Omdømmehopp for Rema - men fortsatt langt bak konkurrentene

Etter et år med rekordfall på omdømmemålingen, er Ole Robert Reitans dagligvarekjede nå det selskapet som klatrer mest.


<p><b>LITT BEDRE:</b> Rema 1000 sitt omdømme er fremdeles i bunn-kategorien i undersøkelsen fra Kantar TNS. Her er sjef Ole Robert Reitan under presentasjonen av Reitangruppens årsresultat for 2017.</p>

LITT BEDRE: Rema 1000 sitt omdømme er fremdeles i bunn-kategorien i undersøkelsen fra Kantar TNS. Her er sjef Ole Robert Reitan under presentasjonen av Reitangruppens årsresultat for 2017.

– Selv om de gjør det bedre i år, så gjør det ganske mye dårligere enn konkurrentene, sier Ådne Hindnes, prosjektleder i Kantar TNS.

Årets omdømmeundersøkelse viser at Rema 1000 har tatt igjen noe av fallet fra i fjor.

Både Norgesgruppen, Coop, Kiwi og Meny ligger ganske stabilt på listen, mens Reitans dagligvarekjede har hatt større bevegelser de siste årene.

I fjor viste undersøkelsen at Rema 1000s omdømme falt kraftig, etter at de blant annet la om til den såkalte «bestevenn-strategien» og lanserte appen Æ.

– I Rema 1000 jobber vi for at kundene enkelt skal få det de trenger til bare lave priser. 2017 var et lærerikt år, og vi takker kundene for fornyet tillit, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, til E24.

Meny øverst

Rema 1000 vokser med hele 13 poeng, og er da oppe i 33 poeng. Til sammenligning har lavpriskjeden Kiwi 61, det større dagligvarekonsernet Coop har 62 poeng, og Norgesgruppen har 45 poeng.

Meny er dagligvarekjeden i målingen som kommer best ut, med 72 poeng.

– Coop, Kiwi og Meny har et sterkt omdømme i befolkningen. Rema skiller seg fortsatt negativt ut, men vokser mest i år, sier Hindnes.

Markedsanalyseselskapet Kantar TNS har gjennomført omdømmeundersøkelser blant ledende virksomheter i Norge siden 2008.

– Hele 2017 og 2016 kan man si at var en stor omdømmenedtur for Rema. Det tar tid å komme seg opp igjen når man har vært så langt nede, sier dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.

– Det har vært tap av markedsandeler, tap av lønnsomhet, Æ kom galt ut, bestevennprinsippet som ikke ble godt mottatt, og i forkant av dette anmeldte de konkurrenter, utdyper Gisholt.

Gode grep

Men han ser at Ole Robert Reitans dagligvarekjede har gjort en rekke vellykkede grep den siste tiden.

– Æ fungerer og de har fått inn igjen varer som de først skulle ta ut. De har også lagt om strategien på prispolitikken og kjører voldsomt på «bare lave priser» med store annonsekampanjer. Dette stabiliserer det hele, og jeg tror ikke markedsandelen deres synker lenger, men omdømme er slikt som henger igjen, sier Gisholt.

I april viste tall fra Nielsen at Rema 1000 hadde en vekst i markedsandel på 0,4 prosentpoeng i årets tre første måneder.

Gisholt tror at Rema 1000 vil ta seg enda mer opp om de fortsetter slik de har gjort den siste tiden.

– Jeg tror også det er mer optimisme blant franchisetagerne i dag. De er glad for å få inn Mack og Cola, og fornøyd med tilbudene Rema sentralt organiserer, sier Gisholt.

Omsetningen til Rema 1000 falt med halvannen milliard fra 2016 til 2017. Driftsresultatet endte på 1,706 milliarder kroner, ned fra 2,298 milliarder i 2016.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå