Her fjernes et av de aller siste Rimi-skiltene

Tirsdag formiddag forsvant et av landets siste Rimi-butikker. Når Rimi Triaden nå blir Extra Triaden, betyr det også at Coop straks er ferdig med omprofilering av omlag 370 Rimi- og Ica-butikker.

Etter at E24 publiserte denne artikkelen i går, har redaksjonen fått flere tips om at det fortsatt er noen Rimi-butikker igjen hvor skiltet snart skal byttes ut.

På selveste kvinnedagen, 8. mars, ble et av landets aller siste Rimi-skilt skrudd ned. Og dermed var en æra i norsk dagligvarehandels historie over. Det skjer nesten 40 år etter at Stein Erik Hagen – lenge populært kalt Rimi-Hagen – åpnet den første Rimi-butikken i 1977.

Trykk på hovedbildet øverst i artikkelen, for å se et av de siste Rimi-skiltene bli skrudd ned.

FORNØYD: Administrerende direktør i Coop, Geir Inge Stokke er godt fornøyd med resultatet av Ica-oppkjøpet.
FORNØYD: Administrerende direktør i Coop, Geir Inge Stokke er godt fornøyd med resultatet av Ica-oppkjøpet.

Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge – som nå har overtatt 370 Ica- og Rimi-butikker – innrømmer at det er en litt spesiell dag:

– Rimi har vært en veldig sterk merkevare i norsk dagligvarehandel, og det er mange personer som har jobbet i butikkjeden – og som har følelser overfor Rimi.

Coop-merkenavn sterkere enn Rimi

Han forklarer at når Rimi-merkenavnet nå likevel forsvinner, skyldes det rett og slett at undersøkelser viser at Coops egne merkevarer Extra og Coop Prix, nå er blitt sterkere enn Rimi-merkevaren.

Coop tok over eierskapet over Icas (som eide Rimi inntil Coop – oppkjøpet ble gjort) i april 2015, og ikke lenge etter ble de første butikkene omprofilert til Coop-kjeder. Den aller første butikken som ble omprofilert fra Rimi til Coop Prix var Rimi Sannergata. Den den aller siste omprofileringen blir Rimi Triaden, som blir Extra Triaden 10. mars.

– Da legger vi ned hele omprofileringsprosjektet – en jobb som for øvrig er gjennomført med toppkarakter. Takket være god planlegging og ekstraordinær innsats fra medarbeidere i både Coop og Ica er Norgeshistoriens største fusjon i sitt slag gjennomført på imponerende vis, sier Stokke.

Konsernsjefen medgir imidlertid at det har vært en stor og til tider komplisert jobb å samkjøre de to organisasjonene på relativt kort tid.

Blitt dagligvare-vinner i 2015

Coop er godt fornøyd med oppkjøpet de har gjort, og Stokke viser til at de gjennom oppkjøpet er blitt vinneren i norsk dagligvarebransje det siste året.

Takket være oppkjøpet er Coop den kjeden som har økt mest i 2015. De gikk inn i 2015 med en markedsandel på 22,3 prosent, og ved utgangen av året var andelen på 27,9 prosent.

– Vi har klart å følge gjennomføringsplanen og vi leverer bedre enn forventet – også finansielt. For meg er dette det viktigste beviset på at det var strategisk riktig å investere i ICA-oppkjøpet, sier Stokke.

Oslo-markedet er viktig for Coop, og med oppkjøpet har de økt sin markedsandel i hovedstaden fra 6,8 til 19 prosent. Også i Bergen har de økt markedsandelen betraktelig, fra 15 til 21 prosent.

– Bedre synlighet i Oslo

– Vi har fått en helt annen synlighet, spesielt i Oslo. Vi vil fortsette å slåss for å være de beste i Norge på pris og utvalg, med Extra og Obs! Men vi vil også slåss på andre arenaer vi er på – som supermarkedssegmentet, med Coop Mega-kjeden. Med flere butikker blir det lettere å slåss, sier Stokke.

Med økningen på drøye fem prosent i markedsandel, har Coop nå kapret en annenplass i norske dagligvarelandskap – bak Norgesgruppen, men foran Rema 1000.

– Det er også gledelig å se at de eksisterende Coop-butikkene også totalt sett økte omsetningen og tok markedsandeler i 2015. Nå har vi et enda sterkere fundament – og resultatene fra 2015 har gitt oss ny kraft, sier Stokke.

 <p><b>NYTT SKILT:</b> Etter at Rimi-skiltet er skrudd ned, settes Coop Extra-skiltet opp. Omprofileringen av Extra Triaden er helt ferdig 10.mars.</p>

NYTT SKILT: Etter at Rimi-skiltet er skrudd ned, settes Coop Extra-skiltet opp. Omprofileringen av Extra Triaden er helt ferdig 10.mars.

– Skulle gjerne beholdt flere butikker

Oppkjøpet av Ica- og Rimi-butikkene var ikke helt knirkefritt for Coop. Opprinnelig var det snakk om et oppkjøp av alle Ica-kjedens 450 butikker, men da satte Konkurransetilsynet ned foten.

For at tilsynet skulle gå med på oppkjøpet, måtte dermed en del av butikkene overtas av henholdsvis Norgesgruppen og Bunnpris.

– Vi har veldig respekt for den jobben som Konkurransetilsynet gjør, men faglig sett burde vi fått beholde alle butikkene. Vi skulle gjerne sett at vi hadde fått beholde flere av butikkene, men det viktigste var at vi fikk klarsignal til oppkjøpet, sier Stokke.

Han forteller videre at da de regnet på oppkjøpet, hadde de forventet å miste flere butikker.

– Dermed ligger vi økonomisk sett godt an, og foran planene våre, forteller Stokke.

– Noen  trengte massiv oppgradering

Coop-sjefen ønsker imidlertid ikke å gå ut med konkrete tall på hvor mye de har budsjettert med for omprofileringen – men han innrømmer at de har brukt flere hundre millioner kroner på jobben med å endre butikkene. Det holdt nemlig ikke alltid å bare bytte ut skiltene.

– Noen butikker var ganske slitne, slik at i enkelte tilfeller var det snakk om en massiv oppgradering av butikken.

E24 har også forsøkt å få vite hva Rimi-grunnlegger Stein Erik Hagen tenker om at siste Rimi-butikk nå forsvinner, men han ønsket ikke å kommentere dette



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå