DNB og Orkla danner felles medieselskap

Det skal hete Optimizd AS, ifølge EU-kommisjonen, som torsdag melder at de har godkjent etableringen.


<p><b>FÅR GODKJENT SELSKAP MED ORKLA:</b> DNB-konsernsjef Rune Bjerke.</p>

FÅR GODKJENT SELSKAP MED ORKLA: DNB-konsernsjef Rune Bjerke.

EU-kunngjøringen ser ut til å ha kommet i tidligste laget for DNB, som sier de ikke er klare for å si hva selskapet skal drive med.

– Jeg kan bekrefte at vi er i prosess med Orkla om et felles selskap, men ønsker å vente med å utdype detaljene rundt dette til alle formaliteter er på plass, skriver markedsdirektør Aina Lemoen Lunde til E24.

– Er det likevel mulig å si hva slags segment selskapet vil jobbe i?

– Det kommer vi gjerne tilbake til nærmere ved oppstart av selskapet, svarer DNB-markedssjefen.

Datadrevet markedsføring

EU-kommisjonen opplyser imidlertid at storbanken og matprodusenten danner et medieselskap:

Optimizd vil drive med datadrevet markedsføring gjennom egne kanaler og medieplasseringer, samt gjennomføring av analyse av data for markedsføringsbruk, heter det i deres annonsering.

Kommisjonen har konkludert med at samarbeidet ikke vil medføre noen konkurransemessige bekymringer innen EU/EØS, fordi selskapets aktivitet her vil være «ubetydelig».

– Skal kjøpe reklame direkte fra mediene

Ifølge Kampanje har DNB og Orkla allerede fått med seg flere reklamebyrå-veteraner.

Nettstedet viser til industrikilder og skriver at tanken bak det felles selskapet er å bygge opp et mediebyrå som skal handle digitalreklame direkte fra mediene selv, og dermed kutte ut bruken av mediebyråer for dette.

Arve Heltne er oppført som styreleder i det nye selskapet, ifølge opplysninger fra Proff.

Han er i dag konserndirektør for markedsføring og innovasjon i Orka.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå