Vil lokke til seg folk med fjellheis og raskere tog

HOLMESTRAND (E24): Ny togstasjon i fjellet, og en 70-meters fjellheis som frakter 60 personer i slengen ned til sentrum. Holmestrand kommune satser millioner på å gjøre seg lekker for arbeidstakere som vil bo utenfor Oslo.

<p><b>HER SKAL HEISEN GÅ:</b> Holmestrand håper på full effekt av den nye togstasjonen som står klar i 2016.</p>

HER SKAL HEISEN GÅ: Holmestrand håper på full effekt av den nye togstasjonen som står klar i 2016.

- Det er veldig mye som skjer her nå. Vi er inne i en positiv drive på flere måter, sier ordfører Alf Johan Svele (H).

Befolkningen på det sentrale Østlandet vil ifølge SSBs prognoser øke med 550.000 mennesker de neste 25 årene. I vår nye artikkelserie «Befolkningsboomen» ser vi på kommunene som posisjonerer seg for å få en del av denne kaken.

Se vår grafikk med info om mange av pendlerkommunene i Oslo-regionen

Holmestrand er blant disse.

<p><b>HEIS OG TOG:</b> Ordfører i Holmestrand, Alf Johan Svele.<br/></p>

HEIS OG TOG: Ordfører i Holmestrand, Alf Johan Svele.

Ifølge SSBs prognoser vil befolkningen i Vestfold-kommunen øke med 3.332 mennesker innen 2040. Kommunen har i dag 10.456 innbyggere.

- Vi må bruke dette tidsrommet fremover. Det er en enorm vekst i Oslo, og den nye jernbanesatsingen gjør at det vil ta 40 minutter med tog fra Holmestrand til Nationaltheatret, sier ordfører Svele.

Togstasjon i fjell

I dag tar toget til Holmestrand rundt én time, men det skal forandre seg når en ny og storslått jernbanestasjonen er på plass.

Stasjonen blir den største togstasjonen i fjell i Nord-Europa, og blir utstyrt med heis opp til et av Holmestrands mest populære boligområder.

- Den unike heisen gjør boligområdene oppe på fjellet tilgjengelig. Der ligger også 60-70 mål, tre minutter fra heisen, klare for utbygging, forteller ordføreren.

Heisen, som skal gå i en sjakt på rundt 70 meter, skal kunne frakte rundt 60 personer opp og ned rundt 250 ganger om dagen.

- Byen er delt litt av dette fjellet, eller skrenten, men det vil forandre seg med heisen. Plutselig er toget bare 5-10 minutter på sykkel unna de mest populære boligområdene. Og handler det litt om trygghet også. Det blir lettere å ta seg en øl i sentrum og komme seg lett og raskt hjem med heisen, sier ordføreren.

Har du flyttet ut av byen eller har planer om det? Vet du om andre tiltak for å få folk til å flytte? Tips oss!

Etter at sjakta ble sprengt ut i mai har arbeidet stoppet opp frem til de tekniske arbeidene begynner etter nyttår igjen.

Over 200 boliger

Ordfører Svele har selvfølgelig argumentene på rams når han får spørsmål om hvorfor akkurat Holmestrand er en ideell by å slå seg ned i.

- Holmestrand er et godt alternativ for de som ønsker å ha litt mer ro, men samtidig jobber i Oslo. Det er også gode muligheter for barnefamilier her også. Vi har gode skoler og full barnehagedekning, skryter han.

Han trekker også frem betydelig lavere boligpriser enn i Oslo, og at  togforbindelsen gjør det godt mulig for pendlere å bo i Holmestrand og klare seg med én bil.

Og det er flere boligprosjekter på gang, ifølge ordfører Svele. I sentrum skal det bygges flere boligkomplekser med opptil 30 leiligheter i hver.

- Men det største prosjektet blir helt klart rundt 200 nye boliger like ved dagens jernbanestasjon. Det er ferdig regulert, og arbeidet begynner når stasjonen flyttes, sier han.

I tillegg ligger også omtrent 60-70 mål klare for utbygging omtrent tre minutter fra der hvor heisen tar deg ned til toget, forteller han.

Selv om det bygges nye jernbanestasjoner, boliger og superheisen, er Svele opptatt av en balansert og kontrollert vekst i Holmestrand. Han er også opptatt av å satse på byutvikling, og har sagt nei til kjøpesenter utenfor sentrum.

- Skal vi ha et aktivt sentrum, ja da må vi satse på sentrum også, sier Høyre-ordføreren.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå