– Vi får heller tåle mer konkurranse

Forslaget mot prisdiskriminering i leverandørleddet i norsk dagligvarebransje vil gi lavere priser, hevder Kolonial.no-sjefen. 


<p><b>KAMPEN OM DAGLIGVAREHANDELEN</b>: Daglig leder Karl Munthe-Kaas i nettleverandøren Kolonial.no representerer den største dagligvarebutikken i Norge på nett. Markedet har tidligere blitt omtalt som hard. </p>

KAMPEN OM DAGLIGVAREHANDELEN: Daglig leder Karl Munthe-Kaas i nettleverandøren Kolonial.no representerer den største dagligvarebutikken i Norge på nett. Markedet har tidligere blitt omtalt som hard. 

Forslaget om utredning av et forbud mot prisdiskriminering i leverandørleddet i dagligvarebransjen kan skape store endringer i norske butikker.

Leverandørene må med dette innføre lik pris til de ulike kjedene. 

Det skal være Høyre og Arbeiderpartiet som ønsker tiltakene, ifølge Aftenposten.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier til samme avis at et slikt forslag er «klokt» å utrede.

Årsaken skal være en rapport fra analyseselskapet Oslo Economics, på oppdrag fra Nærings- og fiskerdepartementet, om etableringshindre i det norske dagligvaremarkedet. 

Stortingsrepresentant Peter Frølich fra Høyre mener forslaget gjør det enklere å etablere seg som nettleverandør og at det vil gi lavere priser på dagligvarer. 

– Kan gi lavere priser til kundene

Daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no
Daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no

Daglig leder for den nettbaserte dagligvarebutikken Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, sier til E24 at det virker svært lite sannsynlig at prisene fra leverandørene vil gå opp. 

–  I dag setter de store leverandørene den høyeste prisen som er akseptabel for hver enkelt kjede. Med et forbud vil de i stedet måtte sette en enkelt pris som er lav nok til å være akseptabel for alle kjedene, sier Munthe-Kaas til E24. 

Han mener forslaget tjener forbrukerne godt, og ser for seg lavere priser i norske dagligvarebutikker.   

– Når Rema, Coop og alle nye aktører får redusert sine innkjøpspriser skaper det sterkere konkurransekraft og lavere pris til kundene, sier han.

Selskapet han leder har selv et tett innkjøpssamarbeid med Rema, som også er inne på eiersiden i Kolonial.no med åtte prosent av aksjene. 

Les ogsåEksperter spår Rema-comeback i år

Tror forslaget vil gi flere konkurrenter

Tidligere i år måtte konkurrenten Marked.no legge ned driften, to måneder etter at nettmatbutikken 123levert.no ble slått konkurs. Den tidligere Rimi-gründeren og nå storeier i Orkla, Stein Erik Hagen har tidligere uttalt til E24 at markedet for netthandel er svært tøft.  

– Forslaget øker sannsynligheten for at vi får nye konkurrenter, ved at betingelsene jevnes ut i markedet. Den sørger for at de beste og mest effektive butikkene kan sette de laveste prisene og kapre markedsandeler. Dette gir et mye mer effektivt butikkledd enn vi har i dag, sier Munthe-Kaas.

– Det er bedre for oss å konkurrere med de etablerte kjedene på like betingelser, og så får vi heller tåle mer konkurranse fra fremtidige nye aktører, sier han. 

Les ogsåKonkurrenten fikk nok, mens Kolonial.no nær doblet omsetningen

Gjelder «en håndfull dominerende leverandører»

– Dette vil i all hovedsak gjelde kun en håndfull dominerende norske leverandører, men som i dag står for over halvparten at det vi spiser. Små og mellomstore leverandører behøver ikke reguleres, fordi de ikke har markedsmakt til å sette svært ulike priser, sier Kolonial.no-sjefen.

– Det er helt åpenbart at dette nå må utredes, fordi dagligvaremarkedet i Norge er såpass dysfunksjonelt, sier han. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå