Forbrukerrådet varsler gigantsøksmål mot DNB

Går til sak på vegne av 137.000 småsparere i aksjefondet DNB Norge.


<p><b>TIL SAK:</b> Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland mener det ikke har blitt jaktet vinneraksjer i aksjefondet DNB Norge.</p>

TIL SAK: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland mener det ikke har blitt jaktet vinneraksjer i aksjefondet DNB Norge.

Forbrukerdirektør Randi Flesland vil på vegne av 137.000 småsparere i aksjefondet DNB Norge møte DNB i retten, skriver Dagens Næringsliv.

Bakgrunnen for søksmålet skal være at Flesland og Forbrukerrådet mener kundene har tapt 750 millioner kroner gjennom ti år ved å betale for høye honorere for forvaltningen av sine sparepenger. 

Varselet om søksmål skal være sendt til DNB onsdag.

DNBs aksjefond skal for et år siden ha mottatt krass kritikk fra av Finanstilsynet for å ha tatt for godt betalt i forhold til avkastningen fondet leverte.

– Har kundene betalt for mye for en tjeneste, må de få pengene tilbake, uttalte Flesland til Dagens Næringsliv i forbindelse med søksmålet.

Krever erstatning

Forbrukerrådet vil tvinge DNB til å gi kundene erstatning for det de mener kundene har betalt for mye, eller tapt i avkastning i fondet. 

I en pressemelding skriver Forbrukerrådet at det ikke er tatt stilling til om kraves skal fremmes som gruppesøksmål på vegne av alle kundene under ett, eller gjennom én eller flere pilotsaker.

DNBs informasjonsdirektør, Even Westerveld, bekrefter at selskapet har mottatt rapporten og at de vil lese gjennom rapporten før de kommer med svar. Han legger imidlertid til:

– Dette tar vi selvfølgelig på alvor, og vi må grundig inn i bakgrunnen for kravet før vi kan konkludere. Samtidig skal vi huske på at ingen av dem som har hatt penger i dette fondet gjennom de siste ti årene har tapt penger. Det det er snakk om her er hvor aktivt fondet har forvaltet.

Skapindeks-fond

Professor Petter Bjerksund og førsteamanuensis Trond Døskeland ved Norges Handelshøyskole har på oppdrag av Forbrukerrådet utført en analyse av fondet.

I analysen skriver de at  « … når data over lang tid indikerer lav grad av aktiv forvaltning, så har ikke kunden fått levert den tjenesten som han har betalt for».

Dette kalles et skapindeksfond skriver Forbrukerrådet i pressemeldingen. 

Fra 2005 og frem til våren 2015 skal fondet ha belastet andelseierne i DNB Norge 1,8 prosent og 2 prosent av investert kapital per år – for aktiv forvaltning av sparepengene.

Kan bli flere krav

Undersøkelser utført i regi av Forbrukerrådet gir indikatorer på at andre fond, deriblant Avanse Norge, som er innfusjonert i DNB Norge, er forvaltet på samme måte.
DNB skal også ha blitt bedt om å svare på spørsmål om disse fondene i det varslede søksmålet.

I pressemeldingen uttaler Forbrukerrådet at man i Aksjefondet ikke har jaktet etter vinneraksjer: Fondet har i hovedsak blitt styrt av indeksen på børsen.

– Derfor bør disse fondene komme ut av skapet, presentere seg som et indeksfond når det er hva de er – og senke gebyrene ytterligere ut til kundene, sier Randi Flesland.

Ifølge Forbrukerrådet blir investering i fond vår vanligste spareform når mange går over fra ytelsespensjon til innskuddspensjon, og i større grad skal finansiere pensjonene våre.

Med store variasjoner i kostnader er det derfor viktig at kundene kan ta informerte valg om hvilket fond de velger, skriver de i pressemeldingen. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå