Over én million har lastet ned matvareapp

– Vi bidrar til økt konkurranse i dagligvarebransjen, hevder app-gründer. Men dagligvareeksperter er skeptiske til om appen er nødvendig.


<p><b>KONKURRANSE</b>: Det er allerede tøff kamp mellom dagligvarekjedene om kundene. Apputvikler håper å bidra til å øke konkurransen ytterligere.</p>

KONKURRANSE: Det er allerede tøff kamp mellom dagligvarekjedene om kundene. Apputvikler håper å bidra til å øke konkurransen ytterligere.

Det finnes et mylder av tjenester og mobilapplikasjoner som lar deg sammenlikne priser på alt fra strøm til bensinpriser.  

Mobilapplikasjonen «Mattilbud» har siden høsten 2013 samlet pristilbud fra norske dagligvarebutikker på et sted, noe som har blitt stadig mer populært for butikkundene her i landet. 

Daglig leder Andreas Jørgensen startet selskapet i Trondheim sammen med noen studievenner. Etter kun et halvår hadde «appen» blitt lastet ned hele hundre tusen ganger. Etter snart fem år i markedet har antall nedlastninger mangedoblet seg, men veksten er nå lavere enn tidligere. 

– Vi nådde over en million nedlastinger her om dagen, så det er vi veldig fornøyde med og det var ikke noe vi trodde vi skulle få til da vi startet opp, sier Jørgensen til E24. 

– Det er jo brukere som sletter appen også, så jeg har ikke helt nøyaktig oversikt over hvor mange som har Mattilbud installert akkurat nå. 

Tror de kan bidra til økt konkurranse

Det er allerede god konkurranse i dagligvaremarkedet, og E24 har tidligere omtalt at aktørene i dagligvarebransjen allerede har små marginer sammenliknet med andre bransjer. 

I den siste tiden har også flere nettleverandørene inntatt markedet, og noen av dem har måtte legge ned driften. Den tidligere Rimi-gründeren og nå storeier i Orkla, Stein Erik Hagen, har tidligere uttalt til E24 at markedet for netthandel er «svært tøft». 

– Tror dere at Mattilbud bidrar til noe økt konkurranse i dagligvarebransjen?

Det tror vi. En del av butikkene får vist sine tilbud rundt 130-150.000 ganger per uke, hvor noen butikker får opp til 700.000 åpninger av sin kundeavis i løpet av en måned. 

 <p><b>MATTILBUD</b>: Mobilapplikasjonen Mattilbud samler tilbudene til landets dagligvarebutikker på et sted. Det hele begynte som en gründeridé fra noen studenter på NTNU i Trondheim for fem år siden. </p>

MATTILBUD: Mobilapplikasjonen Mattilbud samler tilbudene til landets dagligvarebutikker på et sted. Det hele begynte som en gründeridé fra noen studenter på NTNU i Trondheim for fem år siden. 

– Dette tror vi er utslagsgivende for hvilke butikker brukerne velger å gå for når de utfører sine handler, sier Jørgensen. 

Les også: Eksperter skeptiske til Høyres pristvang: – Redd vi får dyrere varer

Dagligvareekspert: – Folk trenger ikke en slik app

Mangeårig dagligvareekspert Odd Gisholt tror ikke på påstanden til Mattilbuds daglige leder, og mener gründeridéen ikke er noe norske forbrukere har behov for. 

– Kundene har nok apper. Kjedene har også apper, og mediene informerer godt om slike tilbud. Folk trenger ikke en slik app, sier han til E24.

Han mener konkurransen i dagligvaremarkedet er god nok fra før, og peker på at forbrukerne har et allerede godt nok tilbud for å få med seg butikkenes pristilbud.  

 <p><b>EKSPERT:</b> Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI har ikke tro på Mattilbud-appen, og mener forbrukerne ikke har noe behov for flere mobilapper. </p>

EKSPERT: Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI har ikke tro på Mattilbud-appen, og mener forbrukerne ikke har noe behov for flere mobilapper. 

– De som lager en slik app du nevner vil kanskje ha det morro, men vil neppe tjene penger, sier han. 

Andreas Jørgensen i Mattilbud er ikke enig i kritikken fra dagligvareeksperten. 

– Det er så mange brukere i appen hver uke, så jeg må si meg uenig i kommentaren. Hadde den ikke vært nyttig, hadde ikke folk brukt den. 

– Noen har kanskje andre meninger enn andre, noe som selvsagt er lov, sier Jørgensen. 

Les ogsåDette skjedde på verdens største teknologimesse: Snakkende toalett, selvkjørende biler og store TV-er

– Må bli mer presis

Dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting mener konkurransen allerede er «betydelig», og sier det krever mye for å vise forbrukerne priser i «real time» (sanntid). 

Han viser til at prisene endres hyppig, og at det er den totale prisen på handlekurven som har en betydning for forbrukerne. 

– Vi lar oss lokke av tilbudsvarer, men er ikke like bevisste det øvrige vi tar med oss fra butikken med lokkevarer, sier Fagerlid til E24.

Dagligvareeksperten mener den eneste løsningen for at appen skal bidra til økt konkurranse blant butikkjedene, er om den blir mer presis og dessuten tar hensyn til hele handlekurven for forbrukerne. 

 <p><b>EKSPERT</b>: Erik Fagerlid i PA Consulting tror Mattilbud må bli mer presis for å bidra til mer konkurranse blant kjedene.</p>

EKSPERT: Erik Fagerlid i PA Consulting tror Mattilbud må bli mer presis for å bidra til mer konkurranse blant kjedene.

– Bare om den påvirker forbrukeradferd nok til å få oss til å bli hakket mer bevisst på total handlekurv, sier han.

Fagerlid nevner blant annet at appen må fange opp butikkenes ulike dagstilbud og ta hensyn til ulike emballasjestørrelser.

Saken fortsetter under annonsen.

Les også: Virke krever like vilkår: – 350-kronersgrensen er en ulykke for norsk handel

Millionbedrift

Idéen har imidlertid vist seg å gi avkastning, viser regnskapet til bedriften for de siste årene.

Sist regnskap, som er fra 2016, viser driftsinntekter på over 2,4 millioner kroner. Det er en solid økning fra 2014, da den samme posten viste 411.000 kroner.  

– Etterhvert som vi har utviklet oss brukermessig, ble det mer fokus på det kommersielle. Vi har utført forskjellige kampanjer for kunder som har ønsket å få sine produkter markedsført i applikasjonen, samtidig som vi viser noen annonser i applikasjonen.
Applikasjonen har et «Ukens tilbud», som er et utvalgt tilbud fra en av butikkene. Noen ganger hender det at tilbudet blir sponset, sa Jørgensen til E24 sist gang avisen omtalte applikasjonen. 
Det siste regnskapet viste lønnskostnader på totalt 2,2 millioner kroner, i selskapet som ifølge Brønnøysundregistrene har én ansatt.  

Spår ikke like stor vekst i år

Mattilbud opplyser overfor E24 at tallene viser rundt 43.000 nedlastninger så langt i år, og at applikasjonen har rundt 5-600 nedlastninger daglig.

 <p><b>GRÜNDERTEAM</b>: Andreas Jørgensen står bak Mattilbud sammen med Njaal C. Gjerde, Stian Bøe og Christian Rasmussen.</p>

GRÜNDERTEAM: Andreas Jørgensen står bak Mattilbud sammen med Njaal C. Gjerde, Stian Bøe og Christian Rasmussen.

– Veksten har vært ganske lineær, ifølge statistikken jeg ser på. De siste fire årene har vi hatt rundt 220.000 nedlastninger per år i snitt, hvor det er relativt like tall fra år til år, sier Jørgensen. 

Selskapet ser for seg et godt 2018, men tror utviklingen av nye brukere kommer til å gå litt saktere.

– Vi havner nok litt under gjennomsnittet fra de tidligere årene, men det er forventet nå som vi allerede har nådd ganske mange nedlastninger.

Les også: Millioner nye brukere flokker til dette sosiale mediet

Har idé til neste steg

– Applikasjonen har vært ganske lik fra dag én til nå. Vi har gjort mange endringer for å forbedre applikasjonen slik at den fungerer så bra som mulig, samtidig som den klarer å håndtere at brukermassen har vokst ganske mye, sier Jørgensen.  

Overfor E24 lufter gründerselskapets daglig leder hvordan applikasjonen kan utvikle seg videre.

– Det neste steget ville vært å gi brukeren enda mer nytte, noe som kan brukere fordeler i mathandelen når de bruker Mattilbud. Dersom for eksempel butikkene er åpne for å dele sine rabattkuponger med oss tror vi det kunne gitt mye nytte både for brukerne og butikkene. 

Tidligere har Mattilbud kjørt flere kampanjer for for nettbaserte dagligvareaktører, deriblant Kolonial.no, Godtlevert.no og Adams matkasse. 

– Vi har vel rett i underkant av 200.000 unike brukere innom appen hver uke, så om vi hadde fått inn en slik type funksjon tror vi det kunne økt antall aktive brukere ytterligere, sier han. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå