- Boeing erkjenner at det har vært altfor dårlig

FORNEBU (E24): Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier Boeing-ledelsen kom med innrømmelser, når det i dag ble arrangert oppvaskmøte om Dreamliner-flyene i Oslo.

<p><b>ALVORSPRAT:</b> Konsernsjef Bjørn Kjos sier man har hatt oppvaskmøte med Boeing-ledelsen om Dreamliner-flyene i dag. - De erkjente at det har vært alt for dårlig, sa han til den oppmøtte pressen i Norwegians lokaler nå klokken 19.30.</p>

ALVORSPRAT: Konsernsjef Bjørn Kjos sier man har hatt oppvaskmøte med Boeing-ledelsen om Dreamliner-flyene i dag. - De erkjente at det har vært alt for dårlig, sa han til den oppmøtte pressen i Norwegians lokaler nå klokken 19.30.

- Hele toppledelsen i Boeing har vært der, og det er ikke til å stikke under en stol at dette har vært et oppvaskmøte, uttalte Kjos da han møtte pressen i 19.30-tiden i kveld.

Dette etter at man gjennomførte et krisemøte hvor sjefen for passasjerfly hos Boeing - Raymond L. Connor - personlig deltok, sammen med flyprodusentens vedlikeholdsledelse og de ansvarlige for Dreamliner 787-satsningen.

Langdistansesatsingen til Norwegian startet opp i mai, og foregår med Dreamliner-flyene fra amerikanske Boeing.

Mye misnøye

Det sist leverte av Norwegians så langt to Dreamliner-fly, har imidlertid hatt flere tekniske problemer, som har ført til store forsinkelser og misnøye blant passasjerene.

Les også: Boeing sender toppsjef til krisemøte med Norwegian

Derfor dagens oppvaskmøte, hvor administrerende direktør Kjos og driftsdirektør Asgeir Nyseth deltok på norsk side.

<p><b>MÅTTE VENTE:</b> Pressen møtte opp i Norwegians lokaler på Fornebu, men møtet ble avholdt et annet sted.<br/></p>

MÅTTE VENTE: Pressen møtte opp i Norwegians lokaler på Fornebu, men møtet ble avholdt et annet sted.

- Vi er fryktelig klar over disse problemene, og har satt store ressurser inn på dette. Det sier sitt når hele Boeing-ledelsen er her. Vi har diskutert og blitt enige om en plan som kjøres ut as we speak, sa Kjos til pressen.

- Boeing erkjenner at det har vært alt for dårlig, sa Kjos til pressen nå nettopp.

Boeing har på møtet lovet å sende et team for å rydde opp i problemene. Et av problemene har vært at Boeings reservedeler har befunnet seg i London. Nå skal reservedeler lagres rundt omkring, inkludert New York, Bangkok og Oslo, uttalte Kjos.

Les også: Mener Norwegian har brukt opp tabbekvoten

- Vi har greid å fikse problemene innen 12 timer, som har vært tiden det har tatt for Boeing å få tak i delene. Men da har 12 timer gått, og det burde ikke ta så lang tid, innrømmet Kjos overfor E24s journalist på stedet.

Han innrømmet også at Dreamliner-trøbbelet har gitt selskapet riper i lakken.

<p><b>MØTTE PRESSEN:</b> Bjørn Kjos møtte pressen i 19.30-tiden i kveld, etter krisemøtene med Boeing-ledelsen tidligere i dag. Her filmer en fotograf modellen av en Dreamliner i Norwegians lokaler.<br/></p>

MØTTE PRESSEN: Bjørn Kjos møtte pressen i 19.30-tiden i kveld, etter krisemøtene med Boeing-ledelsen tidligere i dag. Her filmer en fotograf modellen av en Dreamliner i Norwegians lokaler.

- Norwegian er blant de mest punktlige selskapene i Europa, så enhver ting som ikke lever opp til disse prinsippene er en brist i omdømmet. Det liker jeg særdeles dårlig. 

Halvparten forsinket

Kveldens krisemøte ble avholdt på et ikke offentliggjort sted, for å holde media unna. E24 var tidligere i dag i kontakt med Boeing. De ønsket ikke kommentere dagens møte overhode.

Agendaen har imidlertid lenge vært klar:

Norwegian ønsker å forsikre seg om at de tekniske problemene ikke vedvarer.

Flyparken skal utvides med flere Dreamlinere - den neste leveres etter planen i november.

Som E24 skrev tidligere i dag, så viser flyselskapets egne tall at 49,1 prosent av avgangene til Asia og USA har vært mer enn 15 minutter forsinket, siden oppstarten i mai.

- Dette er virkelig ikke godt nok, sa informasjonsjef Lasse Sandaker-Nielsen til E24 tidligere i dag.

De mange forsinkelsene kommer på toppen av atDreamliner-leveransene var kraftig forsinket, og at Norwegian måtte leie inn andre fly i starten.

Lasse Sandaker-Nielsen har til E24 forklart at Norwegians planer for flyvningene til Bangkok og New York, som forutsetter at flyene er ambisiøse 18 timer i luften per døgn, var lagt i samarbeid med nettopp Boeing.

Les også: Boeing sender toppsjef til krisemøte med Norwegian

- Flyprodusenten har lagt føringer på hvor lang tid de trenger på vedlikehold og gitt anbefalinger når det gjelder hvor lang tid Dreamlineren trenger på bakken før den skal fly videre. Vi forventer at utfordringene vi har hatt den siste tiden blir tatt tak i slik at flyene går på oppsatt rutetid, sa Sandaker-Nielsen.

- Avhengige av Dreamliner

Aksjeanalytiker Tian Tollefsen i SEB tror Norwegian vil være utsatt for «følgefeil» inntil de får flere fly i flåten.

- Man er sårbar nå fordi man har for få fly og fordi man ikke har en partner som kan ta med seg passasjerene. Så fort man kommer opp i åtte til ti fly, så har man en buffer i systemet, sier Tollefesen til E24.

Les også: Flyaksjene opp på positiv børs

Den svenske luftfartseksperten Anders Lidman har tidligere fortalt E24 at Norwegian ikke kan konkurere uten Dreamliner-flyene, og at hele langdistanse-satsningen avhenger av dem.

- Boeing Dreamliner er en forutsetning for hele langdistanse-prosjektet til Norwegian. Bare med dette flyet er det mulig å regne hjem satsingen på flyvninger til Asia og USA. Det er alltid problemer knyttet til introduksjonen av en ny flytype, men mengden problemer med Dreamliner har vært usedvanlig stor. Norwegian kunne ikke forutse dette.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå