Samler tilbudene fra matvarekjedene i én app: Har 200.000 brukere i uken

– Målet er å bli den ledende aktøren i markedet og vi ser at det er mulig, sier Andreas Jørgensen, en av gründerne bak appen Mattilbud.


<p><b>FIKK IDÉEN MENS HAN STUDERTE:</b> Andreas Jørgensen står bak appen Mattilbud sammen med tre andre. Ifølge ham tjener de godt nok på appen til å kunne leve av den.</p>

FIKK IDÉEN MENS HAN STUDERTE: Andreas Jørgensen står bak appen Mattilbud sammen med tre andre. Ifølge ham tjener de godt nok på appen til å kunne leve av den.

For tre år siden startet Andreas Jørgensen appen Mattilbud sammen med noen studievenner.

Uten markedsføring har appen vokst seg til 200.000 unike brukere i uken. Den har nå passert 700.000 nedlastinger, og Jørgensen tror det er et behov for det de kan tilby:

– Målet er å bli den ledende aktøren i markedet og vi ser at det er mulig, sier han.

Appen samler tilbudene fra de største matvarekjedene i Norge: Rema 1000, Meny, Kiwi, Rimi, Joker, Spar, Coop-butikkene, Bunnpris, Europris, Narvesen og 7-Eleven.

Flest studenter blant brukerne

Ideen fikk Jørgensen mens han studerte, og i september 2013 var appen klar. I løpet av det neste halve året hadde de over 100.000 nedlastinger, forteller gründeren.

 <p><b>SLIK SER APPEN UT:</b> Mattilbud samler tilbudene fra de største matvarekjedene i Norge, og har også et «Ukens tilbud», som er et utvalgt tilbud fra én bestemt butikk eller leverandør.</p>

SLIK SER APPEN UT: Mattilbud samler tilbudene fra de største matvarekjedene i Norge, og har også et «Ukens tilbud», som er et utvalgt tilbud fra én bestemt butikk eller leverandør.

– Brukerne våre er først og fremst unge mennesker, de fleste mellom 18 og 30 år. Vi er størst i de store byene, og aller størst i Oslo, hvor 70 prosent av brukerne våre holder til.

En stor del av brukerne er studenter. Det vet Jørgensen blant annet fordi appen ser en stor tilstrømming av brukere i august, når studieåret starter opp.

– Vi ser også at vi har flest brukere i de største studentbyene. Det kan ha å gjøre med at studenter har et strammere budsjett enn folk flest, sier han.

– Vi ser dessuten at 70 prosent av brukerne er kvinner. Jeg har ikke noen god forklaring på det, legger han til.

Jørgensen tror det enkle utseendet på appen er det som appellerer til folk.

– Det er noen lignende aktører på markedet, men vi har en mye større brukergruppe. Vår løsning er enkel å bruke, sier han.

Kampanjer i samarbeid med Kolonial

Mattilbud har kjørt flere kampanjer for flere av matkasse-aktørene på nett: Kolonial.no, Godtlevert.no og Adams matkasse.

Kampanjene har gått ut på at disse gjennom Mattilbud tilbyr noe unikt til brukerne av appen, som brukerne til gjengjeld får en rabatt på.

– Vi har på denne måten hjulpet dem litt med å komme inn på dagligvaremarkedet, sier Jørgensen.

 <p><b>GRÜNDERTEAM:</b> Andreas Jørgensen står bak Mattilbud sammen med Njaal C. Gjerde, Stian Bøe og Christian Rasmussen.</p>

GRÜNDERTEAM: Andreas Jørgensen står bak Mattilbud sammen med Njaal C. Gjerde, Stian Bøe og Christian Rasmussen.

Han forklarer at de ikke har kunnet kjøre lignende kampanjer med de etablerte dagligvarebutikkene, fordi de ikke bruker rabattkoder på samme måten.

– Men det er fremdeles fult mulig for dagligvareaktører å kjøre lignende kampanjer, da bare ikke en slik rabattkode, sier han.

Appen har et «Ukens tilbud», som er et utvalgt tilbud fra én bestemt butikk eller leverandør. Ofte velger teamet bak Mattilbud selv hva tilbudet skal være, men det hender også at plasseringen blir sponset av en aktør.

Appen går nå så bra at Jørgensen i praksis kan leve av det de tjener i form av sponsor- og annonseinntekter, opplyser han. Både han og de tre andre i teamet velger imidlertid å ha en annen jobb ved siden av.

Ifølge årsresultatet for 2015 beløp inntektene seg til 1,76 millioner norske kroner, mens driftsresultatet endte på 939 kroner og årsresultatet på 659 kroner. Lønnskostnader er oppført til totalt 1,6 millioner kroner.

Kolonial.no: – Har generert kunder

– Vi synes det er kult at det kommer nye tjenester som markedsfører seg mot samme målgruppe som oss, sier markedssjef Mats André Kristiansen i Kolonial.no.

– Vi har sett på Mattilbud som en tjeneste som har engasjert veldig mange veldig raskt, og ønsket å teste om vi fikk noe respons gjennom å markedsføre vår tjeneste der, sier han.

Kolonial.no har vært og er synlig i appens «ukens tilbud» og «ukens middag» – både for å konkurrere mot matkassene, men også for å befeste sin posisjon opp mot de tradisjonelle dagligvarekjedene, forteller Kristiansen.

– Vi driver med mye markedsføring digitalt, ikke bare via Mattilbud, men også for eksempel Facebook. Det fine med digital markedsføring er at det gir god oversikt over hvor kundene kommer fra til oss, og Mattilbud har generert flere nye kunder, sier markedssjefen.

Coop: – Positiv

Coop er utelukkende positiv til at deres tilbud frontes i appen.

–Coop sender hver uke ut kundeaviser med en rekke gode tilbud og kampanjer, og at Mattilbud-appen samler og videreformidler våre tilbud er vi bare positive til, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge til E24.

Saken fortsetter under annonsen.

– For at appen skal ha troverdighet er det etter vårt syn viktig at ingen aktører kan kjøpe seg mer synlighet, men at det er de beste tilbudene som vises, legger han til.

Kristiansen opplyser at Coop i stor grad benytter mediebyråer som plasserer markedsføringen.

– For Coop er det viktig å fortløpende vurdere alle kommunikasjonsmuligheter som finnes for våre kunder, og hvor vi når kundene enklest og best.

Også Norgesgruppen, som kontrollerer kjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker, er positive til Mattilbud.

– Denne appen fører til at kundene får bedre kjennskap til våre mange gode tilbud. Vi håper rett og slett flest mulig laster ned og bruker denne appen. Det vil føre til flere kunder i våre butikker, sier direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt Både Gultvedt i Norgesgruppen.

Reitangruppen, som eier Rema 1000-kjeden, Narvesen og 7 Eleven, kommenterer appen kort:

– Vi samarbeider ikke med appen Mattilbud, sier kommunikasjonssjef Øyvind Arum i Reitangruppen.

– Vi har ingen formening rundt denne typen apper.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå