Punger ut for knallhard ferie

Flere og flere nordmenn velger seg en knallhard topptur eller kryssing av Grønland når de først har noen uker ferie.

<p><b>TØFFE TURER:</b> Ekspedisjonsselskapet Hvitserk og eventyrreisers krevende «ferier» passer ikke for pyser.<br/></p>

TØFFE TURER: Ekspedisjonsselskapet Hvitserk og eventyrreisers krevende «ferier» passer ikke for pyser.

Det heter at nordmenn er født med ski på beina, og de siste årene har blant annet Birkebeinerrennet blitt svært populært.

Men det er ikke bare styrkeprøver i form av skirenn og sykkelritt som har tatt av de siste årene. Det er nemlig også svært gode tider flere av aktørene innen ekspedisjonsturisme.

- Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye markedet vokser, men det er i hvert fall ingen tvil om at mange har reist mye og derfor trolig vil ha noe annet enn en chartertur til Mallorca når de skal på ferie, daglig leder Trygve Sunde Kolderup i Hvitserk og eventyrreiser.

Formidabel vekst

Selskapet har siden 2005 solgt turer til blant annet Svalbard, Kilimanjaro og Grønland, og har aldri hatt bedre omsetning enn nå.

I fjor håvet de inn 28,5 millioner kroner på eventyrlystne nordmenn. Det er nesten seks ganger så mye som i 2007.

Med det er selskapet ett av dem som gjør det desidert best i sin bransje i Norge.

Sjekk nøkkeltallene til Hvitserk og Eventyrreiser AS på E24 Bedrift.

Selv mener Kolderup at større fokus på trening og kosthold er hovedårsaken til den solide veksten.

- Mange nordmenn velger seg en ferie hvor de får en fysisk oppfordring i tillegg til en naturopplevelse utenom det vanlige, sier Kolderud fra kontoret i Professor Dahls gate i Oslo.

Stor kundekrets

Fra lokalet, som er en nokså ujålete og dekorert med nepalske bønneflagg hengende langs skråtaket, mottar han og kollegene henvendelser  fra folk over hele landet.

- De fleste er mellom 30 og 60 år, og det er omtrent like mange damer som menn, sier Kolderup.

Noen av turene koster helt opp mot 70.000 kroner, og Hvitserk-sjefen legger ikke skjul på at mange av deltakerne er folk i høystatusyrker med solide lønninger. 

- Fra oktober til mars er vi nok arbeidsgivernes verste mareritt. Det er i denne perioden vi har flest turer, og mange av deltakerne er folk med travle jobber og mye ansvar, sier Kolderup.

- Det er nok ikke alltid like populært at de dra på ukelange turer til steder uten hverken Internett eller telefondekning, legger han lattermildt til.

LES OGSÅ:Vi bruker mest i verden på sportsutstyr

Ifølge Hvitserk-sjefen er de fleste interesserte i reiser til steder som andre kjenner til, men han avviser at mange melder seg på for å kunne sette det på CVen.

<p>Daglig leder Trygve Sunde Kolderup i Hvitserk og eventyrreiser</p>

Daglig leder Trygve Sunde Kolderup i Hvitserk og eventyrreiser

- Jeg tror ikke folk gjør dette for å skryte. Jeg tror heller ikke at de gjør det fordi de har fått en 40- eller 50-årskrise. I så fall er krisen ekstremt langvarig, for mange av kundene våre melder seg på tur etter tur, sier han.

Liten risiko

Mange vil kanskje tenke at det er en viss fare ved mange av turene selskapet tilbyr, men ifølge Kolderup er det ingen grunn til at deltakerne ikke skal føle seg trygge. 

- Disse turene er ikke det ekstreme av det ekstreme. At noen skal dø på grunn av selve turen er ingen problemstilling, men det er selvfølgelig en sjanse for at man med et stort antall godt voksne mennesker for eksempel kan oppleve at noen får et illebefinnende, sier han.  

Vet du om et selskap eller en bransje E24 bør skrive om? Tips oss!

- Vi har hentet folk på Grønlandsisen, men vi har heldigvis ikke hatt noen alvorlige ulykker eller dødsfall. Vi har rutiner som gjør hver tur veldig sikker. I tillegg har vi dyktige guider og lokale samarbeidspartnere som er både seriøse og flinke.

- De fleste går i kjelleren

Han understreker at på de tøffeste turene må deltakerne være med på obligatoriske treningsturer i forkant, slik at guidene får et inntrykk av hvordan de takler lange og kalde dager. Da har det hendt at folk har fått beskjed om at de bør vente med å delta til de er i bedre form.

LES OGSÅ:Tjener flesk på Birken-feberen

- Noen tror det å krysse Grønland er som en litt lang påsketur, sier Kolderup.

- Sannheten er at de fleste går i kjelleren. Da er det viktig å forberede folk på dette, blant annet ved å fortelle dem at det er langt fra hjelp og at man må gå videre hver morgen selv om det er aldri så mange kuldegrader, legger han til.

Ingen garanti

Kolderud forklarer at de også forbereder folk på at det ikke er noen selvfølge at de når målet. Det hender nemlig stadig vekk at noen ikke klarer å komme opp til for eksempel toppen av et fjell.

- Ofte er årsaken at de ikke takler høyde så godt. Det er selvfølgelig en skuffelse, men før avreise blir de forberedt på at dette kan skje - selv om man er i svært god fysisk form, sier han. 

- Innimellom setter dessuten været en stopper for at vi når målet vårt. Vi gjør alltid gjestene oppmerksomme på at dette kan skje. Det er jo noen ting vi rett og slett ikke styrer over, legger Kolderup til.

LES OGSÅ: Dette irriterer oss mest når vi reiser

Vokser videre

Riktignok ser ikke dette ut til å sette en stopper for veksten i selskapet.

Ifølge Kolderup vil rekordstor pågang i 2012 føre til at selskapet går inn i et nytt år med nye kanontall bak seg. 

- Vi økte omsetningen med rundt 40 prosent fra 2010 til 2011. I år har vi økt med rundt 25 prosent. Dette til tross for at vi aldri har hatt så mange konkurrenter som nå, sier Kolderup fornøyd. 

Og selskapet har ingen planer om å si seg fornøyd ennå. Nå tar de flere grep for å fortsette den hittil svært gode veksten.

- Vi satser nå på flere kortere turer, og også turer her hjemme i Norge. I tillegg ser vi at mange av gjestene våre vil tilbake til steder de allerede har besøkt, og da må fornye programmet vårt på populære destinasjoner som for eksempel Nepal, avslutter Kolderup. 

LES OGSÅ:

På forsiden nå