Vipps-krøll skaper problemer for bedrifter: – Baner vei for andre aktører

Dag Inge Fjeld, lektor i markedsføring ved Høyskolen i Kristiania, mener næringsdrivende som baserer seg på Vipps som helverdig betalingsform kan gjøre DNB skadelidende hvis nedetiden fortsetter.


<p><b>IKKE SVEKKET:</b> Høyskolelektor Dag Inge Fjeld tror forbrukernes tillit til DNB og Vipps ikke ble påvirket av fredagens Vipps-krøll. Derimot kan vedvarende problemer få dramatiske konsekvenser for banken, men her er det de næringsdrivende som baner vei.</p>

IKKE SVEKKET: Høyskolelektor Dag Inge Fjeld tror forbrukernes tillit til DNB og Vipps ikke ble påvirket av fredagens Vipps-krøll. Derimot kan vedvarende problemer få dramatiske konsekvenser for banken, men her er det de næringsdrivende som baner vei.

– Hvis festivaler som baserer seg på Vipps blir slått ut som følge av nedetid, med konsekvenser som konkurs og forhindret evne til å betale leverandører, ville dette vært katastrofalt ille for DNB.

Høyskolelektor Dag Inge Fjeld ved Institutt for Markedsføring ved Høyskolen Kristiana legger frem festivaler som et eksempel for næringsdrivende som kan bli fullstendig slått ut av lignende Vipps-problemer som oppsto før helgen.

Bedrifter vil være det kritiske og avgjørende punktet for en svekket tillit til DNB – ikke forbrukeren.

For forbrukeren mener han at det finnes alternative løsninger. Ja, de vil være irriterende å ta i bruk, som for eksempel å registrere bankkortet i betalingsappen, men tilliten til Vipps vil fortsatt bestå:

– Jeg tror at når en slik standard som Vipps nå har satt seg skal det veldig mye til for at folk går i hopetall bort fra løsningen. Da skal det være snakk om store problemer som folk blir skadelidende av, sier Fjeld til E24.

De næringsdrivende vil merke forskjellen

– Det har vært en del Vipps-trøbbel, det har det. Men det er ikke så mange alternativer i dag, sier Fjeld.

Han mener at Vipps nærmest har blitt en standard blant forbrukerne, og en enkel betalingsløsning som har satt seg som en vane. Forbrukerne vil heller ta i bruk flere plattformer.

– Når man har lært seg Vipps vil det oppleves som irriterende å sette seg inn i nye betalingssystemer, sier Fjeld, som eksemplifiserer med registrering av kredittkort i betalingsapper eller at forbrukeren rett og slett må «gå tilbake til» betalingsterminaler eller uttak av kontanter.

Det er heller de næringsdrivende som vil merke forskjellen hvis tjenesten ikke fungerer.

– De næringsdrivende som ikke får tjent penger når Vipps er nede, vil miste omsetning dersom de har basert inntektene sine på nettopp det.

Og det er her Vipps kan risikere at stadig flere næringsdrivende blir søkende etter alternative betalingsplattformer.

– Nettopp fordi det har vært så mye ustabilitet, baner dette vei for at andre aktører kan komme på banen, sier Fjeld, og henviser til løsninger som mCash og MobilePay.

E24 har tidligere skrevet om hytteutleier Per Inge Isaksen i Mikrohyttene, som har markedsført hardt på at de tar betaling via Vipps.

Etter fredagens problemer fikk den daglige lederen nok.

– Vi har hatt mye frustrasjon med DNB generelt – først nettbanken og nå Vipps. Jeg har nå sendt inn en oppsigelse av kundeforholdet med DNB, sa Isaksen.

Høyskolelektor Fjeld tror flere bedrifter kan følge Mikrohyttenes eksempel hvis problemer med betalingstjenesten vedtar.

Forbrukeren kan vende ryggen til Vipps

– Jeg tror ikke dette vil ramme DNB veldig hardt siden Vipps først og fremst er en egen merkevare, sier Helge Thorbjørnsen, professor og merkevareekspert ved Norges Handelshøyskole.

 <p>Helge Thorbjørnsen ved Norges Handelshøyskole.</p>

Helge Thorbjørnsen ved Norges Handelshøyskole.

– Vipps er en raskt voksende merkevare med stor synlighet, og som alle merkevarer i den størrelsen så tåler de en liten krise eller to før det får noen store negative utslag, forklarer han. 

Thorbjørnsen legger likevel til at selv om Vipps er den dominerende aktøren i norsk mobilbetaling så er de ikke immune mot kriser.

– Hvis Vipps får gjentatte problemer og en annen konkurrent er lett tilgjengelig kan det føre til for forbrukerne vender Vipps ryggen, sier han.

Har høy tillit

At forbrukeren vil miste tillit til DNBs digitale betalingstjeneste er ikke Fjeld helt enig i.

– Jeg mener at kjøpsatferd skal gå på autopilot. Men igjen, hvis systemet er nede og du må ta deg bryderiet med å trykke inn kortnummeret i en app, vil autopiloten være brutt. Det går på å endre vaner, men ikke tillit, sier han.

Kundene vil allikevel vende tilbake til Vipps, fordi betalingstjenesten allerede er etablert i forbrukerens vaner.

– Jeg tror at så fort en teknisk standard har satt seg, og folk har blitt vant til det, så inngår den i vanebruken, forklarer han.

Han peker på at DNB har en særdeles høy tillit, og som Norges største bank vet forbrukeren at de kommer til å ordne opp.

– Jeg tror det råder en tillit i befolkningen til at DNB gjør så godt de kan, og kjemper i et marked som er beinhardt.

Samtidig understreker lektoren at det ikke skal mange lignende situasjoner til før det kan by på problemer. Et viktig moment vil samtidig være avgjørende for forbrukerens tillit, nemlig at DNB har base i Norge:

– Det hadde vært verre hvis disse problemene hadde skjedd med for eksempel PayPal, som er en betalingsløsning med base i USA, uten fysisk tilstedeværelse i Norge. Det fører jo til en økt usikkerhet om de kan ordne opp i problemene det skaper for kunden, understreker han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå