Gigantordre til Boeing: Bestiller 100 fly

En hemmelig kunde har lagt inn en bestilling i «Kjos-klassen» hos Boeing. De 100 flyene vil koste 96,1 milliarder kroner før rabatter.

En Boeing 737 Max7
En Boeing 737 Max7

Kjempebestillingen av 100 Boeing 737 Max-fly skal ha kommet under Farnborough Airshow utenfor London denne uken, melder flyprodusenten selv.

Ordren har en verdi på 11,7 milliarder dollar (96,1 milliarder kroner) basert på listeprisene. Gitt at ordren er så stor, ender prislappen trolig et godt stykke under det på grunn av rabatter som er vanlig i bransjen.

Den betydelige ordren er i samme størrelsesorden som Bjørn Kjos og Norwegian la inn i 2012. Da bestilte det norske flyselskapet totalt 222 fly fra Airbus og Boeing i en  vending, hvorav 100 er av typen 737 Max-fly. Ordren var den gang den største et europeisk flyselskap hadde gjort noensinne.

Senere torsdag kom det også frem at rivalen Airbus har fått en bestilling på 100 fly - fra AirAsia.

Boeing opplyser at 737 Max er det raskest selgende flyet i selskapets historie. Foreløpig har selskapet ordrer for nesten 4.700 eksemplarer fra mer enn 100 kunder, men de forventer at både antallet fly under bestilling og antallet kunder vil vokse betydelig.

Navnet på kunden vil trolig bli kjent en gang i fremtiden, men foreløpig vil ikke Boeing si noe om hverken kunden eller tidspunktet for levering, annet enn at ordren vil bli lagt inn i den offisielle ordreboken når avtalen er ferdigstilt.

Når over Atlanteren

Boeing opplyser ikke om ordren er for den samme versjonen eller flere av 737 Max-variantene. Boeing leverer fire varianter, fra Max7 til Max10, og har avhengig av konfigurasjon plass til mellom 138 til 230 seter.

Max-flyene er den nyeste versjonen av Boeings mangeårige og svært populære fly. Max-versjonen er forbedret med nytt interiør, lavere drivstofforbruk, nye motorer og lengre rekkevidde.

Det betyr at flyet kan fly kortere langdistanseruter, og Norwegian bruker sine Max-fly blant annet til å fly ruter mellom Irland, Storbritannia og Østkysten av USA.

Airbus har på sin side lansert A321LR (Long Range), som også er et smalbuksfly med en midtgang, men som har enda litt lenger rekkevidde enn Boeings 737Max.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå