Plantasjen blomstrer - fikk nytt rekordår i 2012

- Ingen tvil om at folk i større grad bruker penger på hagen, sier administrerende direktør Rolf Baisgård.

<p><b>GODE TALL:</b> Det er travle dager hos Plantasjen Skedsmo (bildet) og søsterbutikkene. Ifølge hagesenterkjeden blir det trolig også i 2013 satt omsetningsrekord.<br/></p>

GODE TALL: Det er travle dager hos Plantasjen Skedsmo (bildet) og søsterbutikkene. Ifølge hagesenterkjeden blir det trolig også i 2013 satt omsetningsrekord.

I flere år på rad har hagekjeden Plantasjen hatt solid vekst.

I 2012 håvet de inn 2,3 milliarder kroner på å selge planter, hageredskaper og griller, og satt igjen med et resultat før skatt på 343 millioner kroner.

- Dette er all time high. Omsetningen økte med 35 millioner fra 2011 til 2012, sier administrerende direktør Rolf Baisgård fornøyd.

Han legger til at veksten riktignok bare er på 1,5 prosent, noe som ifølge ham skyldes relativt dårlige værmessige forutsetninger under hovedsesongen. Med tanke på at de altså har økt omsetningen år etter år, griner han likevel ikke på nesen. 

Dominerer

I dag har Plantasjen-kjeden 58 butikker i Norge, hvilket gjør dem til den klart største aktøren i sin bransje. Medregnet Sverige og Finland har kjeden, som ble etablert i 1986, totalt 110 butikker.

- Vi gjør sikkert mye «galt». Det gjelder bare å ta flere riktige enn gale valg, sier  han når E24 spør hva han mener er årsaken til at de har klart å vokse seg så store. 

- Vi har i hvert fall klart å holde hovedfokus på dette med planter og blomster. Det er vår kjerneområde og det våre ansatte er best på, og slik vil det også være i fremtiden, legger han til.

Baisgård mener også at økende interessen for planter og hage i både Norge, Sverige og Finland er en viktig årsak til at det går så bra.

- I dag har folk råd til å leve ut sine interesser på alle områder, og det er ingen tvil om at folk i større grad også bruker penger på å få hagen til å se flott ut, sier han, og fortsetter:

- I tillegg er nok en del inspirert av økologisk mat-trenden, og ønsker å dyrke egne produkter, sier Baisgård.

LES OGSÅ: Nå kan du få juletre levert på døren

Vil utvide 

Baisgård tror på ingen måte at interessen for hage vil bli mindre de kommende årene, og kjeden har derfor heller ingen planer om å slakke tempoet.

<p>Rolf Baisgård</p>

Rolf Baisgård

- Vi ønsker å etablere flere butikker, men har ikke satt oss noe mål om hvor mange. Det vil være begrensende for egen tankevirksomhet, mener Plantasjen-sjefen.

- Nye muligheter dukker stadig opp etter hvert som verden forandrer seg. For eksempel kan en bru eller en tunnel føre til at vi ønsker å etablere oss på et sted som tidligere var uaktuelt, legger han til.

Han trekker blant annet frem Volda, hvor hagesenterkjeden etablerte seg etter at det ble bygget tunnel til Nordfjordeid.

Riktignok er det først og fremst i Sverige at kjeden ønsker å bygge flere butikker.

- Vi har hatt hovedfokus på Norge og bygget mye her. Nå kommer Sverige etter, sier Baisgård.

E24 Bedriftkan du sjekke nøkkeltallene til Plantasjen.

Ligger godt an

Med en solid vekst over flere år, krysser selskapet hvert år fingrene for at de skal klare å opprettholde trenden.

Våren 2013 ble riktignok litt for kjølig til at Baisgård ifølge ham selv klarte å holde skuldrene nede.

- Vi hadde en kald periode i mars og april, og tenkte en stund at det ville bli et tøft år, sier han.

Men fra midten av mai snudde det fullstendig.

- Etter dette har det gått veldig bra. Dessuten har sommersalget fått en skikkelig pangstart, sier han, og legger til:

- Slik det ser ut nå kommer vi nok til å slå 2012. Hittil i år ligger vi omsetningsmessig 6-7 prosent over fjoråret, noe som hovedsakelig skyldes økt plantesalg, sier Plantasjen-sjefen. 

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå