Airbus-drøm gikk i knus: Boeing stakk av med Emirates-ordre på 123 mrd.

Airbus var på plass for å feire en ny gigantordre på den første dagen av flyshowet i Dubai. Gleden endte imidlertid i total ydmykelse da en Boeing-modell ble rullet inn på scenen, rett foran øynene på Airbus-toppene.


<p><b>USA-EUROPA:</b> 1-0: Flyselskapet Emirates har bestilt nye Boeing 787–10 Dreamliner-fly fremfor nye Airbus-fly. Illustrasjonsfoto.</p>

USA-EUROPA: 1-0: Flyselskapet Emirates har bestilt nye Boeing 787–10 Dreamliner-fly fremfor nye Airbus-fly. Illustrasjonsfoto.

Dubai-baserte Emirates Airlines, som er verdens største operatør av både Boeings 777 og Airbus' A380, har nå satt en real støkk i den internasjonale flyindustrien.

På den første dagen av Dubai Air Show var nemlig pressemeldingene trykket opp, media invitert og flytoppene fra Airbus på vei inn i rommet, da det plutselig oppsto usikkerhet.

Først ble kontraktsseremonien utsatt før Airbus-toppene ble direkte ydmyket da det viste seg at et modellfly fra Boeing ble båret inn i rommet.

Flyselskapet skulle nemlig ikke bestille en haug nye langdistansefly fra Airbus likevel. Valget hadde nemlig falt på erkerivalen Boeings 787 Dreamliner.

Den noe spektakulære begivenheten omtales av Bloomberg tirsdag.

I en pressemelding skriver Emirates selv ingenting om at de egentlig hadde tenkt å bestille Airbus-flyene, men skriver at de nå har bestilt 40 stykker av Boeings splitter nye 787–10 Dreamliner.

Håper fortsatt på avtale

Dreamliner-ordren er på totalt 15,1 milliarder dollar, tilsvarende 123 milliarder kroner, og vil utvide Emirates' Boeing-ordrer til totalt 204 fly.

Airbus trodde de skulle få en ordre på om lag samme sum, og hadde håpet å få solgt flere av sin gigantiske «superjumbo» A380, som har slitt med salget.

Emirates-flåten består i dag utelukkende av Boeings énetasjes langdistansefly 777 og «superjumboen» A380, og Emirates er en ekstremt viktig A380-kunde for Airbus.

Selv om drømmen gikk i knus nå, håper Airbus-toppene fortsatt på å få solgt noen flere A380-er. Ifølge Bloomberg har imidlertid Emirates-sjef Tim Clark gjort det klart at de forventer at Airbus forplikter seg til å holde A380-programmet gående langsiktig, hvis de skal bestille flere og at rabatter ikke er nok til å overtale dem.

Flere flyselskaper verden over flyr giganten A380, men ingen er i nærheten av størrelsen til Emirates, hverken i eksisterende flåte eller bestillinger.

Emirates har en flåte på 100 Airbus A380 med ytterligere 42 i bestilling, i tillegg til en flåte på 138 Boeing 777 og ytterligere 164 stykker i bestilling.

Denne nye Dreamliner-bestillingen kommer etter gigantordren Emirates gjorde på flyshowet i Dubai i 2013, da selskapet la inn en ordre på 150 Boeing 777X-fly med GE9X-motoren. Leveringene av disse starter i 2020.

Kan bytte flytype

Emirates har en opsjon på å konvertere en del av de bestilte flyene inn i den mindre Dreamliner-varianten kalt 787–9. Flyene vil ha plass til mellom 240 og 330 passasjerer, avhengig av kabinkonfigurasjonen.

– Emirates’ bestilling i dag vil bli levert fra 2022 og godt inn på 2030-tallet. Noen av disse vil benyttes til utskiftninger for å sikre at vi har en ung og effektiv flåte, andre vil styrke vår fremtidige nettverksvekst. Vi ser 787-modellen som et fint tilskudd til vår 777 og A380-flåte, for å gi oss økt fleksibilitet til forhold til å betjene en større bredde av destinasjoner i tråd med utvikling av vårt globale nettverk, sa HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, styreleder og administrerende direktør for Emirates Group og Emirates Airline, da han undertegnet avtalen med toppsjefen i Boeing Commercial Airplanes, Kevin McAllister.

– Vi er glade for at Emirates har valgt Boeing 787–10 Dreamliner til å styrke deres flåteutvidelse og fremtidig vekst. Dette er et fly som vil sette en ny økonomisk standard i den kommersielle luftfarten når den første går i drift neste år. Emirates´annerkjennelse og bestilling av 787 Dreamliner utvider vårt langvarige partnerskap og vil bidra til mange jobber i USA, sa Kevin McAllister, med referanse til fabrikkene i Washington og South Carolina som setter sammen flyene.

 <p>Qatar Airways er blant selskapene som har bestilt og begynt å motta Airbus A350. Emirates dropper flytypen til fordel for konkurrenten Boeing 787 Dreamliner.</p>

Qatar Airways er blant selskapene som har bestilt og begynt å motta Airbus A350. Emirates dropper flytypen til fordel for konkurrenten Boeing 787 Dreamliner.

Siste skrik fra flyprodusentene

787–10 er den største versjonen av Dreamliner-flyet. Norwegians flåte består at de to mindre variantene. Det norske flyselskapet begynte med å motta noen 787-8-fly, men har gått over til 787-9-modellen i alle sine bestillinger siden.

SAS er blant selskapene som har bestilt Airbus A350, som selskapet vil motta fra og med 2018/2019, slik planene ser ut nå. Finnair har allerede begynt å motta sine første A350.

Det som skiller A350 og 787 fra andre bredbukede langdistansefly (fly med to midtganger) fra Airbus og Boeing er den avanserte teknologien som er brukt i designet. Begge flyene bruker avansert motorteknologi, flydesign og komposittmateriale i konstruksjonen.

Designet og materialbruken gjør flyene lettere og reduserer drivstofforbruket, i tillegg til at komposittmaterialene gjør det mulig å ha bedre kabinluft (høyere luftfuktighet) enn tidligere generasjoner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå