Freia frifunnet, Coca-Cola felt av matvarebransjeutvalg

Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) har frifunnet Freia for to klager, men har felt Coca-Cola for en klage utvalget har behandlet.


<p>Freia-logo.</p>

Freia-logo.

En Freia-klage gjaldt utformingen av stands med lykkehjul hvor det kan vinnes sjokoladepremier i Dyreparken, Kongeparken og Tusenfryd. Klageren mente markedsføringen var særlig rettet til barn og unge, men MFU la blant annet vekt på at det betales for å komme inn i parkene og at lykkehjul er en alminnelig attraksjon i slike parker.

En annen klage mot Freia gjaldt bruk av et tema fra filmen «Askeladden» i en konkurranse for sjokolade. Utvalget vurderte at dette var rettet mot en eldre målgruppe og frifant derfor fabrikanten etter en helhetsvurdering.

Coca-Cola ble derimot felt for å opptrådt i strid med MFUs retningslinjer som regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke rettet til barn og unge. Utvalget ga medhold i at et kinospill med Coca-Cola som aktiviserer seerne før barne- og familiefilmen «Askeladden», er markedsføring særlig rettet til barn.

Nordisk Film Kino og deres underleverandør Media Direkt Norge har beklaget at spillet ble feilaktig plassert foran en barne- og familiefilm. I henhold til avtale med Coca-Cola skulle ikke dette skje. MFU opplyser at aktørene i ettertid har rettet opp rutinene.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå