Fersk kåring: Dette er verdens ti mektigste merkevarer

Her er listen over de ti merkevarene som står sterkest verden over.


<p><b>POPULÆRT:</b> Disney har gjort stor sukess med tegnefilmer, bøker og fornøyelsesparker verden over.</p>

POPULÆRT: Disney har gjort stor sukess med tegnefilmer, bøker og fornøyelsesparker verden over.

Brand Finance har kåret verdens ti mektigste merkevarer.

Kriteriene som ligger til grunn er blant annet lojalitet, tilfredshet blant de ansatte, rykte og hvor godt folk over hele verden kjenner til merket.

Det var Weforum som først omtalte saken.

Øverst på listen troner det velkjente selskapet Walt Disney, som ble stiftet i 1923 og har produsert noen av verdens mest populære tegnefilmer. I tillegg kan merket skilte med leker, musikk, fornøyelsesparker, hoteller, cruiseskip, bøker og en rekke TV-kanaler.

Walt Disney eier i tillegg ABC, Pixar og Lucasfilm, og sto for utgivelsen av den nyeste Star Wars-filmen som ble sluppet i fjor høst.

– Alle har en mening om Disney

Høyskolelektor Elisabeth Falck ved BI mener det finnes flere klare grunner til at Walt Disney knuser konkurrentene og er den mektigste merkevaren i verden.

Hun trekker blant annet frem identitet og forutsigbarhet som viktige faktorer i Walt Disneys varemerkeoppbygging.

– Disney har holdt på identiteten sin gjennom mange år. De er forutsigbare, og de er ekstremt gjenkjennelige. Alle har prøvd det, alle har en mening om det, sier Falck til E24.

Falck mener man kan sammenligne Walt Disney med en gammel bestemor: det føles hyggelig, trygt og godt, og det er noe man kjenner.

Hun tror de velkjente tegneseriefigurene kan oppleves som en trygghet, spesielt i usikre tider med økonomisk usikkerhet og terror.

Kun ett teknologiselskap på listen

På annenplass ligger danske Lego, etterfulgt av kosmetikkselskapet L'Oreal og revisjon- og rådgivningsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) på delt tredjeplass.

(Saken fortsetter under bildet).

Videre kommer nok et rådgivningsfirma, McKinsey, på femteplass. Sportsgiganten Nike seiler inn på delt sjetteplass med såpe- og kroppspleieselskapet Johnson's.

Resten av listen består av Coca-Cola, fjernsynsnettverket NBC og Google. Sistnevnte er det eneste teknologiselskapet som nådde topplisten.

(Saken fortsetter under bildet).

– Må være forutsigbart

Generelt mener Falck det er flere ting som kjennetegner et sterkt varemerke. I tillegg til gjenkjennelighet rundt merket, tror hun kvalitet er med på å skape et suksessfullt merke.

– Noe av det viktigste er å ha tilby kvalitet over tid, og det å levere samme kvalitet hver gang. Det må være forutsigbart, som at når jeg åpner en flaske Cola, vet jeg nøyaktig hva jeg får.

Ifølge Falck er det også viktig å ha en posisjon i markedet som forbrukeren oppfatter som unik. Da blir det lettere å kunne identifisere merket.

Disney ligger mange nordmenns hjerter nært. I fjor skrev E24 om samler Tove Nilssen som samler på Disney-effekter, og har en samling verdisatt til 750.000 kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå