App vil gjøre Helsinki bilfritt

Whim samler transportmidler og bildeling i én mobilapplikasjon mot en månedlig sum. Noen har solgt bilen sin, men appen må jobbe for å bli et reelt alternativ til å eie bil. 


<p>LETTERE: En app skal gjøre det mulig å selge bilen, men ha de samme fordelene. </p>

LETTERE: En app skal gjøre det mulig å selge bilen, men ha de samme fordelene. 

Whim setter sammen en rute som kan inkludere trikk, buss, taxi, leiebil og bildeling.

– Du kan bare konsentrere deg om å reise, sier Sampo Hietanen, grunnlegger av MaaS Global, selskapet bak Whim, til Financial Times. 

Ideen bak apper som tilbyr «mobility as a service», eller mobilitet som en tjeneste, er at du i stedet for å eie en bil kan ha en app på telefonen din, og fortsatt komme deg knirkefritt fra A til B.

Appen skal gi den samme følelsen av uavhengighet som det å eie en bil gjør, ifølge Hietanen.

Lønner seg å selge bilen 

Den mest lønnsomme måten å bruke Whim på er hvis brukeren selger sin egen bil. Bloomberg skriver om flere finner som har solgt eller vurderer å selge bilen sin etter å ha lastet ned appen.

– Tanken er at du skal ha friheten til å ta taxi, for å slippe å ha egen bil, sier Jørgen Aarhaug, forsker ved Transportøkonomisk institutt, til E24.

Whim koster brukeren enten 49 euro eller 499 euro i måneden, avhengig av hvor mye man vil bruke taxi- og leiebiltjenester. Man kan også betale for enkeltreiser gjennom appen.

Målet er at det skal være billigere å bruke appen, og at det skal være en miljøgevinst med færre biler på veien. 

Kunden skal tjene på det 

Også hvis man ikke har bil i utgangspunktet, men ønsker å kjøre en gang iblant, må appen være lønnsom å bruke.

–Det ble prøvd noe lignende i Göteborg i 2015. Da ble konklusjonen at det var vanskelig for appen å fremforhandle avtaler som er bedre enn de kunden kan gjøre selv, sier Aarhaug. 

– Hvis man skal på langtur med bil og man har en avtale med et leiebilbyrå kan det bli billigere å leie utenom appen. 

UbiGo starter likevel, etter prøveprosjektet i Göteborg, opp et nytt prosjekt i Stockholm. 

I Norge har vi allerede egne apper for kollektivtransport, bildeling og bysykkel. 

– Spørsmålet med apper som inkluderer alle transportmidler er om det er så stor forskjell fra tjenester vi har fra før at det er verdt det, sier Aarhaug. 

Det kreves at utviklerne av appen klarer å forhandle frem gode avtaler – både for kundene og de involverte aktørene. 

– I Finland og Sverige fikk de taxiselskaper med på appen. Det tok lang tid å få med selskapene i Helsinki, men de ser at kundene bruker mer taxi etter at de fikk appen, sier Aarhaug. 

 <p>OGSÅ SYKLER: Myndighetene vil at Whim ikke bare blir en bildelingsapp. Appen gir også brukerne tilgang på bysykler. </p>

OGSÅ SYKLER: Myndighetene vil at Whim ikke bare blir en bildelingsapp. Appen gir også brukerne tilgang på bysykler. 

Må fungere for alle

Whim blir prøvd ut i Helsinki, men har planer om å utvide til Birmingham i Storbritannia, Antwerpen i Belgia, Singapore og USA.

Aarhaug mener det er vanskelig å se for seg hvilken målgruppe appen vil nå.

– Hvis slike apper skal løse et stort problem må de fungere utenfor Ring 1. De må fungere også for dem utenfor kjernegruppen som i dag reiser kollektivt.

Appen har som mål å redusere bilbruken, og Aarhaug legger til at appen ikke nødvendigvis løser det problemet.

– Problemet er jo at folk kjører bil i sentrum og i rushtiden, ikke at de eier bil, sier Aarhaug til E24. 

Offentlig sektor var skeptisk

Myndigheter på lokalt og nasjonalt nivå har gått sammen med teknologiselskapet MaaS Global for å utvikle appen. Også Toyota har investert i appen, og de har samarbeid med leiebilselskaper.

Ifølge Financial Times var offentlig sektor skeptiske til Whim-appen.

– De spurte ‘er dette privatsektoren som prøver å ta turer vekk fra offentlig transport?’. Nå ser de at vi regner offentlig transport som ryggraden i MaaS-tjenesten, sier Jacob Bangsgaar, sjef for bransjeorganisasjonen MaaS Alliance til Financial Times.

Transportmyndighetene i Helsinki holder et øye med appen, og sjekker at flere bruker kollektivtransport, heller enn at det blir en ren bildelingsapp.

Saken fortsetter under annonsen.

Bangsgaar mener målet med slike apper er å få flere ut av privatbiler og inn i det offentlige.

I oppstartsfasen

Whim nådde i sommer milepælen med en million reiser utført gjennom appen, men de er langt unna å dekke alle Helsinkis 1,2 millioner innbyggere.

Appen blir likevel sett på som en spennende nykommer på reisemarkedet.

– Spørsmålet er hvilket problem det løser. Det er en god idé, det er kreativt og i tiden og de har en idé om hvordan appen skal gi kundene verdi, sier Aarhaug.

– Det handler om å overføre det til noe som fungerer og finansierer seg selv – det vet vi ikke om de får til.

Aarhaug mener en lignende app kunne fungert i Oslo også, og at det finnes lignende prosjekter under utvikling.

– Whim fungerer i Helsinki, men det er ikke opplagt at det er den beste måten å gjøre det på.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå