Bygger luksusfartøy for hemmelig kunde

Kleven Verft har fått i oppdrag å bygge et 107 meter langt spesialdesignet fartøy med blant annet svømmebasseng og helikopterdekk.

<p><b>NY KONTRAKT:</b> Dette luksuriøse fartøyet skal Kleven levere til en hemmelig kunde i desember til neste år.<br/></p>

NY KONTRAKT: Dette luksuriøse fartøyet skal Kleven levere til en hemmelig kunde i desember til neste år.

Det var en hemmelighetsfull konsernsjef som torsdag kunne fortelle at Kleven har halt i land en noe spesiell kontrakt.

Mot slutten av neste år skal verftet ha ferdigbygget et såkalt «Expedition Support Vessel» - et 107 meter langt spektakulært spesialfartøy som er designet for lengre ekspedisjoner i tøffe farvann.

I tillegg er helikopterdekk, helikopterhangar, svømmebasseng, boblebad og innredning til 60 personer, noe av det som står på listen fra kunden.

Konsernsjef Ståle Rasmussen kan ikke røpe hvem som blir eier av det spektakulære fartøyet.

- Men jeg kan fortelle at eieren er internasjonal, sier han til E24. 

Også prisen er hemmelig.

- Men det er en ganske spektakulær sum, fortsetter han. 

Norsk design

Det var designleverandøren Marin Teknikk i Herøy på Sunnmøre som først ble kontaktet av rederen.

- Rederen liker vårt designuttrykk og verdsetter vår erfaring fra design av serviceskip til olje- og gassindustrien offshore, samt havgående fiskefartøy, skriver administrerende direktør Svein Rune Gjerede i Marin Teknikk i en pressemelding.

Designerne i Marin Teknikk har nå jobbet med prosjektet i år, før Kleven nå skal begynne byggingen. 

Kan farte i tøffe forhold

Ifølge Rasmussen ønsket rederen et norsk design og bygging ved norsk verft på grunn av leveringstid, kvalitet og pris.

- Har dere fått lignende oppdrag tidligere?

- Nei, det har vi ikke. Men vi har bygd mange offshorefartøy, og vi har også bygget flere Hurtigrute-båter, ser Rasmussen.

- Hva skal eieren bruke fartøyet til?

- Det ligger i hvertfall til rette for at det kan farte rundt på ekspedisjonslignende turer i tøffe forhold, sier han. 

Kleven er Norges største norskeide skipsbyggingskonsern med hovedkontor i Ulsteinvik. Konsernet bygger avanserte offshorefartøy og andre typer fartøy for norske og internasjonale kunder.

Rasmussen opplyser om at ordreboken per i dag ligger på 8-9 milliarder kroner, og 16 fartøy.

- Vi har godt med arbeid, og vi er fornøyd med situasjonen, sier han.

LES OGSÅ:


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå