Bank-utfordrer lanserer norske kontonumre med ny banklisens

Uten én krone i markedsføringsbudsjett, men milliarder i banken, skal Revolut forsøke å kapre norske kunder.


<p><b>BANKSJEF:</b> Revolut-sjef i Norge, Espen Myklebust, vil utfordre norske banker uten én krone i markedsføringsbudsjett. </p>

BANKSJEF: Revolut-sjef i Norge, Espen Myklebust, vil utfordre norske banker uten én krone i markedsføringsbudsjett. 

Revolut er en av flere digitale utfordrere som har hentet milliarder av kroner i investorkapital for å utfordre de tradisjonelle bankene.

I Norge er Revolut i dag for en mygg å regne, med 17.000 kunder i oktober. Selskapets mål er 40.000 kunder før mars, ifølge bankens eneste ansatte i Norge, Espen Myklebust, som har tittelen landsjef.

– Norge er nok et av de mest utfordrende markedene vi har gått inn i, sier Myklebust og henviser til nordmenns tillit til norske banker og manglende vilje til å bytte bank.

Høsten 2017 lanserte selskapet i Norge og regnet da med å ha 50.000 brukere innen 2017 var omme.

– Jeg tror at det ble underestimert i 2017 hvor spesielt det norske markedet er – selv sammenlignet med andre nordiske land, sier Myklebust.

Revolut er en heldigital bank uten filialer, hvor basistjenesten er gratis, samtidig som man tilbyr billigere transaksjoner og overføringer i utlandet sammenlignet med norske banker.

Måten selskaper tjener på i dag, er at man tar en andel av alle transaksjoner fra Visa og Mastercard, og om man veksler mer enn 50.000 kroner i måneden, tar selskapet en avgift tilsvarende 0,5 prosent av beløpet.

Millioner av kunder uten markedsføring

Desember har vært nyhetens måned for Revolut som den 12. desember ble gitt europeisk banklisens, noe som åpner opp mulighetene for banken som frem til nå har drevet med et begrenset tjenestetilbud.

Dermed får kundene også for første gang innskuddsgaranti på midlene sine opp til 100.000 euro (868.762 kroner).

Frem til nå har Revolut vært et e-pengeforetak som ikke kan ta imot innskudd eller drive med utlån, noe som nå forandrer seg når selskapet har fått banklisens, som trer i kraft om seks måneder. 

I midten av desember hadde banken 3,4 millioner kunder. Det er opp fra én millioner kunder i oktober i fjor, da E24 snakket med selskapet.

Revolut sier selv de åpner mellom 8 og 10.000 kontoer hver dag, og at veksten kun kommer fra jungeltelegrafen.

– Vi har en filosofi om at man ikke bruker penger på reklame. Det kan jo endre seg med tiden, men frem til nå har vi ingen annonser ute på personkontoer, sier Norge-sjef Myklebust.

 <p><b>REVOLUT:</b> Har ingen filialer, alt foregår gjennom mobilappen og det fysiske bankkortet. </p>

REVOLUT: Har ingen filialer, alt foregår gjennom mobilappen og det fysiske bankkortet. 

Mener nordmenn stoler for mye på banken

Få nordmenn bytter bank, viser en undersøkelse Kantar gjorde for Finans Norge i mars 2018.

Det har aldri vært flere nordmenn som sier de synes det er lett å bytte bank som i 2018, hvor 45 prosent klassifiserte det som «lett» å bytte tilbud.

Samtidig var det bare syv prosent som byttet boliglånsbank i fjor.

– Det er klart det blir krevende. Det er nok derfor Revolut for mange blir en tilleggstjeneste som de tester fordi en venn eller et familiemedlem forteller dem om det, og som etter hvert utvikler seg til å bli noe de bruker til hverdags når de ser fordelene, sier Myklebust.

Han mener det har med markedsføringen å gjøre, og sier det er millionbeløpene bankene bruker på markedsføring som gjør at nordmenn sjeldent bytter bank og stort sett er fornøyd med tilbudet.

– Jeg tror grunnen til at nordmenn stoler på at de har et bra tilbud, er at de ikke kjenner alternativene.

– Men hvordan blir det da for Revolut å utfordre norske banker uten markedsføringsmidler?

– Det er klart det blir vanskelig, men vi tror nok at Revolut for mange blir en tilleggstjeneste i begynnelsen, og som etter hvert utvikler seg til noe mer.

Revolut har også en tjenester for forsikring og handel med kryptovaluta bakt inn i tilbudet.

Pris er ikke et lokkemiddel

Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, tror nordmenn er klare for nye finanstjenester slik Revolut tilbyr.

Han mener likevel det er viktig at man tilbyr noe mer enn hva norske banker allerede har.

– Det holder ikke å tilby det samme produkter bare litt bedre, man må komme med noe helt nytt, sier Jensen som legger til at norske banker er rimelig digitale, selv sammenlignet med aktører som Revolut, sier Jensen.

Saken fortsetter under annonsen.

Han tror også Revolut for de fleste vil være et tilleggsprodukt.

– Vi ser jo stadig at norske forbrukere kunne spart mye på å bytte tilbyder av boliglån, men at ting kun er billigere er ikke et godt nok argument for mange nordmenn, sier fagdirektøren.

Myklebust sier arbeidsinnvandrere og studenter utgjør en stor kundegruppe i Norge, og tar i bruk Revolut grunnet deres billige utenlandsoverføringer.

Selskapet bruker interbank-kurs som er den kursen norske banker handler valuta for, før de gir kundene valutapåslag og ofte en dårligere kurs.

Bankappen som nå finnes i 42 europeiske land, ble startet av to tidligere bankansatte, Nikolay Storonsky som er tidligere megler i Credit Suisse og Lehman Brothers, og Vlad Yatsenko, tidligere utvikler i Credit Suisse and Deutsche Bank.

Til sammen har selskapet siden 2015 hentet 2,9 milliarder kroner i investorkapital, og er verdsatt til 14,7 milliarder kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå