Skal selge halalbarnemat i 1.000 britiske butikker

Nazim Rizvi fra Mjøndalen vil gi muslimske småbarnsforeldre en enklere hverdag.

<p><b>INNOVATIVT:</b> Den muslimske fembarnsmoren Nasim Rizvi savnet produkter hun kunne gi barna sine, og til slutt bestemte hun seg for å produsere en egen serie med halalbarnemat.<br/></p>

INNOVATIVT: Den muslimske fembarnsmoren Nasim Rizvi savnet produkter hun kunne gi barna sine, og til slutt bestemte hun seg for å produsere en egen serie med halalbarnemat.

- Da jeg fikk mitt første barn for 15 år siden, oppdaget jeg at det ikke fantes barnemat jeg kunne gi datteren min. Det var det som ga med ideen til dette, sier Nasim Rizvi.

Først 15 år senere ble ideen satt ut i live, og om få dager lanseres barnematserien Nasims halal barnemat i en rekke norske butikker. 

- Selv om det er bare 150.000 muslimer i Norge, tror jeg dette vil gå veldig bra. Facebook-siden vår har bare en uke etter at den ble opprettet fått over 6.000 «likes». Dessuten strømmer det på tilbakemeldinger om at dette er noe mange har savnet, sier Rizvi engasjert. 

LES OGSÅ:Drøm om indisk mat ble millionbedrift

Gigantavtale

Den norskpakistanske fembarnsmoren har allerede avtale med blant andre Kiwi, Meny og Coop, skriver Byavisa Drammen, som tidligere har intervjuet Rizvi.

- Men vi vil ikke være til stede i absolutt alle butikker. Det er liten vits i å selge halalmat i Finnmark. Vi konsentrerer oss først og fremst om butikker i områder med høy konsentrasjon av folk med minoritetsbakgrunn, forklarer Rizvi. 

Kort tid etter at produktene er ute i norske butikker, står Storbritannia for tur. Her har gründeren fått en avtale med distributøren Worldwide brands, som nå skal lansere produktene i 1.000 butikker.

- Det bor rundt 2,5 millioner i Storbritannia, så vi har stor tro på at vi kommer til å lykkes der, sier Rizvi.

Ifølge henne har det vært overraskende enkelt å få avtaler, både i Norge og i England.

- Det har gått som en drøm. Det er ingen tvil om at mange har tro på at dette vil bli en sukses, sier Rizvi, som for øvrig har fått støtte fra Innovasjon Norge i form av et etablerinstilskudd på 300.000 kroner.

- Vår kontakt hos distributøren i England kalte det for en «once in a lifetime opportunity», legger hun til.

Vet du om en bedrift E24 bør besøke? Tips vår journalist.

- Blir større enn Småfolk

Med seg på laget har Rizvi med seg Ann Beth Bergh, som er gründeren bak barnematen Småfolk barnemat

- Jeg tok kontakt med henne for et års tid siden, og nærmest tvang henne til å bli med, sier Rizvi lattermildt.

- Hun har verdifull erfaring, og har gått denne veien før. Det fører til at alt dette går mye lettere enn om jeg skulle ha gjort det alene. Dessuten samarbeider vi så bra sammen at det nesten er for godt til å være sant, legger hun til.

E24 BEDRIFT: Sjekk nøkkeltallene til Småfolk barnemat

Småfolk ble etablert for 15 år siden, og var den gangen den første aktøren som brøt Nestlés monopol på barnemat i Norge. Bergh gjorde stor suksess med selskapet, og er ikke i tvil om at også halalbarnematen vil slå an.

- Dette kommer til å bli mye større enn Småfolk. For meg var det med tanke på konkurranse ikke så aktuelt å lansere i andre land enn Norge. Det gjelder ikke halalbarnematen, sier hun til E24.

- Både i og utenfor Europa er det uten tvil et marked for dette, nettopp fordi det per nå er mer eller mindre ikke eksisterende produkt. Man kan jo lure på hvorfor, men sånn er det altså, legger hun til.

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><b>SATSER:</b> Markedsansvarlig Ann Beth Bergh og daglig leder Nasim Rizvi har stor tro på at i Nasims halal barnemat vil bli en suksess både i og utenfor Norge.<br/></p>

SATSER: Markedsansvarlig Ann Beth Bergh og daglig leder Nasim Rizvi har stor tro på at i Nasims halal barnemat vil bli en suksess både i og utenfor Norge.

Store planer

Ifølge de to gründerne er Tyskland neste mål.

- Målet er å på lang sikt komme oss inn i de fleste land i Europa, i tillegg til Indonesia og USA, sier Rizvi.

Bergh avslører at de allerede har lagt inn «følere» i USA.

- Vi må i første omgang skaffe oss et distribusjonsapparat, og det er noe vi så vidt har begynt å jobbe med. Riktignok kan det være greit å ha noen tall å vise till, og det får vi først når salget i Norge og Storbritannia er i gang, sier hun.

LES OGSÅ:

På forsiden nå