Kolonial.no med fysisk lokale: Vil la deg plukke opp varene i lekeland

En fysisk «butikk», men uten matvarer i hyllene, skal friste flere kunder til netthandelselskapet Kolonial.no.


<p><b>EKSPERIMENT:</b> Kolonial.no-sjef Karl Alveng Munthe-Kaas vil friste kundene med lekeland og kaffebar på Alexander Kiellands plass i hovedstaden.</p>

EKSPERIMENT: Kolonial.no-sjef Karl Alveng Munthe-Kaas vil friste kundene med lekeland og kaffebar på Alexander Kiellands plass i hovedstaden.

Mens barna leker i ballbingen, kan de voksne ta en kaffekopp eller gjøre unna arbeid på laptopen.

Til slutt tar man med dagligvareposene man har bestilt på nett.

Det er settingen i det siste eksperimentet til Kolonial.no: Hentepunkt i fysiske butikklokaler på Alexander Kiellands Plass i Oslo.

– Når man ikke har hyller med varer lenger kan man bruke arealet til det man synes er gøy. For mange av våre kunder er det et lekeland, sier netthandelbutikkens sjef Karl Munthe-Kaas til E24.

Lokalene har lekeland for de små, og kaffebar for de store.

– Vår kundemasse er ganske bred, med en overvekt av barnefamilier. Tiden er verdifull for alle, men kanskje barnefamilier som merker det mest på kroppen. Hvis barna kunne velge hvordan butikken skulle se ut, hva ville man gjort da.

Mellom romskip og dinosaurer sier Munthe-Kaas at poenget er å illustrere at når butikken alltid er tilgjengelig i lommen din, er alt mulig i en matbutikk.

– Litt for snevert

Den siste lokaliteten er et såkalt hentepunkt, der kundene kan hente varer de har bestilt på nettet.

– Man skaper en destinasjon her, som folk har lyst til å være på. Så har vi et hentepunkt i tillegg, sier dagligvaregründeren om nyvinningen.

Men mulighetene for å overføre konseptet er begrenset, mener forfatter, blogger og foredragsholder Eirik Newth - som de siste to tiårene har jobbet med fremtidens utfordringer og løsninger.

– Jeg tenker at det nok kan bli litt for snevert, sier han, og forklarer:

– Det er først og fremst demografisk – det er rettet inn mot en veldig spesifikk gruppe. Hvor mange som ikke har småbarn orker å sitte her i en time. Den type småbarnsbråk jager bort mange kunder.

– Skulle vi lage én destinasjon ble det naturlig å gjøre noe for barna, svarer Munthe-Kaas.

 <p><b>LEKELAND:</b> Kolonial.no-sjef i ballbingen med datteren under fremvisning av selskapets siste nyvinning: Et hentepunkt i Oslo, med lekeland for barn, og kaffebar og arbeidsstasjoner for voksne.</p>

LEKELAND: Kolonial.no-sjef i ballbingen med datteren under fremvisning av selskapets siste nyvinning: Et hentepunkt i Oslo, med lekeland for barn, og kaffebar og arbeidsstasjoner for voksne.

– Massive omdisponeringer

På spørsmål om hvordan fremtidens butikk blir, viser Newth til konseptet Go fra Amazon.

Ved hjelp av en applikasjon registreres der kundens valg av varer i butikken automatisk.

Kjøpene trekkes deretter fra konto, noe som eliminerer behovet for en fysisk kasse. I praksis skal man da kunne gå inn i butikken, plukke varene og gå ut igjen, uten kø eller kasse.

– Du har helt kvittet deg med folk i kassen. Og du har også kvittet deg med det jeg mener er kanskje den verste hybridløsningen av dem alle, som er selvskanning slik den fungerer i norske butikker. Det er så upraktisk, derfor ser du om og om igjen at folk velger kassen hvis de kan.

Selv om automatisering i prinsippet innebærer at enkelte typer jobb forsvinner, et ikke akkurat ukjent fenomen gjennom historien, ser Newth for seg at mange vil fanges opp av andre arbeidsoppgaver.

– Snarere enn at alle jobbene forsvinner vil du se massive omdisponeringer innenfor de ulike yrkene, slik at det å jobbe i varehandel om 30 år er annerledes.

Newth påpeker at brorparten av handelen i Norge fremdeles foregår i fysiske butikker.

 <p>Forfatter, blogger og foredragsholder Eirik Newth - som de siste to tiårene har jobbet med fremtidens utfordringer og løsninger.</p>

Forfatter, blogger og foredragsholder Eirik Newth - som de siste to tiårene har jobbet med fremtidens utfordringer og løsninger.

– Da har vi en kundeopplevelse som er ganske absurd, egentlig. Vi har folk i kassen som vi ikke har noe forhold til, og folk ute i butikkene som putter varer i hyllene, som i liten grad er innselgere av varer.

Newth sier at begge de nevnte gruppene gjør ting som kan automatiseres.

– Men samtidig, i en fysisk butikk har du muligheten til å bruke disse ansatte til noe annet. Du får ikke det kjemperaset i antall ansatte, men du kan få et ras innenfor hvert enkelt yrke. Det er tydelig innenfor varehandel, for der er det mye som kan automatiseres.

– Ikke blodkommersielt

Siden oppstarten har Kolonial.no hatt rask vekst. Medregnet denne siste lokaliteten har nettmatselskapet 40 hentepunkter.

– Vi utvider stadig. Vi tar så mange gode punkter som vi kan, sier Munthe-Kaas.

– Lokalene her var tomme inntil videre, så da syntes vi det var gøy å gjøre noe for kundene. Vi kommer nok ikke til å begynne en utrulling av lekeland, men vi er her på ubestemt tid inntil videre. I utgangspunktet har man en liten kaffebar, noe omsetning og et hentepunkt. Det er ikke blodkommersielt, så vi får se hvordan det blir rett og slett.

Newth mener den største utfordringen og muligheten ligger i de siste meterne frem til kunden.

– Det er fra varebilen og inn til døren. Da kommer du ofte til folk som har sittet hele kvelden og ventet. Det ligger en kjempemulighet i levering av pakker og varer på døren, som foreløpig ikke er utnyttet. Det er levering innenfor pluss minus fem minutter. Hvis vi ikke får til det, er hentepunkt en god «plan B». En fordel med hentepunkt er at det er veldig få ansatte.

Dagligvarerådgiver Erik Fagerlid har tidligere trukket frem hentesteder som flere kunder kan bruke – for eksempel større arbeidsplasser, barnehager, parkeringsplasser, togstasjoner og lignende – som et tilbud som kan bli et viktig effektiviseringstiltak for næringen i tiden fremover.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå