Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Se oversikt.

<p><b>KOSTER:</b> Samlet sett har de 15 største veiprosjektene i Norge en prislapp på 109 milliarder kroner.</p><p><br/></p>

KOSTER: Samlet sett har de 15 største veiprosjektene i Norge en prislapp på 109 milliarder kroner.


Teknisk Ukeblad har gått gjennom Statens vegvesens landsoversikt og sortert ut de 15 største veiutbyggingene.

Samlet sett har disse en prislapp på 109 milliarder kroner.

Mange store utbygginger

Assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt i Oslo sier til Teknisk Ukeblad at det har vært en markant økning i større prosjekter de siste årene.

– Når det gjelder de største vegutbyggingene ser vi at det er mange store fjordkrysninger som Rogfast og Ryfast. Disse er mye større enn de vi kjenner fra før. Romsdalsfjorden er ikke noen småkar det heller, sier han.

– Det har vært et hamskifte de siste fem-seks årene med flere større prosjekter. Det har vært solid vekst i bevilgningene, sier Johansen.

Se kart: Her kommer de nye veiene

Skal klare alle utbyggingene

Hva slags effekter får dette?

– Byggeprosjektene gir i seg selv masse aktivitet på land, det blir også samfunnsøkonomiske effekter når de er ferdige, sier han.

– Er det noen utfordringer med så mange utbygginger?

– Man skal bygge opp organisasjoner som ikke er vant til å bygge så mye. Det tar noe tid. Men nå har man klart å bygge det opp gradvis, så man skal nok klare å ta unna det meste, sier Johansen.

Les også: Nå selger denne mer enn Tesla

<p itemprop="caption">Her ser du de 15 største samferdselsprosjektene som pågår eller er under planlegging i Norge akkurat nå.</p>

Her ser du de 15 største samferdselsprosjektene som pågår eller er under planlegging i Norge akkurat nå.

Liste med enkeltprosjekter

I oversikten presenterer vi ikke samferdselspakker som for eksempel Oslopakke 3, som har en kostnadsramme på 108 milliarder kroner, men de største enkeltprosjektene.

Noen av disse prosjektene inngår riktignok i større pakker, og noen av dem er en del av fellesprosjekter der man bygger både vei og bane.

Senere denne uken publiserer vi for øvrig en sak om de ti største jernbaneutbyggingene i Norge.

Les også: Her må danskene snart kjøre på venstre side av veien

Verdens lengste undersjøiske veitunnel

Noen av prosjektene på listen er i planleggingsfasen, mens andre er godt i gang. Prosjektet som troner på topp er Rogfast, med en prislapp på 13,8 milliarder kroner.

Her er målet å krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med det som blir verdens lengste undersjøiske veitunnel med sine 26,7 kilometer. På det dypeste vil denne ligge 385 meter under havoverflaten.

Tunnelen vil koble Haugalandet med Stavangerområdet, som blant annet vil gi dramatisk kortere reisetid mellom Haugesund og Stavanger.

Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York

Skal erstatte ferge

Nummer to på listen er E39 Romsdalsfjorden, der man skal erstatte fergesambandet mellom Ålesund og Kristiansund. Planen er å bygge en firefelts-veg på den 22 kilometer lange strekningen.

Det skal blant annet bygges en 1960 meter lang hengebru over Julsundet og en 15,5 kilometer lang tunnel her.

Målet er å starte byggingen i 2018 og være i mål i 2023. Prosjektet skal koste rundt 12,5 milliarder kroner.

Les også: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier

<p><b>DET STØRSTE:</b> Rogfast er for tiden Norges største veiprosjekt.</p>

DET STØRSTE: Rogfast er for tiden Norges største veiprosjekt.

Raskere til Sverige

På tredjeplass finner vi Ørje-Vinterbro, som nå er i gang. Det dreier seg om ny motorvei mellom svenskegrensen og Vinterbro.

Fra grensen til Momarken blir det tofelts motorveg med forbikjøringsfelt, mens det fra Momarken til Vinterbro blir firefelts motorvei med midtdeler.

Strekningen er rundt 55 kilometer lang, koster 11,25 milliarder kroner og skal etter planen åpnes neste år.

Heftige tunneler

På fjerdeplass finner vi Ryfast, der man skal koble sammen erstatte fergesambandet mellom Ryfylke og Nord-Jæren. For å få dette til skal man bygge tre tuneller: Ryfylketunellen, Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen.

Førstnevnte blir 14,3 kilometer lang og skal gå mellom Solbakk i Strand kommune og Hundvåg i Stavanger. Dette blir verdens lengste undersjøiske tunnel, før Rogfast tar over denne tittelen noen år etter.

Hundvågtunnelen blir en 5,7 kilometer lang undersjøisk tunnel som skal krysse Byfjorden mellom Hundvåg og Stavanger.

Eiganestunnelen blir 3,7 kilometer lang og del av en fem kilometers firefeltsutbygging. Målet er å lette den enorme gjennomgangstrafikken og gjøre det sikrere for de 35.000 trafikantene som ferdes i området.

Hele prosjektet har til sammen en prislapp på 9,3 milliarder kroner og skal være ferdig i 2019.

Les også: Vegvesenet anmeldes for miljøkriminalitet på Ryfast

Skal bli sikrere

På femteplass finner vi Gardermoen-Kolomoen, en strekning som skal bygges ut med fire felt og midtdeler.

Dette er en del av prosjektet som skal få ned antall dødsulykker og gjøre det sikrere å ferdes mellom Gardermoen og Biri. Strekningen fra Gardermoen til Kolomoen koster 8,35 milliarder kroner, mens den resterende strekningen fra Kolomoen til Biri koster omtrent fire milliarder.

Prosjektet skal være i mål i sommer.

Resten av listen

For å lese mer om de 10 andre prosjektene på listen, kan du klikke på linkene nedover:

1. Rogfast

13,8 mrd. kr

2. E39 Romsdalsfjorden

12,5 mrd. kr 

3. Ørje – Vinterbro

11,25 mrd. kr 

4. Ryfast

9,3 mrd. kr

5. Gardermoen-Kolomoen

8,35 mrd. kr 

6. Sandvika - Skaret

7,2 mrd. kr 

7. E18 Bjørvikaprosjektet

7,12 mrd. kr 

8. Svegatjørn Rådal

6,20 mrd. kr 

9. Kløfta-Kongsvinger

6 mrd. kr

10. E6 Helgeland

5,19 mrd. kr 

11. E10 Hålogalandsvegen

5 mrd. kr

12. Rugtvedt - Dørdal

5 mrd. kr

13. Damåsen - Saggrenda

4,2 mrd. Kr

14. E6 Ranheim - Værnes

4 mrd. kr 

15. Rv 4 Hadeland

3,8 mrd. Kr

Les også: Denne asfalten lader elbilen mens du kjører

Saken ble opprinnelig publisert på tu.no

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå