– Skulle gjerne hatt Icas innkjøpsbetingelser

Mathem er Sveriges største matbutikk på nett og tror på lønnsomhet i år. Men den svenske gründeren skulle gjerne hatt like innkjøpsbetingelser som konkurrentene.


<p><b>MATGRÜNDER:</b> Tomas Kull og kona Karolin startet Mathem i 2006 og har tatt selskapet fra null til å bli Sverige største mathandel på nett. </p>

MATGRÜNDER: Tomas Kull og kona Karolin startet Mathem i 2006 og har tatt selskapet fra null til å bli Sverige største mathandel på nett. 

Det norske dagligvaremarkedet er for tøft for nye aktører, mener Høyre og skal utrede tiltak for å bedre konkurransen i markedet.

Det refereres stadig til netthandelaktører som Marked.no, Brødboksen og 123levert som nylig ga opp kampen mot de store kjedene.

Kolonial.no har gått i bresjen for et forbud mot prisdiskriminering.

I Sverige er Mathem landets største mathandel på nett, og gründer Tomas Kull har vært gjennom den samme kampen Kolonial nå kjemper i Norge.

– Det var tøft i starten, og det er hard konkurranse mellom aktørene i Sverige. Det er klart at Ica har mye bedre innkjøpsbetingelser enn oss og de andre aktørene, sier Kull som startet Mathem med sin kone i 2006.

– Hvordan klarer man å hevde seg i et marked når man er så liten og har dårligere betingelser enn konkurrentene?

– Når man kommer inn i et marked med flere dominerende aktører, blir man nødt til å bruke mye penger i begynnelsen for å vokse seg store nok. Det er det som må til, sier Kull.

Sammenlignet med Norgesgruppen som har 42,3 prosent markedsandel her i landet, har Ica over 50 prosent markedsandel i Sverige.

Skulle gjerne hatt like priser

Mathem-gründeren har solgt unna de fleste aksjene i selskapet til store investeringsfond, inkludert norske Ferd. Han mener selskapet vil bli lønnsomt i 2018, og forventer ingen drahjelp fra politikerne. 

– I Norge har vi diskutert om de store leverandørene burde gi like priser til de ulike kjedene, hva tenker du om et slikt forslag?

– Det hadde jo vært flott om vi fikk like priser og kunne konkurrere på like vilkår. Men dette har ikke vært diskutert i Sverige. Vi må konkurrere på tjenesten og være den beste aktøren når det kommer til mat på nett.

Mathem kjøper varer gjennom den svenske dagligvaregruppen Bergdahls, som kan sammenlignes med avtalen Kolonial.no har med Rema 1000.

Det svenske Konkurranseverket bekrefter at de hverken har tenkt på eller ønsker reguleringer på pris fra leverandørene, i likhet med Konkurransetilsynet i Norge.

– Vi mener det finnes flere positive enn negative effekter av prisforhandlinger, så vi ønsker ikke slike regler i Sverige, sier avdelingssjef i Konkurranseverket Johan Hedelin til E24.

Hedelin peker på at Icas markedsandel i Sverige har vært rimelig stabil, og fra 2010 til 2016 har selskapets markedsandel vokst med 3,04 prosent i motsetning til Norgesgruppen som har vokst 13,40 prosent i Norge på samme tid.

Investerte 100 mill. i nettmat

I Sverige er alle de store dagligvareaktørene på nett, og Ica fortalte til E24 at de nylig bikket en milliard i nettsalg.

Johan H. Andresens Ferd puttet i 2017 100 millioner kroner i Mathem som en del av sin satsing på e-handel.

– Vi har veldig respekt for den jobben Mathem gjør i Sverige i å utfordre etablerte aktører, sier investeringssjef i Ferd Håkon Glimstad Kristiansen som er enig med Kull i at god adgang på kapital er en av de viktigste innsatsfaktorene i begynnelsen for å lykkes i et tøft dagligvaremarked.

– I en bransje hvor volum er svært viktig og logistikken er dyr, er det krevende å få netthandelsmodellen til å bli lønnsom, sier Kristiansen og fortsetter:

– I Ferd er vi heldige og har egenskapen til å være langsiktige investorer. Nøkkelen til å lykkes er å ha gode nok innkjøpsbetingelser samt å levere en tjeneste som er så bra at kundene er villige til å betale for den. Det mener vi Mathem er på god vei til å klare.

Han forklarer at de foreløpig ikke har vurdert å investere i mat på nett i Norge, til tross for at netthandel er et satsingsområde for Ferd.

– Sverige er annerledes enn Norge på flere områder. I tillegg til å være et større marked bor en høyere andel av befolkningen i Sverige i tettbebygde strøk, noe som er utrolig viktig med tanke på effektiv logistikk, sier Kristiansansen og legger til:

– Svensker er mer vante til å planlegge sin handling av dagligvarer ettersom de gjør færre og større innkjøp enn nordmenn. Dette gjør overgangen til netthandel lettere og gir store handlekurver per ordre.

Både Kolonial og Mathem har hentet hundrevis av millioner fra private investorer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå