Bildelingsgigant lanserer i Norge

En av verdens største bildelingstjenester lanserer i Oslo sammen med Obos. Ekspert tror ikke tjenesten vil ta av før flere folk ser på transport som en tjeneste. 


<p><b>LANSERER:</b> Zipcar har drevet i USA i nesten 20 år – nå starter de opp i Norge.</p>

LANSERER: Zipcar har drevet i USA i nesten 20 år – nå starter de opp i Norge.

Amerikanske Zipcar går inn i det norske markedet, men i første omgang kun for Obos-medlemmer, før alle andre får tilgang.

– Vår ambisjon er at Obos-medlemmer ikke skal eie egen bil, men bruke Zipcar når de har behov for å kjøre, sier Nina Bell, sjef for Avis Budget & Zipcar i Storbritannia og Skandinavia.

Enkelte eksperter mener man ikke vil eie bil i fremtiden, og bilen skal helst kjøre seg selv, men det er langt ifra tilfellet i dag. Men den tydeligste endringen i markedet er fremveksten av bildelingstjenester.

Og det begynner å bli trangt om plassen i det norske bildelingsmarkedet.

Man har de norske aktørene som Nabobil, Bilkollektivet og Møller Mobility Groups Hyre, men også Hertz bilpool og Gomore som leverer lignende tjenester.

Zipcar er foreløpig en svært liten spiller i Norge, men har over en million medlemmer utenfor landet.

Volum er nøkkelen

Zipcar begynner i det små, og har seks biler i Oslo, og vil fortsette å rulle ettersom flere medlemmer kommer til.

Konkurrenter, som nabobil og Hyre har snudd det på hodet, og har sørget for rikt utvalg av biler før man har en stor kundegruppe.

– Volum er en nøkkelfaktor, men du må også ha medlemsbasen. Vi ønsker å vokse både medlemsbasen og antall biler når vi nå ruller ut, sier Zipcars Bell, som sier samarbeidet med Obos vil fortsette i årene som kommer.

Selskapet operer med en prismodell hvor leie av bilen gjøres over timer, dager eller en helg.

Bensin og forsikringer er inkludert, men det koster tre kroner per kjørte kilometer.

– Det er mange aktører i Oslo. Er det plass til enda en aktør?

– Markedet i Oslo vokser raskt, men jeg tror ikke det er mettet enda. Vi ser også at Oslo kommune nå har stor interesse for bildeling og vil gjøre offentlige parkeringsplasser tilgjengelig for bildeling. Dette vil gjøre at flere mennesker kan bruke tilbudet, og færre folk må eie egen bil, sier Bell.

Også bilmerkene selv har blitt med i kampen om de nye sjåførene ved å tilby månedsleie uten binding, og blant annet Volvo og Seat leverer abonnent på bil i Norge.

Hyttebil

Elisabeth M.C. Svennevik skriver doktorgrad om bildeling ved Transportøkonomisk Institutt, og forsker på en rekke elementer ved deling av biltjenester. Hun har blant annet intervjuet en rekke familier som har prøvd bildeling.

– Vi er nå halvveis i studien, og har sett på hva som skaper vaner blant folk. Det vanskeligste er å komme over kneiken ved å bruke tjenestene et par-tre ganger. Etter det, er det mye lettere å bygge vaner.

Hun sier mange bruker bildeling som en hyttebil, enten ved siden av kollektivtransport eller en elbil.

Svennevik mener volum og tilgjengelighet er svært viktig for en stor gruppe av bildelingskundene.

– Det er en veldig tydelig gruppe innen bildeling som sier at de trenger en stasjonsvogn til hytteturen, eller at man vil ha en bil i nærheten av hvor man bor, sier hun og legger til at flere av selskapene derfor må leie inn flere biler i høytidene.

Om Zipcars seks biler i Oslo er nok, vil fremtiden vise.

Forskningen hennes beskriver hvordan det er viktig at politikerne tar inn over seg hvordan politiske virkemidler former samfunnet når det kommer til transport.

– Innføring av beboerparkering utelukker jo i mange tilfeller bildeling. Akkurat som at elbilfordeler gjør at folk kjøper elektrisk bil, men låner fossildrevet bil til hytteturen. 

Røde tall over hele linjen

Bildeling er relativt nytt i Norge, men Zipcar er en av pionerene innen segmentet, og startet opp for rundt 20 år siden i USA.

I 2013 kjøpte leiebilgiganten Avis selskapet for 4,1 milliarder kroner (500 millioner dollar).

Til tross for at mange bildeling og korttidsleie av bil i Norge, er det få som tjener penger.

Nabobil leverte et samlet underskudd på 6,7 millioner kroner i 2017, og Hyre tapte ifølge Finansavisen 5,8 millioner kroner i fjor.

Bilkollektivet er et samvirkelag som har holdt på helt siden 1995 leverte de beste tallene, og tapte 1,6 millioner kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå