Foodora-ulykker i Sverige etter piggdekk-nekt

Foodora tilbød seg til slutt å betale «over halvparten» av sykkelbudenes vinterdekk, men måtte vike da det svenske arbeidstilsynet grep inn.


<p><b>DEKKER DEKK</b>: Foodoras svenske arbeidere krever vinterdekk for å unngå ulykker, men fikk ikke gehør. Det svenske arbeidstilsynet måtte til slutt gripe inn. Her fra en demonstrasjon i Berlin i 2017.</p>

DEKKER DEKK: Foodoras svenske arbeidere krever vinterdekk for å unngå ulykker, men fikk ikke gehør. Det svenske arbeidstilsynet måtte til slutt gripe inn. Her fra en demonstrasjon i Berlin i 2017.

Foodora har i Sverige fått kraftig kritikk for lav lønn, dårlig arbeidsmiljø og at de har unnlatt å rapportere om alvorlige ulykker.

I vinter dukket enda et problem opp. Tross minusgrader og is på veiene var ikke selskapet villig til å punge ut for piggdekk til syklistene.

– Vi hadde to ulykker i uken fordi vi ikke hadde vinterdekk. Selv falt jeg tre ganger, sier Foodora-syklisten Santiago Bautista til Dagens Industri.

Han forteller at Foodora etter flere diskusjoner foreslo å bidra med delfinansiering på 300 kroner til budenes vinterdekk.

– Man kan jo ikke engang kjøpe ett dekk for 300 kroner. Så jeg foreslo 600 kroner, så vi kunne kjøpe de absolutt billigste dekkene på markedet, sier han til avisen.

Følger nøye med

Til slutt gikk selskapet med på å betale 450 kroner per bud. Foodora mente at det er mer enn halvparten av kostnaden for piggdekk. Samtidig mente selskapet at syklistene måtte betale resten fordi syklene ble brukt også utenfor arbeidstid.

Først etter at det svenske arbeidstilsynet truet med bøter har selskapet gått med på å kompensere for hele summen. Myndighetene varsler også at de vil følge nøye med på selskapet fremover.

Inspektør Håkan Angeldahl i det svenske arbeidsmiljøverket sier til DI at dersom han ser en syklist med rosa ryggsekk neste vinter, så kommer han til å se på sykkelen.

Foodora: – Forstår ansvaret

Foodora har ikke ønsket å stille opp i noe intervju med Dagens Industri, men svarer på utvalgte spørsmål på e-post, skriver de.

– Foodora er nå fullt innforstått med det ansvaret som ifølge loven ligger på arbeidsgiver, nemlig å treffe alle nødvendige tiltak for å forebygge at arbeidstagerne blir utsatt for sykdom eller ulykker. Foodora er også fullt innforstått med arbeidsgiverens ansvar for å sikre at alt arbeidsutstyr benyttes på en slik måte at sikkerhet mot sykdom og ulykker foreligger, skriver selskapet i en uttalelse.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå