Berlingske: - SAS vurderer å selge Widerøe

For å unngå konkurs vurderer SAS å kvitte seg med det norske flyselskapet Widerøe, hevder kilder tett på selskapet. - Ingen kommentar, sier Widerøe.

<p><b>KAN BLI OFRET:</b> Ifølge den danske avisen Berlingske vurderer SAS å selge det norske flyselskapet Widerøe for å overleve. Her er et av Widerøes fly avbildet rett før landing på Gardermoen.<br/></p>

KAN BLI OFRET: Ifølge den danske avisen Berlingske vurderer SAS å selge det norske flyselskapet Widerøe for å overleve. Her er et av Widerøes fly avbildet rett før landing på Gardermoen.

«Det norske flyselskapet Widerøe er en liten juvel i SAS-systemet, som ifølge beregninger kan bringe inn rundt én milliard kroner», skriver den danske avisen Berlingske torsdag.

SAS jobber nå intenst med en spareplan i milliardklassen som skal redde selskapet fra konkurs. Det er allerede planlagt å kutte lønnsutgiftene med opptil 25 prosent, men dette skal ikke være nok.

Dermed kan både Widerøe og Eurobonus-programmet bli ofret, ifølge avisen.

Ifølge Berlingskes kilder skal spareplanen bringe inn opp til tre milliarder danske kroner gjennom storstilt salg av selskapets mest verdifulle eiendeler.

Mens SAS kan få inn rundt én milliard på et salg av Widerøe, kan et salg av bonusprogrammet Eurobonus gi to milliarder i kassen.

- Samarbeidet er svært nyttig

Widerøe ønsker ikke å kommentere påstandene til den danske avisen overfor E24.

Kommunikasjondirektør Richard Kongsteien sier at det regionale flyselskapet har stor nytte av å være knyttet til et stort flyselskap som SAS.

- Man kan jo sjekke inn i Svolvær og sjekke ut i Beijing. Som kunde blir man ivaretatt hele veien gjennom vårt samarbeid, sier Kongsteien.

Gjennom SAS er Widerøe del av Star Alliance-nettverket hvor selskaper som Lufthansa, Singapore Airlines, Thai, United (tidligere Continental), US Airways, Turkish Airlines og Swiss er med.

Kongsteien bekrefter at Widerøe kan klare seg uten SAS og fortsatt delta i flyalliansen selv om de skulle bli solgt.

- Vi kan fortsette å være med i Star Alliance som en uavhengig operatør, sier Kongsteien.

Kvitter seg med flybussen

I slutten av september ble det kjent at SAS kvitter seg med Flybussen som et ledd i sparetiltakene.

- Flybussen har vært en god business, men det er ikke vårt kjerneområde. Derfor selger vi, sa sjefen for investorkontakt i SAS, Sture Stølen til Finansavisen.

SAS skal også være nær med å finne en kjøper til sitt bakkeserviceselskap SAS Ground Handling.

Ifølge Berlingske er det ikke ventet at dette salget vil bringe inn så mye penger, men et salg vil gjøre at SAS vil kvitte seg med lønns- og pensjonsforpliktelser til de drøyt 5.000 ansatte i selskapet.

Ifølge den danske avisen ønsket ikke SAS å kommentere saken om kuttplanene.


På forsiden nå