Thon og Scandic vil «speed date» ansatte fra Color Line

Regjeringen ønsker å sende nesten 700 sjøfolk på Nav, mener Norsk sjømannsforbund. Ubegrunnet frykt, hevder NHO Reiseliv.


<p><b>KAN FLAGGE UT</b>: Color Line kan komme til å flagge ut, dersom forskriften endres. Da står nærmere 700 sjøfolk i fare for å bli rammet. På bildet: Kiel-fergen Color Fantasy passerer Dyna fyr på vei inn Oslofjorden.</p>

KAN FLAGGE UT: Color Line kan komme til å flagge ut, dersom forskriften endres. Da står nærmere 700 sjøfolk i fare for å bli rammet. På bildet: Kiel-fergen Color Fantasy passerer Dyna fyr på vei inn Oslofjorden.

Ansatte som jobber som servitører, kokker, resepsjonister og renholdere kan bli rammet dersom Color Lines to passasjerskip blir omflagget til Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), slik regjeringen vil åpne for.

Det får forbundsleder Johnny Hansen i Norsk sjømannsforbund til å frykte for arbeidsplassene.

– Regjeringen ønsker å sende nesten 700 sjøfolk på Nav, sier Hansen til Finansavisen.

Men ifølge NHO Reiseliv mangler næringen kvalifisert arbeidskraft på land, skriver avisen. 

«Speed dating»

Nå vil hotellkjedene Thon og Scandic samarbeide med Color Line om rekruttering, dersom rederiet sier opp flere hundre ansatte.

En mulig løsning er å arrangere en form for «speed dating» med dem som i dag jobber i rederiet, foreslår administrerende direktør Arild Steen-Mevold i Scandic Hotels. Lignende metoder er tidligere blitt brukt når hoteller trenger mange ansatte.

– På den måten kan vi få en oversikt over kompetansen hver enkelt har, sier Steen-Mevold til avisen.

Norsk Sjømannsforbund er positive til forslaget, men er mest opptatt av at regjeringen ikke endrer dagens regelverk. Overfor E24 utdyper forbundsleder Hansen:

– Hele denne saken er en kampanje for å ufarliggjøre en veldig alvorlig sak. Isolert sett er det prisverdig at kjedene ønsker å hjelpe, og å gi sjøfolkene jobb hvis det verste skulle skje. Dette er dyktige fagfolk som har bygget opp Color Line til det det er i dag. Det som forvirrer meg litt er måten de agerer på. De burde sett på dette som noe veldig bekymringsfullt, sier Hansen, og legger til:

– Thon prater om at de har plass til 60-70 stykker. Det er 10 prosent av de som er rammet, så dette er ikke noe «haleluja» annet enn en kampanje for å ufarliggjøre denne alvorlige saken, sier han.

Foreslo å tillate omflagging

Forslaget om endring av regelverket kom i statsbudsjettet i 2017, hvor et avsnitt beskrev hvordan staten vil spare penger i tilskuddsordningen til norske sjøfolk fra andre halvår i 2018.

Basert på tall fra Color Line mente Fartsområdeutvalget at 685 personer som arbeider med hotelltjenester på skipene vil bli erstattet dersom omflaggingen gjennomføres. Hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes sa imidlertid at han tror de andre norske sjøfolkene også vil bli erstattet av utlendinger dersom rederiet får lov til å flagge om skipene.

I revidert statsbudsjett i slutten av mai bestemte regjeringspartiene og KrF å utsette endringene som kunne flyttet Color Line fra Norsk Ordinært Skipsregister til Norsk Internasjonalt Skipsregister.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå