Familiebedrift gikk over ende etter Brødboksen-konkursen

Selskapet som leide ut budbilene til Brødboksen har meldt oppbud som følge av konkursen. 


<p><b>HENTER BILER: </b>Eirik Gloppholm er en av de ansatte i Aakre Marketing som gikk konkurs i etterkant av Brødboksen-konkursen. Han har tatt turen til Oslo for å hente bilene som står parkert utenfor Brødboksens lokaler. </p>

HENTER BILER: Eirik Gloppholm er en av de ansatte i Aakre Marketing som gikk konkurs i etterkant av Brødboksen-konkursen. Han har tatt turen til Oslo for å hente bilene som står parkert utenfor Brødboksens lokaler. 

Sent i januar meldte Brødboksen.no at de kastet inn håndkleet og la ned driften.

Det fikk store konsekvenser for selskapet som hadde spesialbygget 106 biler til utkjøring av Brødboksens ferske bakervarer.

– Brødboksens konkurs gjorde at vi gikk over ende, sier Tore Roth Aakre, som måtte ta selskapet sitt Aakre Marketing til skifteretten og melde oppbud etter konkursen.

Ålesund-selskapet hadde 19 ansatte og drev blant annet med utleie av personbiler, bobiler og andre kjøretøy.

Det var Sunnmørsposten som først omtalte saken.

Manglet kontroll

Aakre har drevet selskapet sitt siden 2003, og leverte helt til det siste sterke resultater.

Problemet var at avtalen med Brødboksen.no var for stor, og stod for 1,4 millioner kroner i inntekt til selskapet hver måned.

Men Aakre var ikke bare involvert som leverandør, han var også investor i Brødboksen.no og hadde puttet 1,2 millioner kroner inn i oppstartsbedriften, noe som tilsvarte 1,075 prosent av selskapet.

– Jeg vurderte å trekke oss ut i desember, men Refsnes var helt klar på at det bare var et spørsmål om tid før det kom nye investorer inn, sier Aakre.

Han kritiserer Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes for ikke å ha brukt flere av bilene han leide, og istedenfor ordnet leasingavtaler som sjåførene selv måtte stå for. Dermed stod flere av Aakres biler bom stille og bare kostet penger.

– Det er jo helt klart at Refsnes mistet kontrollen. Jeg har drevet denne bedriften siden 2003 og det skal ikke mye til for å forstå at bilen må rulle om man skal tjene penger, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>SKADER:</b> Tore Aakre sier at mange av bilene de leide til Brødboksen.no var i dårlig forfatning etter å ha blitt kjørt i få måneder.</p>

SKADER: Tore Aakre sier at mange av bilene de leide til Brødboksen.no var i dårlig forfatning etter å ha blitt kjørt i få måneder.

Refsnes: – Trist

Brødboksen-gründer Refsnes har hørt nyheten om at Aakre Marketing måtte legge inn årene. 

– Jeg har forsøkt å ringe ham, det er jo forferdelig trist. Dette ble jo dessverre en konsekvens av at Brødboksen gikk over ende, sier Refsnes til E24.

Han sier det var sant at de var i dialog med investorer da Aakre vurderte å trekke seg ut.

– Vi var i god tro på å få inn nye investorer helt til vi var tvungne til å melde oppbud. Det var flere gode dialoger på gang, sier Refsnes.

Han forsvarer at noen av bilene stod i enkelte perioder:

– Generelt vil jeg si at det i Norge er bortimot umulig å ha ansatte sjåfører og at selskapet leaser eller eier bilene. De aller fleste bud og logistikkselskaper, inkludert Bring, bruker nesten bare selvstendige sjåfører som eier egne biler, sier han og understreker at de alltid opplevde samarbeidet med Aakre som godt.

– Bilene som var leid av Brødboksen, var en forpliktelse som det var vanskelig å komme ut av, og det var en betydelig hemsko for oss.

Refsnes forklarer videre at det er riktig at de hadde operasjonelle utfordringer i forbindelse med rask vekst høsten 2017, og at man derfor satte ekspansjon på hold og at noe av bilparken ble uvirksom.

Aakre har ingen tro på å få igjen noen penger etter konkursen, og sier at de fakturerte for rundt 2,5 millioner kroner før selskapet meldte oppbud.

Grove skader

 <p><b>RIPER OG BULKER:</b> Mange av varebilene som stod utenfor Brødboksen.no sine lokaler hadde skader.</p>

RIPER OG BULKER: Mange av varebilene som stod utenfor Brødboksen.no sine lokaler hadde skader.

Når E24 ringer Aakre, jobber han og hans ansatte med å få orden på bilene Brødboksen brukte til siste dag 22. januar. 

– I etterkant av konkursen har det vært totalt ansvarsfraskrivelse fra Brødboksens side, og nå må vi rydde opp etter Refsnes og er rundt omkring i Norge og henter inn biler til dem som har finansiert bilene, sier Aakre på telefon fra Trondheim.

Han har ansatte i Oslo og skal snart videre til Stavanger for å hente de resterende bilene.

Han reagerer spesielt på bilenes forfatning.

– Bilene har grove skader, jeg klarer ikke å forstå hvordan de har klart å få så mange store bulker. Det er til og med biler vi ikke har funnet ennå, sier han og mistenker at flere av bilene kan være stjålet.

Refsnes på sin side sier det er lite de kunne ha gjort i forhold til bilene.

– Vi drev jo Brødboksen helt til siste slutt, selv den dagen vi meldte oppbud hadde vi rundt 4.000 leveringer. I det man melder oppbud har man ikke mulighet til å gjøre noe annet enn å levere bilnøklene til bostyrer, sier Refsnes.

Aakre sier han ikke har tid til å være bitter, og starter opp igjen så fort han kan.

– Vi starter opp igjen under navnet Trips of Norway. Vi hadde et godt år i fjor, og har tro på at vi med den eksisterende bilparken kan gjøre det bra også i år.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå