Norske spillveteraner med Funcom-bakgrunn lager kryptospill

Spillselskapet som har hatt stor suksess med Battlestar Galactica satser nå på dataspill med en egen kryptovaluta. Om få uker skal de hente millioner i en kryptoemisjon.


<p><b>KRYPTOSPILL</b>: Romskipene i spillet Parsec Frontiers kjøpes for en egen kryptovaluta unik for spillet som igjen må kjøpes ved hjelp av kryptovalutaen ethereum. På denne måten håper gründerne spillerne får et større eierskap til spillet. </p>

KRYPTOSPILL: Romskipene i spillet Parsec Frontiers kjøpes for en egen kryptovaluta unik for spillet som igjen må kjøpes ved hjelp av kryptovalutaen ethereum. På denne måten håper gründerne spillerne får et større eierskap til spillet. 

Et dataspill som både er eid og utviklet sammen med spillerne. Det er målet for Parsec Frontiers.

– Jeg har jobbet med spill siden 1994 da jeg startet i Funcom. Vi er en erfaren gjeng som er opptatt av å ta det beste fra spillbransjen og det beste fra krypto når vi lager Parsec Frontiers, sier daglig leder Jack Wulff i spillselskapet Artplant.

Spillet handler om koloniseringen av verdensrommet etter at verden har gått under, og spillerne inntar nye planeter ved hjelp av romskip.

Det som er spesielt, er at disse romskipene må kjøpes med en egen kryptovaluta utstedt av selskapet, og slik ønsker gründerne å danne en ordentlig økonomi på innsiden av spillet. 

– Parsec Frontiers vil ha sin egen økonomi med sin egen kryptovaluta som kan brukes til å kjøpe skip eller annet utstyr, eller som kan selges mot andre kryptovalutaer på ulike kryptobørser. 

Kryptovalutaen er basert på teknologien bak ethereum.

Artplant, som står bak Parsec Frontiers, har laget en rekke spill, blant annet suksessen Battlestar Galactica som hadde over 17 millioner registrerte spillere.

Tidligere Funcom-ansatte

Det var etter at Artplants finansdirektør Henning Rokling ble ansatt at selskapet for alvor begynte å snakke om å lage et kryptospill.

– Rokling har vært involvert i blokkjedemiljøet i Oslo. Etter å ha snakket om å lage et spill på blokkjedeteknologi en god stund, ble vi så giret at vi var nødt å lage spillet, sier Wulff.

 <p><b>KRYPTOGAMER:</b> Jack Wulff leder spillselskapet Artplant, og er nå i full gang med utviklingen av kryptospillet Parsec Securities.</p>

KRYPTOGAMER: Jack Wulff leder spillselskapet Artplant, og er nå i full gang med utviklingen av kryptospillet Parsec Securities.

Rokling har vært en sentral skikkelse i det norske spillmiljøet over en årrekke og jobbet sammen med Wulff i Funcom da selskapet startet opp i 1993.

Med på laget er også Morten Larssen som var Funcoms markedsdirektør over en periode på nesten ti år.

Det er først i desember 2018 at de første spillerne som har kjøpt såkalte Parsec Credits, får prøve spillet, og i 2019 slippes spillet for alle.

Nå blir det faktisk slik at spillerne eier spillet, og det gjør at måten vi utvikler på, forandrer seg. Vi må tillate en helt annen åpenhet rundt utviklingsprosessen enn hva som er vanlig, sier Wulff som har lagt bak seg en rekke spilltitler de siste årene.

Vil hente millioner i kryptoemisjon

Selskapet foretok i slutten av januar et forhåndssalg av Parsec Credits til en verdi av 699,89 ETH (ethereum), noe som i januar tilsvarte mellom 5,3 og 5,8 millioner kroner.

Den 27 april skal selskapet hente resten av pengene de trenger for å utvikle spillet, og kan totalt selge kryptovaluta for 46,1 millioner kroner.

Da kan hvem som helst omsette ethereum-verdier til Parsec Credits og kjøpe romskip til bruk i spillet.

 <p><b>DET YTRE ROM:</b> Spillets historie starter i verdensrommet etter at jorden er ødelagt, og verdens befolkning lever på stasjoner i verdensrommet. </p>

DET YTRE ROM: Spillets historie starter i verdensrommet etter at jorden er ødelagt, og verdens befolkning lever på stasjoner i verdensrommet. 

Romskipene knyttes til blokkjedeteknologi som gjør at skipene kan selges, kjøpes eller byttes med andre spillere med samme grunnleggende teknologi man finner i andre kryptovalutaer.

Men selskapet trenger ikke 46,1 millioner kroner for at spillet skal bli en realitet, forklarer Wulff.

– Vi har lagt en nøktern plan som vi kan lage et veldig spennende spill på. Også har vi en lang smørbrødliste over ting vi veldig gjerne kunne tenkt oss å lage hvis vi henter inn mer. Nøkkelordet er skalerbart, og det blir uhyre spennende å se hvilket nivå vi ender på når salget starter den 27. april.

Minimumskravet for hva de trenger for at spillet skal bli en realitet, er på rundt 5,5 millioner kroner.

 <p><b>SPENNENDE</b>: Driftsdirektør i Funcom Ole Schreiner synes spill basert på blokkjedeteknologi virker spennende.</p>

SPENNENDE: Driftsdirektør i Funcom Ole Schreiner synes spill basert på blokkjedeteknologi virker spennende.

– Vi trengte ikke mer enn i underkant av en million euro for å produsere Battlestar Galactia, og jeg tror ikke vi trenger noe særlig mer for å lage Parsec Frontiers, sier Wulff.

Funcom: – Interessant teknologi

Norges største spillhus Funcom er travelt opptatt med nye spillanseringer, men de har likevel fått med seg Artplants satsing på kryptospill.

– Blokkjede-teknologi er en interessant teknologi som kan legge grunnlaget for mange nye applikasjoner på sikt. Det er veldig hyggelig at norsk spillindustri er i stadig utvikling og går opp upløyd mark. Det har vi sett flere eksempler på de siste årene, sier tidligere toppsjef og driftsdirektør i Funcom Ole Schreiner til E24.

– Tror dere bruken av blokkjedeteknologi i spill kan være begynnelsen på en større trend?

– Det for tiden vise. Vi er spente på hva Artplant får til med sin satsing og ønsker dem all hell og lykke med prosjektet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå