommet frem om lønnsforholdene for sykkelbudene i Sverige.

– Jeg kan ingenting om det, så det er ikke naturlig for meg å kommentere dette, sier han til E24, og viser til at Foodora Norge og Foodora Sverige er to separate bedrifter.

I Oslo har virksomheten vært i drift i et års tid. Per nå har Foodora rundt 270 sykkelbud som leverer mat fra rundt 150 restauranter i den norske hovedstaden. Flertallet av arbeidstakerne er studenter ansatt på midlertidig basis, eller som deltidsansatte. 

– Det er flere som har vært med oss fra starten, og noen har det også som fulltidsjobb. Folk trives, sier Tengberg.

I vinter skrev E24 at Foodora ansetter 20 syklister i uken. Bedriften er fortsatt i kraftig vekst, forteller Tengberg.

– De siste ukene nå også har vi ansatt rundt 20 syklister i uken, men det har også sammenheng med at noen har falt fra, sier han.

Tengberg vil ikke utelukke at de kan komme til å etablere seg i en annen norsk by etter hvert, men vil ikke gå innpå hvor og når det eventuelt blir.

Varslet dagbøter

I sommer fikk selskapet varsel fra Arbeidstilsynet om å bli bedre på helse, miljø og sikkerhet. I begynnelsen av september sendte Arbeidstilsynet et nytt brev til Foodora, denne gangen med varsel om dagbøter dersom påleggene ikke var innfridd innen 10. oktober.

Seniorinspektør Caroline Schønning-Andreassen i Arbeidstilsynet, som var til stede under tilsynet med Foodora, opplyser til E24 at de har mottatt svar fra Foodora på påleggene fra Arbeidstilsynet. Men det er for tidlig på nåværende tidspunkt å si om svaret oppfyller kravene fra Arbeidstilsynet.

– Vi har varslet tvangsmulkt og behandler tilbakemeldingen nå, sier hun.

Virksomhetens aktivitet har vokst i de siste fire måneder, påpeker Arbeidstilsynet i tilsynsrapporten. «Enkelte arbeidstakere har opplevd problemer og vanskeligheter i forbindelse med arbeidet».

– Det var noe som kom frem under tilsynet i dialog med daglig leder, sier Schønning-Andreassen, men kan ikke gå nærmere inn på hva dette dreier seg om.

Tengberg svarer følgende om opplysningen:

– Vi tror det er ganske naturlig at en eller annen vanskelighet oppstår i en voksende bedrift. Spørsmålet er hvordan man velger å ta tak i de problemene som oppstår. Vi fører hele tiden en åpen og transparent dialog med alle ansatte. Vi har ikke mottatt noen spesifikke klager fra ansatte gjennom Arbeidstilsynet.

– Tar sikkerheten på største alvor

En av punktene Foodora ble bedt om å utrede, var risikovurdering og kartlegging av de farer og problemer som kan påvirke arbeidstakernes fysiske eller psykiske helse og sikkerhet.

– Virksomheten skal kartlegge risikoforholdene. Risikovurderingen og kartleggingen skal være systematisert og dokumentert. Arbeidstilsynet vurderer om virksomheten har kartlagt relevante forhold for det arbeidet som utføres i virksomheten, sier Schønning-Andreassen.

– Vi tar sikkerheten på største alvor og prøver hele tiden å forbedre den, men som arbeidstaker har syklistene også selv et ansvar for å vurdere sine omgivelser, forutsetninger og kapasitet i hver enkelt situasjon. Vi begynner rekrutteringen med å snakke om sikkerhet og kommuniserer det kontinuerlig, sier Tengberg.

Han sier at de allerede før Arbeidstilsynets besøk hadde hatt samtaler rundt når det er forsvarlig å sykle ute med tanke på vintervær og – føre. Det har vært noen mindre, men ikke alvorlige ulykker med sykkelbudene, opplyser han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå