– Håper salget stuper

Utenlandske nettbutikker som selger godteri til nordmenn, kan få et alvorlig problem om momsfritaket på 350 kroner fjernes. Det kunne ikke brydd Krfs Kjell Ingolf Ropstad mindre. 


<p><b>FLERTALL PÅ STORTINGET FOR VRAKING:</b> Nestleder og finanspolitisk talsmann Kjell Ingolf Ropstad satser på at nordmenn spiser mindre sukkervarer og bestiller færre varer fra utlandet om 350-kronersgrensen fjernes. </p>

FLERTALL PÅ STORTINGET FOR VRAKING: Nestleder og finanspolitisk talsmann Kjell Ingolf Ropstad satser på at nordmenn spiser mindre sukkervarer og bestiller færre varer fra utlandet om 350-kronersgrensen fjernes. 

Nordmenn blir i snitt forsynt med over 20.000 kilo brus og godteri daglig via nettbutikker som sender toll- og momsfrie varer per post. 

Brorparten av kundemassen til godteributikkene Maxgodis og Yoolando kjøper varer innenfor dagens toll- og avgiftsfrie 350-kronersgrense, har E24 tidligere fått opplyst

Et flertall i Stortinget bestående av Kristelig Folkeparti, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstre og Senterpartiet har bedt regjeringen om å utrede og skrote 350-kronersgrensen, forhåpentlig med virkning fra 1. januar 2019.

Les også: Posten om vraking av 350-kronersgrensen: – Det blir et kaos

Hvis nordmenn må betale avgift på godteriet fra første krone, vil det betyr at deler av inntektsgrunnlaget til godteributikkene i Sverige og Tyskland forsvinner. Det kan bli en søt hevn fra politikerne overfor aktørene som har skodd seg på økningen i sukkeravgiften på 83 prosent fra nyttår. 

– Sukkeravgiften er en langvarig endring, og vil ikke endres om 350-kronersgrensen fjernes, sier medlem av finanskomiteen på Stortinget, Kjell Ingolf Ropstad (KrF), til E24. 

Tror ikke på større valfart til Sverige

– Hva vil da skje med aktører som Maxgodis?

– Jeg håper at grensehandelen går ned, det er det som er formålet. At vi kan bestille brus og godteri avgiftsfritt fra utlandet, er veldig spesielt. Jeg ser ikke hvordan vi kan forsvare det. Jeg håper fjerning av 350-kronersgrensen betyr at salget deres stuper, sier Ropstad. 

– Kan man risikere at flere nordmenn velger å ta bilen over grensen for å handle varer hvis 350-kronersgrensen fjernes?

– Noe økning vil nok komme, men totalen vil gå ned. Vi vet at mange reiser, men gledelig nok viser tallene nå at handelslekkasjen i 2018 har det gått ned, selv om andre hevder det motsatte. 

Ropstad sikter til ferske tall fra SSB. Antall dagsturer har gått opp 11 prosent, fra 7,8 til 8,7 millioner turer, og nordmenn handlet for 15,1 milliarder kroner det siste året. Det er en oppgang på 589 millioner kroner sammenlignet med året før. Likevel viser tallene en svak nedgang hittil i 2018. 

– Jeg er sikker på at salget totalt går ned hvis 350-kronersgrensen fjernes, sier Ropstad. 

Maxgodis: – Vi er forberedt

Maxgodis er eid av NTG Trading Group, som er notert på Stockholm-børsen. Umiddelbart etter initiativet fra et flertall i finanskomiteen ble kjent tirsdag, falt aksjen på Stockholm-børsen. Men omsetningen i aksjen er beskjeden, og kursen svinger normalt betydelig. 

Administrerende direktør Morten Hansson kan av hensyn til markedet ikke fortelle om omsetningen i det norske markedet. Han sier det er ingen katastrofe om 350-kronersgrensen ryker. 

– Vi er egentlig forberedt på alt som kan skje, og har planer for hva vi skal gjøre hvis det skjer, sier han til E24, uten å ville utdype planene nærmere. 

Hansson viser til at flere omstendigheter må avklares, blant annet hvilken løsning regjeringen skal velge for at kundene skal slippe å betale fortollingsgebyr på 158 kroner. 

– Hvis du fjerner 350-kronersgrensen, og i tillegg skal betale et eget fortollingsgebyr og sukkeravgift på toppen, så er ikke mye igjen, sier han om kundegrunnlaget.

– Vi er forberedt på det aller meste, og får ta det som det kommer.

Tror ikke salget stuper

I mai hadde Net trading group salgsrekord på 8,6 millioner svenske kroner, mot 1,75 millioner kroner i mai i fjor, ifølge en børsmelding fra NTG Trading Group.

Norge er nettbutikkens største marked målt i omsetning, og den seneste satsingen i Finland har slått sterkere an enn da Maxgodis ble lansert i Norge, ifølge Hansson. 

I Finland betaler forbrukerne moms fra første krone, og har ansvaret selv for å melde inn avgiftstrekket gjennom en offentlig nettside. Maxgodis har vokst i Finland på tross av momsen. Hansson mener nordmenn kommer til å fortsette å handle godteri på nett i likhet med finnene.

– Det som har skjedd i Finland er at de fleste kjøper mer. Det påvirker ikke salget, sier Hansson. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå