– Vi har aldri sagt at det ville bli lett eller billig

Mens hovedkonkurrenten Marked.no legger inn årene, nær doblet Kolonial.no omsetningen i fjor, ifølge gründer Karl Munthe-Kaas. 


<p><b>IKKE SKREMT AV KONKURRENTENS ENDELIKT:</b> Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas mener fremtiden til hjemlevering er lys for selskapet. </p>

IKKE SKREMT AV KONKURRENTENS ENDELIKT: Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas mener fremtiden til hjemlevering er lys for selskapet. 

Kolonial.no-gründer Karl Munthe-Kaas kunne pustet lettet ut, og kanskje til og med feiret, at hovedkonkurrenten er skvist ut av markedet. 

Men overfor E24 sier han at nedleggelsen av Marked.no er «litt trist». 

– Først og fremst er det vemodig, fordi vi var to uavhengige aktører som har utfordret de store dagligvarekjedene og som har bygget opp netthandel av dagligvarer i Norge, og nå er vi bare én igjen, sier Munthe-Kaas. 

– Det må være en fordel å være den største aktøren og å stå igjen i markedet?

– Nå er det selvsagt en stor fordel å være størst. Men jeg tror det har hjulpet å ha andre aktører for å øke totalmarkedet, sier han. 

– Har det vært aktuelt med sammenslåing for å stå sterkere mot aktørene med fysiske butikker?

– Når man i ettertid ser hvordan det har gått med Marked.no, kunne det kanskje vært bedre. Men sånn er det nå. De har gjort et ærlig forsøk. 

– Jeg har ingen øvrig kommentarer rundt sammenslåing, sier han, og lar det henge i luften om aktørene har vært i samtaler før Marked.no besluttet å gi opp. 

Felt av etableringshinder

Marked.no oppga to årsaker til at det ble vanskeligere enn antatt å fortsette driften. 

For det første peker selskapet på innkjøpsbetingelsene til grossistene. Etter alt å dømme får de største kundene kjøpe inn varer til butikken for lavere priser enn mindre aktører. 

Aktørene i dagligvarebransjen har små marginer i forhold til andre bransjer, og hvor mye en dagligvareaktør må betale for epler og melk, utgjør store deler av kostnadene som gjemmer seg bak hylleprisene. 

For en mindre, ny aktør er det vanskelig å slå seg opp i konkurransen med milliardkonserner som kan lokke kundene med lavere priser. 

Det er én av de viktigste etableringshindrende i det norske dagligvaremarkedet, ifølge Oslo Economics, som leverte en rapport om konkurransesituasjonen til Næringsdepartementet i oktober. Rapporten er for tiden på høring i Næringsdepartementet. 

Næringsminister Monica Mæland har en ambisjon å få flere aktører på banen, og ba om rapporten for å få mer kunnskap om hvorfor aktører som Lidl og Ica forlot Norge. 

Forbrukerrådet: – Utfordring vi må gripe fatt i

Selv om Marked.no er en liten aktør, mener fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet at det er lite hyggelig at konkurransen ble for tøff. 

– At Marked.no viser til det samme etableringshinderet som Oslo Econocis, underbygger at dette er en utfordring vi må gripe fatt i, sier han til E24. 

– Hvordan kan man gripe fatt i dette?

– Det er krevende, og det er ett av teamene vi jobber med i forbindelse med at rapporten er på høring. Vi tror at slik forholdene er i dag, vil konsentrasjonen bare forverres dersom man ikke finner måter å håndtere dette på, sier Instefjord. 

Kolonial.no har delvis løst etableringshinderet ved å få Norges tredje største dagligvareaktør, Rema 1000, med på laget med 8 prosent eierskap og felles innkjøpsordning. 

– Det har vært tvingende nødvendig, sier Munthe-Kaas, som har stor sympati med aktører som sliter i det norske dagligvaremarkedet. 

Doblet omsetningen

Den andre årsaken Marked.no pekte på - at nordmenns handelsvaner har tatt lengre tid å snu enn ventet, kjenner ikke Munthe-Kaas seg igjen i. 

– Vi har aldri sagt at det ville bli lett eller billig. Faktum er at vi har vokst ekstremt raskt, og slik sett har også markedet vokst ekstremt raskt. Utsiktene fremover er sterke, sier han. 

Omsetningen til Kolonial.no ble nær doblet fra 424 millioner i 2016 til 798 millioner i 2017, ifølge Munthe-Kaas. Han vil ikke tallfeste underskuddet, men avslører at det ble større enn underskuddet i 2016 på 118,8 millioner kroner. 

– Vi gikk med betydelig underskudd, større i absolutte tall enn året før. Det er klart det koster å bygge seg opp her. Vi har valgt å legge prisene på samme nivå som lavprisbutikkene. Det er selvsagt aggressivt, men vi har fått uttelling i sterk kundevekst, sier han. 

Noe av det mest krevende for nye aktører, er ifølge Oslo Economics, å bygge opp et kritisk stort volum for å kunne delta i priskonkurransen om kundene. Munthe-Kaas mener volumet begynner å bli såpass stort, at Kolonial.no vil klare seg. 

– Fremover vil underskuddet bli mindre, sier han. 

Konkurransetilsynet hadde ikke anledning til å kommentere saken.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå