Fersk undersøkelse: Mathandelen på nett har stoppet opp

En stor undersøkelse viser at antallet som handler dagligvarer på nett har stoppet opp i 2018. Samtidig vokser handlekurvene på dem som har fått inn vanen, ifølge Kolonial.no. 


<p><b>MINDRE MARKEDSFØRING:</b> Karl Munthe-Kaas, daglig leder og en av grunnleggerne av Kolonial.no sier de har jekket ned markedsføringen i tiden PostNord utførte undersøkelsen. Han mener antallet nye kunder vil gå i bølgedaler, men at det totale antallet hos dem vokser jevnt og trutt.</p>

MINDRE MARKEDSFØRING: Karl Munthe-Kaas, daglig leder og en av grunnleggerne av Kolonial.no sier de har jekket ned markedsføringen i tiden PostNord utførte undersøkelsen. Han mener antallet nye kunder vil gå i bølgedaler, men at det totale antallet hos dem vokser jevnt og trutt.

Netthandelen øker i Norden, viser tall fra PostNord, men det gjelder ikke dagligvaren.

Basert på en større undersøkelse mener selskapet at det ikke er noen økning i antallet personer som kjøper mat på nett.

Fra 2016 til 2017 økte andelen av dagligvareturene som blir tatt på nett, fra fem til ti prosent. Så langt i 2018 er andelen fremdeles på ti prosent – den voldsomme veksten har stoppet opp.

– Det er jo alltid interessant med tall på dette, og det kan nok skyldes at vi har markedsført mindre de siste seks månedene enn hva vi har gjort tidligere, sier Karl Munthe-Kaas, daglig leder og en av grunnleggerne av Kolonial.no.

PostNord har i undersøkelsen spurt 53.849 personer i Norge, Sverige, Danmark og Finland i perioden januar til juni i år.

Utflating

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) sier at om undersøkelsen stemmer, så trenger ikke det å bety at veksten er over for dagligvarehandel på nett.

– Det kan være slik at den kundegruppen som var mest klar for handling på nett og
hjemkjøring av varer nå er kunder, og at kundeveksten har flatet litt ut i påvente av neste gruppe, sier Andreassen til E24.

 <p>PROFESSOR: Tor W. Andreassen.</p>

PROFESSOR: Tor W. Andreassen.

På spørsmål om Kolonial.no har begynt å stagnere, sier Munthe-Kaas følgende: 

– Vi er ikke i nærheten av en utflating. Det er nok først og fremst tilbudssiden som avgjør disse tallene, mener han.

– I Storbritannia sier 50 prosent at de handler på nett. Når vi nærmer oss slike tall kan vi snakke om utflating.

Han sier de for tiden fokuserer på å jobbe med operasjonen og sørge for at de som allerede er kunder, får en best mulig opplevelse.

Det finnes også andre mindre undersøkelser som peker i retning av at mathandelen på nett fremdeles øker. YouGov har på vegne av Dibs spurt 1.000 personer i Norge om deres mathandel i årets første kvartal. Her svarer 20 prosent at de handler mat på nett, opp fra 15 prosent i fjor.

– Dette vil gå i bølger, det er tross alt vi som bygger dette markedet og bevisstheten rundt dagligvarehandel på nett, sier Munthe-Kaas.

– Overraskende

Men Kolonial.no er ikke eneste netthandel-aktøren i Norge, selv om de er den desidert største.

Norgesgruppens Spar har også lansert matbutikk på nett og er en av de mindre kjedene som har satset.

Martin Meiner som er ansvarlig for netthandel hos butikkjeden, sier at de ikke har merket en utflatning i antall nye kunder.

– Vi opplever ikke at det er færre nye kunder nå, veksten ligger helhetlig ganske stabilt. Men når et produkt kommer i en modningsfase, vil det være naturlig at antall nye kunder blir dempet. Det kan man se i alle bransjer, sier han.

Spar har et mål om å dekke hele Norge gjennom sin nettbutikk. Kjeden dekker også mindre steder i Norge, hvor de store dagligvareaktørene på nett ikke finnes.

– Men det er ikke alle områder det kan fungere i, og det må vi ta hensyn til. Vi vil være det beste lokale supermarkedet, også på nett, sier Meiner, og legger til at de nok er den nettbutikkjeden med størst spredning i dag.

Handlekurven vokser

Kolonial-gründeren sier at de opplever at handlekurven øker, selv om ikke like mange nye kunder kommer til.

Professor Andreassen påpeker at om de eksisterende kundene handler mer, er det et godt tegn.

– Netthandel er tillitsbasert. Når kundene har fått erfaring med at de kan stole på tjenestene som plukker varene for dem – og da spesielt frukt og grønt, så handler de mer og tør kjøpe nye varegrupper, for eksempel ferskvarer, sier Andreassen.

PostNords netthandelsekspert sier at tallene om dagligvarer overrasket dem.

– Jeg tror den underliggende etterspørselen etter slike tjenester i markedet fortsatt er sterk, men dette kan heller handle om tilbudet de får, sier Rikke Kyllenstjerna til E24.

Hun viser til at bransjen har hatt rask vekst, og har fått logistikkutfordringer. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå