Ekspert etter massenedleggelse i USA: Blir færre butikker i Norge

Toys R Us planlegger en storstilt omstrukturering, og varsler nedleggelse av hver femte butikk. I Norge går utviklingen samme vei, ifølge Virke-direktør.


<p>STENGER: Toys R Us planlegger å stenge over 100 butikker i USA. Her utenfor en butikk i Storbritannia.</p>

STENGER: Toys R Us planlegger å stenge over 100 butikker i USA. Her utenfor en butikk i Storbritannia.

De fysiske butikkene er under knallhardt press, og mange av kasseapparatene som merker det står i leketøysbransjen.

Tirsdag leverte Toys R Us inn rettsdokumenter med planer om å stenge opptil 182 butikker, skriver USA Today. Hvis alle butikkene stenges vil leketøysgiganten krympe med omtrent 20 prosent.

Planene kunngjøres fire måneder etter at Toys R Us søkte om konkursbeskyttelse i hjemlandet. Selskapet sikret seg da 3 milliarder dollar til å drive videre mens forhandlingene om konkursen pågikk.

– Fornyelsen av merkevaren krever at vi tar tøffe beslutninger om hva vi skal prioritere og fokusere på, skriver direktør Dave Brandon i et åpent brev på selskapets nettside.

Nå får du alle økonominyhetene ett sted. Last ned minE24 i Apple Store eller Google Play.

Digitaliseringen truer

Mobiltelefoner og nettbrett trekkes frem som forklaringen på at leketøyssalget faller her hjemme, skrev VG og Finansavisen allerede i 2016.

Direktør Harald Andersen i Virke Handel sier digitaliseringen merkes innenfor all handel.

– Jeg registrerte for eksempel i romjula at to store nordiske faghandlere, som er nummer én innenfor henholdsvis elektronikk og møbel, reposisjonerer seg for å møte kampen fra de globale teknologigigantene. Det vil si at de opplever trusselen fra Amazon som større enn de nordiske nummer to- og tre-aktørene, og det er nok det bildet vi nå ser over hele fjølen, sier Andersen.

Han viser til at omsetningen i norske fysiske butikker mellom 2011 og 2016 økte med 15 prosent, mens økningen for nettbutikker var 78 prosent.

– Omsetningen i nordmenns bruk av utenlandske nettbutikker økte på sin side med 225 prosent. Det vil si at vårt forbruk i utenlandske nettbutikker går «tregangeren» i forhold til norske nettbutikker, poengterer Andersen.

– Butikkene forsvinner ikke helt

Han mener bransjene nå bare har å innse at fremtiden vil bli mye mer teknologitung enn den er i dag.

– Teknologien driver både tilbudssiden og etterspørselssiden, altså forbrukeradferden. Fremtidens konsumenter, de vi kaller de digitalt innfødte, bruker all sin tid digitalt, så lenge de ikke er på skolen, fotballtrening eller sover. De snakker jo ikke engang om internett, fordi de er tilkoplet 24-7. De skiller ikke det fysiske og digitale, det bare flyter over i hverandre, forklarer Andersen.

Toys R Us' nedskalering i USA skyldes nok i stor grad konkurransen fra netthandel, mener Andersen.

Samtidig tror han ikke konkurransen fra nettet nødvendigvis betyr slutten for den fysiske butikken.

– Antall butikker i Norge er redusert med cirka ti prosent de ti siste årene, men jeg tror ikke butikkene forsvinner helt. De må bare redefinere sin rolle, og bli det vi kaller «butikk 2.0.». Det vil bli mindre utsalgssteder og mer en arena for bedriftene til å drive dialog med kunder, yte god service og opplevelser og dermed styrke lojaliteten og relasjonen til kunden.

Håpet er at kundene dermed går hjem og bestiller fra disse butikkene på nett.

– Men det blir færre butikker, slår Andersen fast.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå