– Går mot et vippepunkt

For syv år siden ble det kinesiske bilselskapet BYD latterliggjort for sine elektriske busser – nå skal «alle» ha dem. 



<p><b>SATSER GLOBALT:</b> En 12 meter lang utslippsfri buss her avbildet i London – hovedstaden håper å erstatte samtlige busser med elektriske varianter innen 2037. Det kinesiske selskapet BYD vil produsere kjøretøyene og satser stort utenfor egne landegrenser. </p>

SATSER GLOBALT: En 12 meter lang utslippsfri buss her avbildet i London – hovedstaden håper å erstatte samtlige busser med elektriske varianter innen 2037. Det kinesiske selskapet BYD vil produsere kjøretøyene og satser stort utenfor egne landegrenser. 

– Alle lo av BYD for å lage et leketøy, mimrer Isbrand Ho, administrerende direktør i bilselskapet, til Bloomberg

Da hadde de nettopp presentert sin nye elektriske buss på en belgisk industrikonferanse. 

I dag finnes det 385.000 slike busser på veiene, og 99 prosent av dem er å finne i Kina. 

De utgjør cirka 17 prosent av den kinesiske bussflåten – og hver femte uke kommer det ytterligere 9.500 busser, ifølge Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

LES OGSÅ: Oslo får 70 nye elbusser

Etterspørselen faller: – Et vippepunkt

Den nye busstrenden begynner allerede å få utslag på oljemarkedet. Effekten blir forsterket av at busser krever 30 ganger så mye drivstoff som biler. 

For hver tusende nye elbuss som kommer på veien, senkes etterspørselen etter olje med 500 fat diesel per dag, ifølge beregninger gjort av BNEF.

Colin McKerracher, som forsker på avanserte transportmidler hos Bloomberg, tror nå at elbusser vil bli stadig mer populært.

– Segmentet går mot et vippepunkt, sier han til nyhetsbyåret.

– Byer over hele verden jobber nå mot økt luftforurensning i urbane strøk. Presset går ikke bort, og salget av elektriske busser er fordelaktig, forteller han.

LES OGSÅ: BMW tilbakekaller 1,6 millioner biler

 <p><b>LUFTFORURENSNING:</b> Elektriske busser skal motarbeide smog, som avbildet her, i den kinesiske byen Shengfang. Stornasjonen står for 99 prosent av verdens utslippsfrie busser. </p>

LUFTFORURENSNING: Elektriske busser skal motarbeide smog, som avbildet her, i den kinesiske byen Shengfang. Stornasjonen står for 99 prosent av verdens utslippsfrie busser. 

Resten av verden står for tur

Nå har storbyer som London, Paris, Los Angeles og Mexico City har, på lik linje med 13 andre lands myndigheter, forpliktet seg til å utelukkende kjøpe utslippsfrie kjøretøy innen 2025.

London har blant annet lovt at alle bussene i byen skal være elektriske før 2037. 

Oslo er også i full gang med å skifte over til fornybar energi, og det er ventet at 70 nye elbusser vil komme på hovedstadens veier fra våren 2019. 

– Dette er et resultat av en politisk satsing på miljøtiltak og en felles vilje til å få på plass fremtidsrettet og utslippsfri kollektivtransport raskest mulig, het det i en pressemelding fra Oslo kommune tidligere i år. 

 <p><b>ELEKTRISK I OSLO:</b> Oslo skal få 70 nye elbusser i våren 2019. Her er en av variantene fra produsenten BYD. </p>

ELEKTRISK I OSLO: Oslo skal få 70 nye elbusser i våren 2019. Her er en av variantene fra produsenten BYD. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå