– Folk handler mye mer enn normalt

Åtte av ti husstander i ni grensenære fylker handlet i Sverige i fjor, viser fersk undersøkelse.


<p><b>POPULÆR DESTINASJON:</b> Harryhandling i Sverige er noe de fleste langs grensen har prøvd, slår ny undersøkelse fast. Her fra Nordby Supermarket ved Svinesund.</p>

POPULÆR DESTINASJON: Harryhandling i Sverige er noe de fleste langs grensen har prøvd, slår ny undersøkelse fast. Her fra Nordby Supermarket ved Svinesund.

Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på oppdrag fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Foreningens direktør Petter Nome mener at undersøkelsen viser at grensehandelen vil fortsette å øke.

– Mange som ikke har grensehandlet før, vil gjøre det i år. Konsekvensen er at både inntekter og arbeidsplasser flyttes fra Norge til Sverige, sier Nome til E24.

Han viser til at i undersøkelsen fremkommer det at over 20 prosent av dem som ikke grensehandlet i 2017 planlegger å gjøre det i 2018.

– Den viktigste driveren for økningen i grensehandelen er prisforskjellen på dagligvarer i Sverige og Norge, sier Nome.

I undersøkelsen fremgår det at 87 prosent grensehandler fordi det er lavere priser i Sverige. Halvparten sier også at det er på grunn av bedre utvalg.

Store handlekurver

Undersøkelsen viser at husholdningene bunkrer opp med både kjøtt, ost, godteri, brus, alkohol og tobakk.

** 49 prosent bruker mer enn 2.000 kroner per handletur.

** 10 prosent bruker 4.000 kroner eller mer, ifølge undersøkelsen.

De som er bosatt i fylkene som ligger lengst vekk fra grensen drar noe sjeldnere, men når de først reiser har de også større handlekurver.

30 prosent oppgir at de i ganske stor grad eller i svært stor grad har et større forbruk av sjokolade og godteri når de har handlet på grensen i Sverige.

– Folk handler mye mer enn normalt på grensen og bygger opp private hjemmelagre, sier Nome.

– Betydelige økonomiske effekter

Avgiften på sjokolade- og sukkervarer, den såkalte sukkeravgiften, ble skrudd opp med 83 prosent fra nyttår. Samtidig ble avgiften på brus og andre alkoholfrie drikkevarer som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff skrudd opp med 42 prosent.

Sigmund Festøy, dagligvareekspert og daglig leder i markedsrådgivningsfirmaet Plot, mener at resultatene i undersøkelsen er troverdige.

– Rapporten dokumenterer at det er betydelige negative økonomiske og helsemessige effekter av avgiftsøkningen her i Norge gjennom økt grensehandel, sier Festøy til E24.

 <p><b>STORE PRISFORSKJELLER:</b> Fra før var det store prisforskjeller over Kjølen. Etter avgiftshopp vokser prisforskjellene og grensehandelen øker. Illustrasjonsbilde av ferskvaredisk hos Strömstad Mat.</p>

STORE PRISFORSKJELLER: Fra før var det store prisforskjeller over Kjølen. Etter avgiftshopp vokser prisforskjellene og grensehandelen øker. Illustrasjonsbilde av ferskvaredisk hos Strömstad Mat.

Han mener at undersøkelsen er et godt grunnlag for å vurdere effekten av norsk pris- og avgiftspolitikk som virkemiddel. Og se de negative effektene i sammenheng med det som var intensjonen med avgiftsøkningen.

– De negative effektene er både tapte inntekter for norsk handel og leverandører og en økning i kjøp av varer som er helsemessig kontroversielle som tobakk og alkohol, sier Festøy.

Avgiftshopp

Avgiftshoppet gjør at de allerede store prisforskjellene på brus økte fra nyttår i Norge sammenlignet med i Sverige. I Sverige har de ikke slike særavgifter. Det legges kun på moms og momssatsen på brus er 12 prosent i Sverige.

81 prosent har fått med seg avgiftsøkningen på brus og godteri, ifølge undersøkelsen.

Og avgiftsøkningen har ikke lagt noen demper på handlelysten hos nordmenn på handletur over kjølen.

13 prosent av husholdningene i undersøkelsen vil dra oftere på grensehandel til Sverige i 2018.

Coca-Cola meldte i februar at selskapet permitterer og legger storinvestering på is etter avgiftshoppet. Leskedrikkjempen skylder på volumtap og økt grensehandel etter avgiftsøkning på brus.

Januartall som Coca-Cola har fra grensehandel med deres egne produkter viser at salg av deres produkter økte med 30 prosent i Sverige i januar i år sammenlignet med januar i fjor.

– Ødeleggende

Senterpartiet mener sukkeravgiften rammer norske arbeidsplasser og er ødeleggende for norsk industri. Nå vil partiet reversere avgiftshoppet.

– Sukkeravgiften er så ødeleggende fordi den rammer så tilfeldig. Vi ser at den rammer norsk industri og norske arbeidsplasser, og så er det en voldsom vekst på svensk side, sa Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum nylig til Nationen.

Saken fortsetter under annonsen.

Senterpartiet har bedt regjeringen legge fram en stortingsmelding om næringsmiddelindustrien. Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet innrømmer at avgiftsøkningen kan føre til økt grensehandel, men også at forbruket av disse varene går ned. Han understreker samtidig at det er de samlede rammebetingelsene som har betydning for vekst og arbeidsplasser her i landet.

Østfold på topp

Tre fylker har en betraktelig høyere andel av befolkningen som handlet i Sverige i fjor, ifølge undersøkelsen.

Hele 98 prosent av husstandene i Østfold handlet i Sverige i fjor, ifølge undersøkelsen. I Hedmark var andelen 90 prosent. Og i Vestfold var andelen 89 prosent.

Til sammenligning grensehandlet for eksempel 74 prosent av husholdningene i Oslo, og 72 prosent av husholdningene i Telemark.

Undersøkelsen er gjennomført representativt blant personer i alderen 18–74 år som er bosatt i fylkene Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark og Sør-Trøndelag.

Fylkene Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane samt Møre og Romsdal er ikke med i undersøkelsen. Fylkene nord for Sør-Trøndelag er heller ikke med.

Nordmenn unngår ikke bare avgiftsøkningene ved å dra på handletur til Sverige.
16 prosent av husholdningene i undersøkelsen kjøpte brus, sjokolade eller godteri via netthandel fra utlandet i fjor.

Men 21 prosent vurderer å kjøpe brus, sjokolade eller godteri via netthandel fra utlandet i år.

Både svenske og tyske nettbutikker melder om en kraftig tilvekst av norske kunder, og Maxgodis.se sier januar, måneden sukkeravgiften trådte i kraft, har vært en salgsmåned over all forventning.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå