Elektrisk suksess for Buddy

Kollektivfelt, gratis bompassering og lett å parkere. Mange velger seg en Buddy.

Mens storsatsningen Think står i stampe har en liten produsent på Økern stor suksess, skriver Finansavisen.

Ikke miljømotivert

Elbilen Buddy blir et mer og mer vanlig syn i bybildet. Bilen som tidligere het Kewet kan i Norge registreres som motorsykkel, men kjøres med vanlig førerkort på bil.

Dobling av prisene i bompengeringen, gratis parkering og bruk av kollektivfelt er i tillegg til prisen gode argumenter for å velge seg en Buddy.

- Det er et paradoks, men miljøaspektet har mindre å si, sier Sjur Stampe, salgsdirektør i Elbil Norge til Finansavisen.

Satser i Norden

I fjor satte selskapet salgsrekord med 176 solgte biler.

Hittil i år er det registrert 64 nye Buddy og produksjonen fremover ventes å ligge på ti biler i uken, skriver Finansavisen.

Salgsdirektøren kan nå snart begynne å se utover Norges landegrenser. Økt pågang ifra Sverige og Danmark, samt noen desperate henvendelser fra amerikanere gjør at de tolv som produserer bilen har nok å gjøre.

Selskapet vurderer nå å starte produksjon også utenfor Norge.

- Vi vurderer produksjon i utlandet, trolig Portugal eller Litauen, sier Sampe til Finansavisen.

Les også: Disse tjener på oljeflukten

Flere nyheter på E24.

På forsiden nå