Overkapasitet og dyrt drivstoff: Smell for flykjempen Lufthansa

Tyske Lufthansa tapte 3,2 milliarder kroner på driften i første kvartal. Dyrere drivstoff og overkapasitet får skylden.


<p><b>KUTTER IKKE PROGNOSEN:</b> Tross svake tall i første kvartal holder Lufthansa fast på sin guiding for 2019.</p>

KUTTER IKKE PROGNOSEN: Tross svake tall i første kvartal holder Lufthansa fast på sin guiding for 2019.

Det store tyske flyselskapet Lufthansa melder at de gikk på et tap på driften (ebit) på 336 millioner euro i første kvartal av 2019, tilsvarende 3,2 milliarder kroner.

Det er ned fra et overskudd i samme periode av 2018 på 56 millioner euro.

Forklaringen fra Lufthansa er at kombinasjonen av en høyere drivstoffregning på 202 millioner euro i årets første kvartal sammenlignet med for et år siden, samt at en betydelig overkapasitet i Europa har presset billettprisene ned i kvartalet.

I første kvartal av fjoråret var det bedre forhold i europeiske luftfart, grunnet konkursen i Air Berlin.

Til tross for en dårlig start på året vil ikke Lufthansa senke sin egen guiding, og tror fortsatt på en justert driftsmargin på mellom 6,5 til 8 prosent for hele 2019.

E24 (+): Slik kan en gigantisk lufthavn utfordre de arabiske storhetene i luften

Konkursbølge

I europeisk lutfart har mange aktører fått det tøft. Islandske Wow Air ble det siste i rekken av mindre og regionale flyselskaper som har måttet legge ned eller som har gått konkurs de siste årene.

Blant eksemplene på flyselskaper som har gått under er Flybmi, Primera Air, Next Jet, Germania og Cobalt Air, i tillegg til at britiske Monarch Air og tyske Air Berlin kastet inn håndkleet i 2017.

Høyere oljepris og knallhard konkurranse er to viktige årsaker bak konkursstatistikken.

Også økonomien i større aktører som Ryanair og Norwegian har blitt satt under press.

Da SAS la frem sine finansielle resultater for sitt regnskapsmessige første kvartal, som strekker seg fra oktober til januar, meldte selskapet om en økning i drivstoffkostnader på 391 millioner svenske kroner fra tilsvarende periode året før.

Oljeprisen falt mot slutten av 2018, men ikke tidsnok til å gi nok effekt i det siste SAS-regnskapet.

Grafene viser utviklingen i drivstoffpriser og oljepris, målt i dollar per fat.
Grafene viser utviklingen i drivstoffpriser og oljepris, målt i dollar per fat.

– Europa har fryktelig mange flyselskaper

Ifølge data fra Platts gjengitt av bransjeorganisasjonen IATA steg prisene på flydrivstoff mye fra sommeren 2017 til høsten 2018, før det kom en skarp korreksjon ned da oljeprisen falt kraftig.

Deretter har drivstoffprisene igjen steget noe så langt i år.

IATA følger også den finansielle utviklingen i luftfarten. I den siste rapporten var fortsatt flyselskapenes lønnsomhet under press i fjerde kvartal, men ikke like mye som tidligere i 2018.

Det er imidlertid regionale forskjeller. Mens lønnsomheten var høyest i Nord-Amerika, gikk europeiske flyselskaper i minus på driften i fjerde kvartal mot positive tall på samme tid året før.

Ifølge sjeføkonom Brian Pearce i IATA har overkapasitet mye av skylden for problemene i europeisk luftfart.

Han viser til at det er rundt 200 flyselskaper som tilbyr sine tjenester i Europa, mens tallet for Nord-Amerika, inkludert Canada, er på rundt 100.

– Grunnen til at du ser mange som mislykkes, som for det meste er mindre flyselskaper, reflekterer det faktum at Europa har fryktelig mange flyselskaper, sa Pearce til magasinet Fortune tidligere i april.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå