Canada opphever vedtak om kjøp av F-35

Canada har opphevet et omstridt vedtak om å kjøpe F-35-jagerfly og vil nå vurdere andre alternativer. Lederen for det norske kampflyprogrammet står fast på Norges valg av samme fly.

<p><b>SER SEG OM:</b> Regjeringen i Canada har begynt å se seg om etter alternativer til det omstridte F-35-jagerflyet. De andre landene som samarbeider om F-35-prosjektet utenom USA og Canada, er Norge, Storbritannia, Italia, Tyrkia, Australia, Danmark og Nederland.</p>

SER SEG OM: Regjeringen i Canada har begynt å se seg om etter alternativer til det omstridte F-35-jagerflyet. De andre landene som samarbeider om F-35-prosjektet utenom USA og Canada, er Norge, Storbritannia, Italia, Tyrkia, Australia, Danmark og Nederland.

Kunngjøringen om å oppheve vedtaket om å kjøpe flyet som Canada har brukt 15 år på å bidra til å utvikle, er et nytt slag for den amerikanske produsenten Lockheed.

Selv om vedtaket er opphevet og letingen etter andre jagerfly er startet, kan F-35 fremdeles ende opp med å bli valgt til slutt.

Men den konservative canadiske regjeringen er stadig mer oppgitt over gjentatte forsinkelser og den dramatiske økningen i prisen på flyene og driften av dem. Allerede er F-35-programmet det dyreste i Pentagons historie.

Uavhengig komité

Regjeringen nedsetter nå en uavhengig komité som skal vurdere hvilke jagerfly som passer Canada best når den aldrende flåten med CF-18-fly skal erstattes.

Beslutningen markerer regjeringens mest besluttsomme tiltak hittil for å få slutt på skandalen som har vokst jevnt og trutt siden den i juli 2010 vedtok å kjøpe 65 F-35-fly for 9 milliarder dollar, uten å legge kjøpet ut på anbud.

Samtidig med onsdagens beslutning la den canadiske regjeringen fram en rapport som viser at utstyr, vedlikehold og drift av 65 F-35-fly vil bli på 45,8 milliarder dollar over en levetid på 42 år, langt mer enn tidligere beregninger.

Norge har bestemt seg for å kjøpe 52 F-35 fly til anslagsvis mer enn 60 milliarder kroner. Treningen starter i 2015, og de første flyene skal etter planen operere i Norge fra 2017.

Med fra starten

Programdirektør i kampflyprogrammet, Anders Melheim, mener inntrykket av at det er store økninger i levetidskostnadene til F-35, er feil.

– Det som skjer, er at andre land nå begynner å regne med mange av de samme forutsetningene som Norge har gjort fra begynnelsen av, sier Melheim.

Kampflyprogrammet har ifølge Melheim helt fra starten lagt til grunn et mest mulig komplett kostnadsbilde som forteller hva det vil koste å kjøpe, eie og drive en kampflykapasitet fram til 2050.

– Når andre land nå også begynner å ta med like mange faktorer og planlegger å drifte flyene like lenge som oss, er det ikke overraskende at deres estimater etter hvert begynner å ligne våre, sier han.

Uklare opplysninger

Kritikere av den canadiske regjeringen hevdet fra første stund at kjøpet var galt og at regjeringen ga uklare opplysninger om prisen på innkjøp og drift av flyene.

Regjeringen avviste lenge all kritikk, men innledet i april en ny gjennomgang av kjøpet etter at det kom fram at beslutningen om kjøp var basert på opplysninger fra tjenestemenn som med overlegg nedtonet kostnader og risikoer.

Andre fly som nå kan bli vurdert i tillegg til F-35, er Boeings F-18 Super Hornet og EADS' Eurofighter. Det skal også vurderes om de nåværende CF-18-flyenes levetid kan forlenges utover 2020.

Regjeringen insisterer på at den ikke skal betale mer enn 9 milliarder dollar for nye jagerfly. Selv om den kunngjorde at den ville kjøpe flyene i 2010, er det ikke undertegnet noen bindende kontrakt med Lockheed Martin.

De andre landene som samarbeider om F-35-prosjektet utenom USA og Canada, er Norge, Storbritannia, Italia, Tyrkia, Australia, Danmark og Nederland.

På forsiden nå