Spår blodbad blant bildelerne

Norges eldste bildelingsselskap har tapt penger i tre år. Nå har en ny sjef snudd underskudd til pluss og varsler kamp om det krevende markedet med stadig flere aktører.


<p><b>DIREKTØREN:</b> Morten Munch-Olsen er relativt ny bak rattet som direktør i Bilkollektivet, og har store ambisjoner for det tradisjonsrike samvirkelaget.</p>

DIREKTØREN: Morten Munch-Olsen er relativt ny bak rattet som direktør i Bilkollektivet, og har store ambisjoner for det tradisjonsrike samvirkelaget.

– Det har gått litt dårlig de siste årene, men vi har gjort en stor opprydning av gammel moro, og kommer til å gå i null i 2018, sier den ferske direktøren i Bilkollektivet, Morten Munch-Olsen som tok over i april, etter at Arne Lindelien hadde ledet selskapet i 19 år.

Bildeling var lenge synonymt med Bilkollektivet, men de siste årene har selskapet fått tøff konkurranse fra globale bilutleiegiganter, norske bilforhandlere og oppstartsbedrifter som Nabobil.

Les også: (+) Nettet snører seg sammen rundt Airbnb

Bilkollektivet ble startet i 1996 og har de siste årene vokst med rundt ti prosent i året, noe samvirkelaget også gjorde i fjor. Omsetningen endte på rundt 48 millioner kroner i 2018, og målet er å doble det omsetningen til rundt 100 millioner innen 2022.

– Det er et hårete mål, innrømmer Munch-Olsen, men direktøren skal dytte langt flere biler ut i markedet de neste årene, og utvide fra 300 til 400 biler.

Han anslår at markedet for stasjonert bildeling var på 114 millioner kroner i 2018.

Spytter ut biler

Det viktigste for at bildeling blir relevant for flere, er dårligere parkeringsmuligheter og bedre kollektivtransport. 

– Markedet i Oslo blir stadig bedre, sier Munch-Olsen.

Oslo kommune har lenge jobbet for å få ned privatbilismen i sentrum.

Han mener konkurrentene som frem til nå har solgt biler, sitter fast i sitt gamle mønster. 

– Jeg mener de kommuniserer for mye om bil, de bygger ikke den troverdigheten vi allerede har når det kommer til bildeling også som et miljøtiltak.

– Men er det skremmende at så mange nye konkurrenter kommer på banen med store satsinger og dype lommer?

– Jo, det er klart. De spytter ut veldig mange biler, veldig fort, noe vi ikke har råd til, sier Munch-Olsen, som samtidig peker på at samvirkelaget er dominerende med over 70 prosent markedsandel på landsbasis med svært trofaste kunder.

Han kaller kundene sine for «Bilkollektivets indrefilet». 

– Det er vanskelig å komme inn i dette markedet som for øvrig vokser saktere enn antatt. Disse store aktørene taper store penger, mens vi klarer oss bra og vokser hvert år, sier han og legger til:

– Jeg tror markedet oversvømmes. Dette blir et blodbad og i løpet av få år vil vi være to til tre aktører igjen.

Fysiske papirlogger

Bilkollektivets kunder er ifølge direktøren stort sett akademikere og statlige ansatte, som tjener litt mer enn gjennomsnittet.

De har holdt ut med samvirkets gamle metoder, som har inkludert både penn og papir.

Selskapsinformasjon

Selskap: BILKOLLEKTIVET SA

Organisasjonsnummer: 874 538 892

– Inntil nylig måtte man fylle ut informasjon om kjøreturen i en fysisk perm som lå bilen, og så måtte vi samle inn disse permene og fylle det inn i våre systemer. Det var utrolig tungvint, sier Munch-Olsen.

Nå gjøres hele prosessen nå gjøres gjennom mobilappen.

Dette og flere andre flaskehalser var noe av det første direktøren som har ledet selskapet i åtte måneder, fikset da han satt seg bak rattet.

Bilkollektivet har samvirke-partnere i Trondheim og Bergen, og jobber nå med å utvikle en felles logo, nettside og app for tilbudene.

Savner miljøaspektet

Denne uken la Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) frem ferske tall for bilsalget i 2018

I 2018 ble det solgt 147.929 nye personbiler i Norge. Det er en nedgang på 6,8 prosent fra 2017, som var et ekstraordinært sterkt år.

Saken fortsetter under annonsen.

Munch-Olsen tror ikke bildelingstjenestene kan forklare noe av dette fallet, men at det på lang sikt vil spise av det totale salget.

Det tror også Elisabeth M.C. Svennevik som skriver doktorgrad om bildeling ved Transportøkonomisk Institutt.

– Vi er nå halvveis i studien, og har sett på hva som skaper vaner blant folk. Det vanskeligste er å komme over kneiken ved å bruke tjenestene et par-tre ganger. Etter det er det mye lettere å bygge vaner, sa hun til E24 før jul.

Bilkollektivet tror markedsdominansen deres vil gjøre at de overlever krigen som for alvor har startet med mellom konkurrentene.

Tirsdag lanserte også NSB sitt bybiltilbud i direkte konkurranse med bildelingstjenestene.

– Jeg tror vi har mer troverdighet når det kommer til miljøsaken, ettersom vi er en non-profit, sier Munch-Olsen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå