Max-retur kan bli utsatt – mer hodepine for Norwegian

Boeing 737 Max ser ut til å komme på vingene senere enn det som har vært ventet.

Max-flyene var ventet å være tilbake i vanlig trafikk igjen før den travle sommersesongen. Nå ser returen ut til å la vente på seg til tidligst midten av august, skriver Wall Street Journal.

Det gir mer hodepine for flyselskaper, deriblant Norwegian, som tar i bruk flyene i sine ruteprogram. Norwegian har 18 Max-fly og ytterligere 92 i bestilling fra Boeing.

Norwegian-aksjen faller 2,12 prosent på Oslo Børs tirsdag formiddag.

Vil ta tid

Føderale myndigheter i USA har som mål å få til en midlertidig godkjennelse av programvareoppdateringen for flyet innen et sikkerhetsmøte med internasjonale luftfartsmyndigheter 23. mai.

Men Luftfartsorganet Federal Aviation Administrations (FAA) endelige godkjennelse vil høyst trolig ta betydelig lengre tid, og vil til dels avhenge av reaksjonen til utenlandske myndigheter som vil ta sine egne vurderinger, skriver avisen.

Boeing-aksjen falt 4,86 prosent på Wall Street mandag. Den eksportavhengige flyprodusenten rammes i tillegg til Max-krisen også av global handelsuro.

Milliardsmell

Siden mars har Max-flyene stått på bakken over hele verden, inkludert i Norge, etter to dødsulykker der flytypen var involvert. I etterkant har en rapport vist at samme systemfeil rammet begge flyene.

737 Max-problemene er den største krisen for Boeing siden langdistanseflyet Dreamliner ble satt på bakken en periode i 2013 grunnet batterier som tok fyr.

Boeing tok en foreløpig ekstraregning på en milliard dollar i sitt kvartalsregnskap på grunn av problemene med 737 Max-flyet.

Det kom frem i selskapets kvartalsrapport for første kvartal.

Kostnader til programvareoppdateringen (av det såkalte MCAS-systemet) kommer i tillegg, ifølge regnskapet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå