Produserer 10 tonn pinnekjøtt hver dag

De siste årene har det vært en økning i antall pinnekjøttmiddager. Det nyter produsentene godt av.

<p><b>TRAVELT:</b> Kristian Flatland (22) er ansvarlig for pinnekjøttproduksjonen ved Fatland Jæren. Det er ingen liten jobb.<br/></p>

TRAVELT: Kristian Flatland (22) er ansvarlig for pinnekjøttproduksjonen ved Fatland Jæren. Det er ingen liten jobb.

- Her har det luktet jul siden september, sier konsernsjef Terje Wester i Fatland Jæren.

I lokalene på Hommersåk i Sandnes, hvor det er nærmere 80 meter under taket, henger rekke på rekke med pinnekjøtt, har det de siste månedene blitt produsert rundt 10.000 kilo pinnekjøtt daglig. Dette tilsvarer nærmere 1.800 lam.

- Vi produserer årlig rundt 1,2 millioner pinnekjøttmiddager. Med det er vi en av Norges største pinnekjøttprodusenter, forklarer Wester. 

Familiebedriften Fatland Jæren ble startet av Rasmus Fatland i 1892 i Vikedal, og i dag er det hans oldebarn som driver kjøttprodusenten. Også femte generasjon er representert, blant annet gjennom Kristian Fatland (22), som er produksjonsansvarlig for pinnekjøttet, skriver Sandnesposten, som tidligere denne uken omtalte bedriftens pinnekjøttsuksess.

- Kjøttet ligger i salt i to uker, før saltet skylles av og kjøttet henges opp på store stativer. Da henger de inne i tørkerommet som har tilpasset klima for tørkingen, forklarer Fatland.

LES OGSÅ:Eksplosjon i salget av bortebakt julebakst

Større etterspørsel

I forbindelse med pinnekjøttproduksjonen, som starter i september, er det stort behov for ekstrabemanning.

Ifølge Wester hentes årlig mellom 15 og 20 personer inn for å jobbe kun med dette. 

Slik har det riktignok ikke alltid vært for Fatland Jæren, som i 2012 omsatte for 1,23 milliarder og hadde et årsresultat på 23 millioner kroner.

E24 BEDRIFT: Sjekk nøkkeltallene til Fatland Jæren

Mens bedriften tidligere kun leverte til butikker i nærliggende områder, leverer de i dag til butikker over hele landet, med Coop som største kunde.

<p>Elin Ytterdahl Tohje<br/></p>

Elin Ytterdahl Tohje

- Det er har helt klart større etterspørsel på pinnekjøtt de siste årene, sier Wester.

- Øker jevnt og trutt

Og familiebedriften i Rogaland er ikke alene om å merke en etterspørsel etter den salte tradisjonsmaten.

Norturas salg av pinnekjøtt i dagligvare ligger på omtrent 1.100 tonn, med noe økning hvert år.

- Og årets sesong ser allerede bedre ut enn fjorårets, sier informasjonssjef Elin Ytterdahl Tohje til E24.

- Tradisjonelt pinnekjøtt står for mesteparten av salget, legger hun til.

LES OGSÅ: Fyrverkerisalget til himmels

Flere velger pinnekjøtt

Ifølge Opplysningskontoret for egg og kjøtt viser deres undersøkelser at 33 prosent av den norske befolkningen spiste pinnekjøtt på julaften i fjor, kun slått av svineribbe, som 54 prosent av oss spiste. 

<p>Gunnar Thoen<br/></p>

Gunnar Thoen

Samme måling fra 2003 viser at det siden den gang har blitt flere som velger pinnekjøtt 24. desember.

- For ti år siden svarte 31 prosent at de spiste pinnekjøtt, mens like mange som i 2012 sa at de spiste ribbe, sier analyseansvarlig Gunnar Thoen i Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

- Siden antall ribbemiddager har holdt seg stabilt, er det vanskelig å si hvor pinnekjøttet tar andeler. Av det tallmaterialet vi har, kan det tyde på at det går på bekostning av torsk og skinkestek, legger Thoen til. 

LES OGSÅ: 567 tonn lys til jul

Flere teorier

Thoen understreker at det ikke er gjort undersøkelser som kan si noe om årsaken til at flere spiser pinnekjøtt på julaften, men har noen teorier:

- Mitt inntrykk er at det er trendy med norsk  tradisjonsmat, sier han.

Han tror også at stadig flere av ulike årsaker serverer både pinnekjøtt og ribbe på julaften.

- Dette har vi ingen undersøkelser som kan bevise, men det er grunn til å anta at det er slik, sier Thoen

LES OGSÅ:Nå setter vi ny fløterekord

Større tilgang

Norturas informasjonssjef peker på at flere har fått kjennskap til og tilgang på pinnekjøttet.

- Pinnekjøtt var en typisk rett på Vestlandet, og det er nok fortsatt en rett som står sterkeste på Vestlandet, men i tillegg så har jo pinnekjøttet spredt seg rundt i hele landet. Derav også en økning i både interesse og salg, tror vi, sier Ytterdahl Tohje.

Hun får støtte fra Fatland Jæren-sjefen.

- Før var pinnekjøtt julemat man spiste kun i visse deler av landet, og derfor var også etterspørselen en helt annen. Selv visste jeg ikke hva pinnekjøtt var før en kollega fra Voss i 1984 presenterte meg for det, sier Wester, som på den tiden jobbet med kjøttforedling i Trondheim.

En undersøkelse Nortura nylig har gjennomført viser for øvrig at hele 60 prosent aldri endrer julemattradisjonen.

- Undersøkelsen viser også at de fleste som endrer tradisjonen som regel gjør det fordi de får seg en partner som har en annen tradisjon, forklarer Ytterdahl Tohje. 

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå