Det koker i det norske luksusmarkedet

Det er skyhøy etterspørsel etter alt fra luksusbiler i Bergen til klær og vesker i hovedstaden.

<p><b>LUKSUS:</b> Nordmenn kjøper luksus som aldri før. Her er investor Carl Erik Kreftig og butikksjef Nina Buzzi på det nye kjøpesenteret Eger Karl Johan. Der går det så det suser.<br/></p>

LUKSUS: Nordmenn kjøper luksus som aldri før. Her er investor Carl Erik Kreftig og butikksjef Nina Buzzi på det nye kjøpesenteret Eger Karl Johan. Der går det så det suser.

Norge er en oljenasjon, og med oljen kommer mye penger.

Dette har nå endret kjøpevanene til norske forbrukere, og aldri før har selgere av luksusartikler opplevd lignende press som akkurat nå.

Tall fra Eurostat viser at nordmenns kjøpekraft er den nest høyeste i hele Europa, og Ola og Kari Nordmann ser ut til å vite å benytte seg av kjøpekraften.

- Det går veldig bra i Norge. Det er opptur på Børsen, hvor vi nærmer oss gamle topper. Dette er godt nytt for luksussegmentet.

- Slike finansgevinster blir mye lettere konvertert til luksusprodukter. Lønnsøkninger går oftere med til tradisjonelt forbruk, sier forbrukanalytiker og førstelektor på Markedshøyskolen, Karl Fredrik Tangen, til E24.

Les også: London-luksus for Midelfart og Trøim

Dyre biler

I Bergen handles det luksusbiler i et tempo en aldri har sett før, slik Bergensavisen omtalte lørdag.

Til E24 sier Trond Sandven i bilforretningen Sandven:

 - Det er tidenes beste marked for oss, «all-time-high» både i omsetning og resultat, og vi ligger svært godt an i år, sier han til E24.

Han forteller at salget av de mest ekstreme superbilene som Ferarri og Lamborghini øker moderat, men salget av luksusbiler mellom 800.000 - og to millioner kroner har tatt av. 

Dette er forenelig med statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Denne viser at det selges rekordmye biler i toppsjiktet og i juli hadde BMW tidenes største slag i Norge, ifølge Dagens Næringsliv.

I tillegg forteller han at folk heller kjøper biler som er ett eller to år gamle, for å unngå det største prisraset.

- De kjøper en bil de kan brukes til hverdags og jobb, sier han og mener folk er blitt mer fornuftige.

Han beskriver den typiske kunden som en aktiv mann i førtiårene med bedriftslederjobb. 

- Ellers er det også mange kvinner rundt 35 år som kjøper bilene, sier han og legger til at disse kvinnene ofte er gift, eller sammen med bedriftsledere.

Karl Fredrik Tangen
Karl Fredrik Tangen

Legitimt

- Luksusforbruk er omstridt, men legitimt hos dem som kan og kobles gjerne med et høyrevridd samsfunnssyn: Det å lykkes økonomisk er noe alle vil, men kun noen få greier, men likevel er det bra for samfunnet, sier Tangen til E24.

På den andre siden mener Tangen at enhver tids jappekultur vil møtes med kritikk fra dem med mye kulturell kapital.

- Luksusforbruket henger også sammen med at de faktisk kan. Det blir litt som rockestjerner som plutselig begynner å nedlegge mange damer, sier han.

- I høyreteorien er luksusforbruk et tegn på at det går bedre i samfunnet, men erfaringene eksempelvis fra middelsklassens økonomiske fall i USA og finanskapitalens konsentrasjon, viser at dette ikke nødvendigvis er sant.

LES OGSÅ: Louis Vuitton Norges fenomenale resultat

(Saken fortsetter under bildet)

<p>Denne bilen, en to år gammel Porsche Cayenne, er blant de mest populære bilene hos Sandven i Bergen.<br/></p>

Denne bilen, en to år gammel Porsche Cayenne, er blant de mest populære bilene hos Sandven i Bergen.


Stor etterspørsel i hovedstaden

Carl Erik Krefting, partner i eiendomsselskapet Søylen Eiendom, eier en rekke eiendommer som leier ut til luksusbutikker.

Han forteller om et marked med høy temperatur:

- Luksus har tradisjonelt ikke solgt godt i Norge. Nå har det endret seg. I Norge har luksus vært et litt negativt ladet begrep. Det er det ikke nå lengre, sier han.

Krefting, som blant annet eier kjøpesenteret Eger på Egertorget, byr på et eksempel om hvordan norske forbrukere har endret vaner:

- Merker som Celine er typisk luksus. På Eger er det nå venteliste på vesker som koster 15.000 kroner.

Venter vekst i Oslo

Selv om det har vært en voldsom vekst i segmentet, tror Kreftig dette bare er begynnelsen. Han mener tilsvarende byer i Europa har 30 luksusbutikker, mens han anser at det kun er 4 i Oslo.

- Jeg tror det området mellom Nedre slottsgate og Akersgata vil bli Norges nye luksussentrum.

Les også:

På forsiden nå