Boeing-leveransene halvert på et år

Leveransene av nye fly fra Boeing er mer enn halvert i mai sammenlignet med mai måned i fjor. Selskapets mest solgte flytype, 737 MAX, står fremdeles på bakken.

SLITER: Boeing 737 MAX 8 produsert for indiske Jet Airways lander etter testflyging i Seattle. Selskapet produserer flymodellen ennå, men de blir ikke levert ut til kundene så lenge modellen er satt på bakken.
SLITER: Boeing 737 MAX 8 produsert for indiske Jet Airways lander etter testflyging i Seattle. Selskapet produserer flymodellen ennå, men de blir ikke levert ut til kundene så lenge modellen er satt på bakken.

Boeing opplyser tirsdag at det leverte 30 fly til kommersiell drift i mai, som er 56 prosent lavere enn de 68 flyene som ble ferdigprodusert og levert i mai 2018.

Nedgangen skyldes at leveransene av 737-modeller har stupt, fra 47 i mai i fjor til åtte i mai i år. Alle de åtte var av en eldre type, NG-varianten av 737, ikke MAX-modellen.

Les også: Bloomberg: Engstelige passasjerer skyr Boeing 737 Max

Boeing produserer fremdeles MAX, men de leveres ikke ut. Det Chicago-baserte selskapet har 4.550 bestillinger inne på MAX-fly som ikke er levert.

Til sammen 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars i år. Flytypen ble etter Etiopia-ulykken satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå