Tekniske problemer med Norwegians Dreamliner

Ett av Norwegians to nye langdistansefly står parkert i Sverige.

<p><b>TRØBBEL:</b> Ett av Norwegians to Dreamlinere står fast på Arlanda flyplass utenfor Stockholm som følge av tekniske problemer.</p>

TRØBBEL: Ett av Norwegians to Dreamlinere står fast på Arlanda flyplass utenfor Stockholm som følge av tekniske problemer.

Norwegians B787 Dreamliner-fly har stått bakkefast på Arlanda flyplass utenfor Stockholm siden mandag, skriver standby.dk.

- Det gjelder en lampe som indikerer at noe er feil med bremsene, sier informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian til E24.

Flyet skulle mandag fly fra Arlanda til New York da det fikk problemer. Over 600 passasjerer ble berørt. 

LES OGSÅ: Pent vær ga boost for Norwegian

Larsson forteller at de siden mandag har forsøkt å finne feilen.

- Vi trodde vi hadde funnet problemet, og vi fikk reservedeler fløyet inn fra London. Men dette viste seg å være feil, og vi fortsetter å lete etter feilen, sier Larsson.

Informasjonssjefen opplyser at dette er det andre Dreamliner-flyet til Norwegian.

Selskapet fikk sin andre Dreamliner i slutten av august, noe som betyr at flyet er brukt i knappe to uker.

LES OGSÅ: Norwegian fremskynder Dreamliner-lanseringen

Norwegian har leid inn to fly fra selskapet Hifly som erstatning for det foreløpig parkerte flyet.

Sinte passasjerer

Norwegian har møtt sterk kritikk fra passasjerer som opprinnelig skulle reist til USA med Dreamlineren. 

Flere har ventet et døgn som følge av det parkerte flyet.

- Det er helt absurd, vi får jo ingen informasjon, sier Christian Hällfors, en av passasjerene, til Aftonbladet

- Det er virkelig, virkelig forferdelig at de ikke tar ansvaret her ute. Jeg hører noen begynner å sammenligne Norwegian med Ryanair, sier Hällfors til avisen.

LES OGSÅ: Enda et Dreamliner-fly settes på bakken

- Gjort det vi kan

Informasjonssjef Larsson i Norwegian sier flyselskapet har gjort det de kan for å informere passasjerer. 

- Vi har informert våre passasjerer så godt det går hele tiden, sier Larsson til E24.

- Det er alltid noen som vil ha mer informasjon og som er frustrert, sier hun.

LES OGSÅ: Slik lages Norwegians nye langdistansefly

Hun forteller at opptil syv Norwegian-ansatte har vært i terminalen for å følge opp passasjerene.

- Det er alltid vanskelig når man tror det skal løses, og senere ser at det ikke går, sier informasjonssjefen.

Dreamliner-trøbbel

Langdistanserutene med Dreamliner har ikke gått helt etter planen for det norske flyselskapet.

Norwegian skulle etter planen motta sin første Dreamliner i april, men leveransen ble utsatt etter at Boeing opplevde problemer med flyets lithium-batterier.

Etter flere nødlandinger som følge av brann og røykutvikling i forbindelse med batteriproblemene, ga amerikanske luftfartsmyndigheter midlertidig flyet flyforbud i tre måneder.

Siden 31. mai, da selskapets langdistanseruter ble lansert, har selskapet derfor måttet bruke to airbus A340-fly fra det portugisiske selskapet Hifly som erstatning for Dreamlineren.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå