Dansk vekstvinner ekspanderer i Norge

Normal åpner sin åttende butikk på et halvt år. De ønsker å slå seg opp i samtlige norske storbyer.


<p><b> SNART MILLIARDBEDRIFT:</b> Over 50 Normal-butikker er åpnet i år, åtte av dem i Norge. Omsetningen bikker milliarden i år, forventer adm.dir. Torben Mouritsen. </p>

 SNART MILLIARDBEDRIFT: Over 50 Normal-butikker er åpnet i år, åtte av dem i Norge. Omsetningen bikker milliarden i år, forventer adm.dir. Torben Mouritsen. 

En kombinasjon mellom nærbutikk og varehus – det er hvordan administrerende direktør Torben Mouritsen selv beskriver kjeden. Her selges blant annet kosmetikk, husholdningsartikler, hygieneprodukter og helsekost – ifølge Mouritsen av både høy kvalitet og til en lav pris.

Den første butikken ble åpnet i Silkeborg i 2013 og siden har det blitt ytterligere 82, spredt ut over Danmark, og i juni i år entret de det norske markedet, med to butikker i Kristiansand. Nå er de aktuelle med butikkåpning i Drammen, den åttende her til lands. Mouritsen forteller at de satser på å nå ti før årsskiftet og å doble dette antallet i løpet av 2018.

– Starten i Norge har gått bedre enn forventet. Det virker som nordmenn liker butikkene våre, sier han.

Sammenligner seg ikke med noen

Av norske butikker har Normal blitt sammenlignet med Nille og Europris. Mouritsen identifiserer seg imidlertid ikke med dem.

 <p>Administrerende direktør i Normal Torben Mouritsen</p>

Administrerende direktør i Normal Torben Mouritsen

– Vi sammenligner ikke oss selv med noen. Det skyldes bredden i sortimentet vårt og at majoriteten av varene våre ikke er å finne andre steder.

Noe av styrken til kjeden mener Normal-gründeren at skyldes fleksibilitet. Mouritsen forteller at de kjøper varene der de er billigst, noen ganger i så store kvanta at det dekker alle butikkene, andre ganger ikke.

– Vi har 2000 faste varer og 2000 som sirkulerer i høyt tempo. Det er en fordel for oss at vi ikke er låst til spesifikke produkter, og i tillegg får vi da mulighet til å overraske kundene våre med nye, spennende varer. Som amerikansk godteri, eller ny kosmetikk.

Ekspert får skattejakt-følelse

Dagligvare-ekspert Sigmund Festøy har selv vært innom Normal. Han forteller at han har stor tro på kjeden.

– Jeg tror de har gode sjanser, i hvert fall i de store byene. Normal har et unikt konsept, med forbruksvarer til personlig pleie av rimelig høy kvalitet – de selger stort sett merkevarer – til rimelige priser. I tillegg får man litt skattejakt-følelse når man går gjennom, for de har noen spennende varer, både fra utlandet og fra Norge.

– Normal er blitt sammenlignet med butikker som Nille og Europris. Er dette kjeder det er mulig å ta plassen til?

– Normal utvider tilbudet. Europris ligger ofte utenfor bysentrum, mens butikkene til Normal ligger der folk ferdes, og Nille satser mer på ting til hjemmet.

Nærmer seg milliardbedrift

Veksten har vært eventyrlig for Mouritsen og Normal siden oppstarten i 2012. Omsetningen lå på 665 millioner danske kroner i 2016, hvilket tilsvarer over 844,7 millioner norske kroner – en økning på 11.900 prosent i løpet av fire år. Det har ført til at de har vunnet en gaselle-pris hos den danske avisen Børsen, en utmerkelse som går til dem som «skaper jobb, vekst og optimisme». Mouritsen forteller at han forventer en omsetning på en milliard danske kroner i 2017.

– Har de norske butikkene begynt å tjene penger?

– Det jeg kan si er at de gjør det bra, og at jeg er veldig fornøyd med den jobben som gjøres i Norge.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå