Båtdelingsmarkedet kaver i startgropen: – For mange er det kjøp eller ingenting

Selv om markedet for båtdeling opplever solid vekst fra i fjor, må det en holdningsendring til før det skal få skikkelig vind i seilene.  – Utfordringen er å få folk til å tenke at det er mulig å dele båten sin, sier Leieting-gründer Christer Hansen Eriksen.


<p><b>DELER BÅTEN:</b> Gjennom plattformer som Leieting kan man komme seg ut på Oslofjorden selv uten å eie båt. Men markedet har langt fra eksplodert. I skrivende stund er tre Oslo-båter og én kano tilgjengelig gjennom Leieting.</p>

DELER BÅTEN: Gjennom plattformer som Leieting kan man komme seg ut på Oslofjorden selv uten å eie båt. Men markedet har langt fra eksplodert. I skrivende stund er tre Oslo-båter og én kano tilgjengelig gjennom Leieting.

– Dette er vår andre sesong og vi har nå over 1.000 brukere. Før sommeren i fjor lå vi på omtrent 200, sier Fluito-gründer Gard Havelin, som tilbyr en app som legger til rette for utleie av båtplasser. 

Leieting er en plattform der brukere kan tilby alt mulig av ting, inkludert sin egen båt, til utleie, og de kan også melde om økende interesse: 

– Vi har opplevd en merkbar økning fra i fjor. Jeg vil anslå 200-300 prosent, sier gründer Christer Hansen Eriksen i Leieting til E24. 

Begge aktørene opplever at båtdelingsmarkedet har vokst siden i fjor, men at det går sakte. 

– Vi er avhengig av at privatpersoner vet om og husker oss når de reiser ut med båten. Før det er masse ledig kan tjenesten oppleves som mindre nyttig, sier Fluito-Havelin.

– Etterspørselen er økende, men det er nok ikke nok til å forsvare en egen business ennå, mener Leieting-Eriksen.

Trist med færre konkurrenter

Det er også forsvunnet noen aktører i år. Nabobil lanserte søsterselskapet Nabobåt i 2016, men tjenesten har vært nede helt siden de byttet forsikringsselskap i fjor sommer. 

Til Shifter forklarte selskapet i mai at det ikke er sikkert Nabobåt vil åpne igjen, fordi de fikk vesentlig mindre trafikk enn ventet.  

Og når det gjelder Plendit, båtdelingstjenesten som i 2016 ble startet av Finn.no-ansatte, ble det opprettet tvangsavviklingsbo i november i fjor. 

– Det er trist at markedet ikke er stort nok ennå til aktører som satser fullt og helt på båt, sier Eriksen. 

– Hva består utfordringen i?

– Den største jobben er å få folk til å tenke på deling som et alternativ. Mange folk tenker nå at enten så kjøper jeg eller så er det ikke mulig. 

Gard Havelin forteller at all delingsøkonomi er avhengig av kritisk masse.

– At det tar tid før det eksploderer er godt illustrert med «hockey stick effect». Se på Airbnb og veksten de opplevde. I 2009 hadde de 1.400 gjester på nyttårsaften. I 2017 hadde de tre millioner, sier han.

Ikke samme øyeblikkelige behov som for bil

Nabobil har nå nesten 150.000 brukere. Havelin tror imidlertid ikke det er noen fundamentale forskjeller mellom bil og båt som gjør at det sitter lenger inne å dele båtplass enn bil. 

– Men Nabobil har gjort en meget bra jobb med å bygge brukerbase og endre folks vaner. En hypotese er at Nabobil og Fluito går etter forskjellig aldersgrupper med ulik modenhet for delingsøkonomi. Jeg har ikke funnet snittalder for båteiere i Norge, men min erfaring er at de er eldre enn bileiere. Dette kan ha konsekvenser for adopsjonen, sier han. 

 <p><b>FLUITO-GRÜNDERE:</b> Kent Robin Haugen (t.v.) og Gard Havelin drifter Fluito ved siden av fulltidsjobber. </p>

FLUITO-GRÜNDERE: Kent Robin Haugen (t.v.) og Gard Havelin drifter Fluito ved siden av fulltidsjobber. 

Eriksen fremhever at bilen i større grad utgjør en del av folks hverdag. 

– Båt er mer til ferie, kos og hygge. Dermed er det ikke snakk om samme øyeblikkelige behov, sier han.  

Vanskelig å satse kun på båt

Fluito har i år lansert Vipps-betaling og forteller at de jobber med samarbeidsavtaler med ulike havner. Håpet er å få havnene med på å legge ut sine gjesteplasser, så tilbudet dermed øker.  

Eriksen i Leieting sier han forventer at den samme veksten, på 200-300 prosent, vil fortsette også neste år. Men båtdeling er ikke et marked Leieting dedikerer seg til, presiserer han. 

– I dagens marked er det vanskelig å forsvare kostnadene det innebærer å satse bare på båtdeling. Markedet er der, men vi tar ut en del risiko med ikke å bare være i båt, sier han. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå